Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2024 | 2/54 | 107-123

Article title

Social Pedagogy in the Context of Values – as Seen by Selected Authors – Fields of Inquiry: The Perspective of Polish Social Pedagogy

Authors

Selected contents from this journal

Title variants

PL
Pedagogika społeczna w kontekście wartości – w ujęciu wybranych autorów – pola poszukiwań. Perspektywa polskiej pedagogiki społecznej

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
The subject of values is a key, even fundamental issue for the social scienc-es, especially the practically oriented ones – consequently, also for social pedagogy. They (values) can be identified best by analysing the subject-matter of social pedago-gy, which is always dissected in the basic source scheme of this field, i.e., the one that deals with the relationship between the human/individual and the environment. It is in connection with this relationship that the theories and concepts of this pedagogy are developed and practical solutions are adopted for organising the human living en-vironment. The analysis of the accepted interpretations of this relationship by different authors and Polish social educators that has been presented in this paper shows exist-ing regularities in this regard.
PL
Problematyka wartości jest kluczową, a nawet fundamentalną problematyką dla nauk społecznych, szczególnie tych praktycznie zorientowanych – a więc i dla pe-dagogiki społecznej. Najlepiej zidentyfikować je (wartości) można, analizując przed-miot pedagogiki społecznej, który rozpisuje się zawsze w podstawowym, źródłowym schemacie tej dyscypliny, a mianowicie, że zajmuje się ona relacją między człowie-kiem/jednostką a środowiskiem. To w związku z tą relacją powstają teorie i koncepcje tej pedagogiki, a także przyjmuje się praktyczne rozwiązania dla potrzeb organizowa-nia środowiska życia człowieka. Przedstawiona tu analiza przyjmowanych interpreta-cji tej relacji przez różnych autorów, polskich pedagogów społecznych, pokazała ist-niejące prawidłowości w tym względzie.

Year

Volume

Pages

107-123

Physical description

Contributors

References

  • Cichosz, M. (2003). Aksjologiczne inspiracje w pracy socjalnej – kontekst współczesnych przemian cywilizacyjnych [Axiological inspirations in social work – the context of contemporary civilisational changes]. In K. Marzec-Holka (Ed.), Pomoc społeczna – praca socjalna. Teoria i praktyka [Social As-sistance – Social Work. Theory and Practice] (vol. 1, pp. 81–91). Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.
  • Cichosz, M. (2013). O strukturze ontologicznej i aksjologicznej pedagogiki społecznej – w poszukiwaniu wartości [About the ontological and axiological structure of social pedagogy – in search of values]. Wychowanie na co dzień, 234(3), 12–15.
  • Cichosz, M. (2014). Pedagogika społeczna. Zarys problematyki [Social Pedago-gy. An Outline of the Subject Area]. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
  • Frąckowiak, T. (Ed.). (2005). Dziecko. Edukacyjne i pomocowe oferty małych oj-czyzn [The Child. Educational and Outreach Offers of Small Homelands]. Poznań–Wągrowiec: Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, Garmond Oficyna Wydawnicza.
  • Jagielska, D. & Kostkiewicz, J. (2015). Pedagogika humanizmu społecznego Andrzeja Niesiołowskiego [Andrzej Niesiołowski’s Pedagogy of Social Human-ism]. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Kawula, S. (1996). Studia z pedagogiki społecznej [Studies in Social Pedagogy]. Olsztyn: Wyższa Szkoła Pedagogiczna.
  • Kłoskowska, A. (1964). Kultura masowa, krytyka, obrona [Mass Culture, Criti-cism, Defence]. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • Marynowicz-Hetka, E. (2007). Pedagogika społeczna [Social Pedagogy].Vol. I– II. Warszawa: PWN.
  • Marynowicz-Hetka, E. (2019). Pedagogika społeczna. Pojmowanie aktywności w polu praktyki [Social Pedagogy. The Perception of Activity in the Field of Prac-tice]. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Marzec-Holka, K. (Ed.).(2005). Kapitał społeczny a nierówności. Kumulacja i redystrybucja [Social Capital vs. Inequalities. Cumulation and Redistribution]. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW.
  • Przecławska, A. (Ed.). (1966). Pedagogika społeczna. Kręgi poszukiwań [Social Pedagogy. Circles of Searches]. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
  • Przecławska, A. (1976). Zróżnicowanie kulturalne młodzieży a problemy wychowania [The Cultural Diversity of Young People vs. the Problems of Up-bringing]. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • Przecławska, A. & Theiss, W. (1993). Pedagogika społeczna: nowe zadania i szanse [Social Pedagogy: New Tasks and Opportunities]. In A. Przecławska (Ed.), Pedagogika społeczna. Kręgi poszukiwań [Social Pedagogy. Circles of Searches]. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
  • Radlińska, H. (1961). Pedagogika społeczna [Social Pedagogy]. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
  • Smolińska-Theiss, B. (1994). Od chrześcijańskiego miłosierdzia do liberal-nej demokracji [From Christian Mercy to Liberal Democracy]. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 5, 12–16.
  • Theiss, M. (2007). Krewni, znajomi, obywatele. Kapitał społeczny a lokalna polityka społeczna [Relatives, Friends, Citizens. Social Capital vs. Local Social Policy]. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
  • Theiss, W. (1996). Edukacja środowiskowa. Zarys problematyki [Environ-mental education. An outline of the subject area]. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 10, 3–9.
  • Wroczyński, R. (1966). Wprowadzenie do pedagogiki społecznej [Introduction to Social Pedagogy]. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-bead63d5-ef3a-4743-bd56-95d7f8abbfd7
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.