Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 5 | 370-383

Article title

Using modern technologies in educational counselling in high schools in Spain (web application - e portfolio)

Content

Title variants

PL
Zastosowanie nowoczesnych technologii w poradnictwie edukacyjnym w szkołach średnich w Hiszpanii (aplikacja internetowa e-portfolio)

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
No doubt, the students’ diversity in each compulsory educational stage requires specific measures to be implemented. Due to the dissemination of Information and Communication Technologies (ICT) and the Virtual Learning Environments (VLE) worldwide, teachers and counsellors can use these technological resources to help students’ learning disabilities. Technological achievements may be useful in psychological counselling. Training coordinators, who carry out counselling, can make use of these technological resources to offer students support in their life-long learning process. In this article the authors try to examine how ICT & VLE can help when developing counselling in Secondary Education in Spain. This paper shows the results obtained through a multiple case study conducted in 10 High Schools, assuming quantitative and qualitative methodology. The results indicate the e-portfolio has proof to be an effective tool allowing the assessment of the students’ teaching-learning processes, helping in the process of guidance and school counselling.
PL
Bez wątpienia różnorodność studentów na każdym etapie obowiązkowej edukacji wymaga zastosowania specyficznych pomiarów. Ze względu na światowe rozpowszechnienie Technologii Informatycznych i Komunikacyjnych oraz Wirtualnych Środowisk Nauczania, nauczyciele i wychowawcy mogą korzystać z tych technologicznych źródeł, aby pomóc studentom z zaburzeniami w zdolności nauczania. Osiągnięcia technologiczne mogą być przydatne w poradnictwie psychologicznym. Koordynatorzy nauczania, którzy oferują porady mogą używać tych źródeł technologicznych, aby zaoferować wsparcie w procesie nauczenia przez całe życie. Artykuł ten ma na celu sprawdzenie, w jaki sposób Technologie Informatyczne i Komunikacyjne oraz Wirtualne Środowiska Nauczania mogą pomóc w rozwoju poradnictwa w szkołach średnich w Hiszpanii. Ukazuje on wyniki badań przeprowadzonych w 10 takich szkołach z zastosowaniem metodologii ilościowej i jakościowej. Wyniki badań pokazują, że e-portfolio okazało się efektywnym narzędziem oceny w procesie nauki i nauczania oraz pomocnym w procesie poradnictwa w szkole.

Year

Volume

5

Pages

370-383

Physical description

Dates

published
2017

Contributors

  • University of Zaragoza
  • University of Zaragoza

References

  • Boud D. & Soler R., Sustainable assessment revisited, Assessment & Evaluation in Higher Education, DOI: 10.1080/02602938.2015.1018133, 2015. Bisquerra A. & Álvarez, G., Modelos Teóricos. Carácter Multidisciplinar de la Orientación. Orientación e Intervención Psicopedagógica, Barcelona, Praxis, 1998. Cohen A. & L. Manion, Métodos de investigación educativa, La Muralla Madrid, 1990. Escudero J.M. & Moreno J.M., El asesoramiento a centros educativos. Estudio evaluativo de los Equipos Psicopedagógicos de la Comunidad de Madrid, CECCAM, Madrid, 1992. Flick U., El diseño de la Investigación Cualitativa, Morata, Madrid, 2014. Jiménez G. & Porras V., Modelo de counselling, Narcea, Madrid, 1997. McConnell S.R., Entrapment effects and the generalization and maintenance of social skills training for elementary school students with behavioral disorders, “Behavioral Disorders”, 12, 1984. Rosaline B., Los grupos de discusión en Investigación Cualitativa, Morata, Madrid, 2013. Soler J.R., La participación social en la construcción de la democracia, reto consustancial a la formación a lo largo de la vida, “Libro de Actas del V Congreso Internacional de Formación para el Trabajo”, Editorial Tornapunta Ediciones, Madrid, 2009. Soler J.R., Estado actual y estrategias para futuribles de la formación a lo largo de la vida, “Libro de Actas del VI Congreso Internacional de Formación para el Trabajo”, Editorial Tornapunta Ediciones, Zaragoza, 2013. Soler R., Teaching Linguistic Communication Competence: Didactic-Organizative strategies, Institute of Language and Communication Studies (ILCS), MacroWorld, Ankara, 2013. Soler R., El poder de las palabras: un análisis del lenguaje pedagógico, Mira Editores, Zaragoza, 2015. Soler, R. (2015). Lenguaje y práctica educativa. Claves de la terminología pedagógica. Dykinson, Madrid. Tejada P. & Soler R., Workers with disabilities in sheltered employment centres: a training needs analysis, “International Journal of Inclusive Education”, DOI: 10.1080/13603116.2015.1111446, 2015. Suárez M., El grupo de discusión. Una herramienta para la investigación cualitativa, Laertes, Barcelona, 2005. Vidal J. & Manjón D., Psicopedagogía, EOS, Madrid, 1997.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2300-9888
EISSN
2544-1205

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-bf7e2ebf-a823-45a1-a3e1-02e008e43cf0
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.