Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 22 | 2 | 1-13

Article title

From Prohibition to Excellence: A Retrospective Study About Learning Situations of Expert Brazilian Women Judo Coaches

Content

Title variants

PL
Od zakazu do doskonałości: Retrospektywne studium sytuacji uczenia się kobiet, trenerek ekspertek w brazylijskim judo

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
Background. Several factors including gender, influence the development of expert coaches. The developmental trajectory of women coaches may present specific issues compared with those of men, such as: the few opportunities offered to women coaches, the predominance of men in management positions, and lower salaries. In the Brazilian context from 1941-1979, women were initially discouraged and then officially forbidden to participate in competitive judo. Since that time, female coaches in competitive judo have been a rarity. Problem and aim. As such, the aim of this study was to investigate three expert brazilian judo female coaches’ learning across their careers. Methods. Each coach participated in a semi-structured interview. A deductive-inductive approach to content analysis was adopted. Results. Supporting the literature, our results showed that personal characteristics, formal, informal and non-formal learning situations, and the support of family and friends were important to these coaches’ development. Other subcategories not previously reported emerged from the inductive analysis: teamwork and scientific information. Conclusions. The investigated career pathways showed that the Brazilian judo coaches were able to cope with career barriers through a combination of extensive formal and non-formal education, as well as support from family and friends. Notwithstanding such support, the women coaches were responsible for motherhood and housekeeping tasks.
PL
Wprowadzenie. Kilka czynników, w tym płeć, wpływa na rozwój trenerów ekspertów. Trajektoria rozwoju kobiet trenerek może przedstawiać specyficzne problemy w porównaniu z mężczyznami, takie jak niewielka liczba możliwości oferowanych trenerkom, przewaga mężczyzn na stanowiskach kierowniczych i niższe wynagrodzenia. W kontekście brazylijskim w latach 1941- 1979 kobiety były początkowo zniechęcane, a następnie oficjalnie zabroniono im uczestnictwa w wyczynowym judo. Od tego czasu kobiety trenujące wyczynowo judo należą do rzadkości. Problem i cel. Celem niniejszej pracy było zbadanie procesu uczenia się trzech brazylijskich trenerek-ekspertek w judo na przestrzeni ich kariery zawodowej. Metody. Każda z trenerek wzieła udział w częściowo ustrukturyzowanym wywiadzie Zastosowano dedukcyjno-indukcyjne podejście do analizy treści. Wyniki. Zgodnie z literaturą przedmiotu, wyniki autorów wykazały, że cechy osobiste, formalne nieformalne i pozaformalne sytuacje uczenia się oraz wsparcie rodziny i przyjaciół były ważne dla rozwoju tych trenerek. Z analizy indukcyjnej wyłoniły się również inne podkategorie, które nie były wcześniej opisywane: praca zespołowa i informacja naukowa. Wnioski. Zbadane ścieżki kariery wykazały, że brazylijskie trenerki judo byli w stanie poradzić sobie z barierami zawodowymi dzięki połączeniu obszernej edukacji formalnej i nieformalnej, a także wsparciu rodziny i przyjaciół. Niezależnie od tego wsparcia, trenerki nadal były obarczone obowiazkami wynikającymi z macierzyństwa i prac domowych.

Year

Volume

22

Issue

2

Pages

1-13

Physical description

Contributors

  • Universidade Federal de Minas Gerais (Brazylia)
  • Universidade Estadual de Campinas (Brazylia)
  • University of Ottawa (Kanada)
  • University of Ottawa (Kanada)
  • University of Sao Paulo (Brazylia)
  • Universidade Federal de Minas Gerais (Brazylia)

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-bfba122f-ae81-40b4-9c06-63fa908e1f98
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.