Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2020 | 10 | 126-137

Article title

„Tekst emocjonalny” dla dzieci i młodzieży jako dialog międzypokoleniowy

Content

Title variants

EN
„Emotional Text” for Children and Youth as the Intergenerational Dialog

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
The article is an attempt to elaborate on particularly YA novels by Polish writers, Stefan Żeromski, Marcin Szczygieł, Małgorzata Musierowicz, Rafał Kosik, Jerzy Szczygieł, who used in their works own deep (positive and negative) or sometimes “tough” childhood experiences which were registered in their autobiographical memory. The term “autobiographical memory” relates to the complex process of a build of human identity during the whole their life by the two fields, childhood and adulthood. Nonetheless, the core of autobiographical memory are the unique emotions and events which contain diversity information about personal experiences. Sometimes these emotional signs are utilized by writers in their works dedicated to the YA readers and thanks to them the novels become a symbolic, textual “bridge” which connects different generations. Therefore, the author of this article coins the term “emotional text” being of an evidence of co-create certain YA novels by the author’s childhood experiences, including crucial emotions and feelings for them. According to the author, these novels depict the character’s feelings, moods, thinking which are linked with the reception of art and also triggered by the war are a good examples of the “emotional text”.

Journal

Year

Issue

10

Pages

126-137

Physical description

Contributors

  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

References

  • Kosik, R. 2008. Felix, Net i Nika oraz Orbitalny Spisek. Warszawa: Wydawnictwo Powergraph.
  • Korczakowska, J. 1948. Pałac pod gruszą. Warszawa: Nasza Księgarnia.
  • Szczygielski, M. 2013. Arka czasu, czyli wielka ucieczka Rafała od wtedy przez kiedyś do teraz i wstecz. Warszawa: Instytut wydawniczy Latarnik im. Zygmunta Kałużyńskiego.
  • Szczygieł, J. 1960. Tarnina. Warszawa: Instytutu Wydawniczy Nasza Księgarnia.
  • Szczygieł, J. 1968. Ziemia bez słońca. Warszawa: Instytutu Wydawniczy Nasza Księgarnia.
  • Szczygieł, J. 1972. Nigdy cię nie opuszczę. Warszawa: Instytutu Wydawniczy Nasza Księgarnia.
  • Szczygieł, J.1976. Po kocich łbach. Warszawa: Instytutu Wydawniczy Nasza Księgarnia.
  • Lazarus, R. S. Stałość i niestałość emocji. – Ekman, P. (red.), Davidson, R. (red.). Natura emocji. Podstawowe zagadnienia. Tłum. Wojciszke, B. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Ługowska, J. 2016. Teatr jako temat literacki. – Wiśniewska, M. (red.), Wróblewski, M. (red.). Teatr i dramat dla dzieci i młodzieży. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
  • Michułka, D., Gregorowicz, Ł. 2018. Czytanie pamięci – doświadczenie – emocje. Narracje literackie dla młodego czytelnika – teoria i praktyka odbioru (Rutka Joanny Fabickiej). – Polonistyka. Innowacje, 7.
  • Shweder, R. A. „Nie jesteś chory, tylko się zakochałeś” – emocja jako system interpretacji. – Ekman, P. (red.), Davidson, R. (red.). Natura emocji. Podstawowe zagadnienia. Tłum. Wojciszke, B. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Berg, M. 2016. Pamiętnik. Relacja o dorastaniu w warszawskim getcie. Tłum. A. Tuz. Warszawa: Prószyński Media.
  • Branach-Kallas, A. 2018. Szok wielkiej wojny – o traumie indywidualnej, traumie kulturowej oraz portretach gueules cassées we współczesnej literaturze brytyjskiej i francuskiej. – Teksty Drugie, 4.
  • Ekman, P. 2012. Wszystkie emocje są podstawowe. – Ekman, P. (red.), Davidson, R. (red.). Natura emocji. Podstawowe zagadnienia. Tłum. Wojciszke, B. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Gołaszewska, M. 1984. Zarys estetyki. Problematyka, metody, teorie. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • Hescheles, J. 2015. Oczyma dwunastoletniej dziewczyny. Laskowski, P. (posł.). Warszawa: Żydowski Instytut Historyczny im. Emanuela Ringelbluma.
  • Knoll, R. 2012. Dziennik. Kowalska-Leder, J. (oprac.). Warszawa: Żydowski Instytut Historyczny im. Emanuela Ringelbluma.
  • Kowalska-Leder, J. 2009. Doświadczenie Zagłady z perspektywy dziecka w polskiej literaturze dokumentu osobistego. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
  • Lazarus, R. S. 1991. Emotion and Adaptation. New York – Oxford: Oxford University Press.
  • Rubinowicz, D. 2005. Pamiętnik Dawida Rubinowicza. Iwaszkiewicz, J. (wstęp), Jarochowska, M. (posł.). Warszawa: Książka i Wiedza.
  • Shweder, R. A. 2003. How Do Man Barbecue? Recipes for Cultural Psychology. Harvard: Harvard University Press.
  • Skotnicka, G. 2008. Barwy przeszłości. O powieściach historycznych dla dzieci i młodzieży 1939–1989. Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria.
  • Stoff, A. 1992. Wartości sytuacyjne dzieła literackiego. – Sawicki, S. (red.), Tyszczyk, A. (red.). Problematyka aksjologiczna w nauce o literaturze. Lublin: Wydawnictwa Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
  • Tango łez śpiewajcie muzy. Poetyckie dokumenty Holocaustu. 2012. B. Keff, wstęp, wyb. i oprac. Warszawa: Żydowski Instytut Historyczny im. Emanuela Ringelbluma.
  • Thompson R. E. 2009. Emotional Development. – Bidell, T. E. (ed.), Schweder, R. A. (ed.). The Child: An Encyclopedic Companion. Chicago: The University of Chicago Press.
  • Wróblewski, M. 2015. A Boy Pretends to Be an Adult. – Filoteknos, 5.
  • Zarębińska, M.1958. Dzieci Warszawy. Warszawa: Nasza Księgarnia.
  • Zielińska, M. 2018. Wojna, trauma i kultura. – Teksty Drugie, 4.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-c1b21324-c2ff-45aa-b348-8abe4b059ca1
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.