Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 2(32) | 107-130

Article title

Building a strategy for the development of a university using the methodology of strategic sessions on the example of the Academy of Fine Arts in Łódź

Authors

Content

Title variants

PL
Budowa strategii rozwoju uczelni wyższej z wykorzystaniem metodyki sesji strategicznych na przykładzie Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi

Languages of publication

EN PL

Abstracts

EN
The aim of the article is to present the methodology of building an organization strategy which the author has been working on for 8 years.. Although the article is based on the case study of the Academy of Fine Arts (ASP) in Łódź, in which the author conducted a series of strategic sessions, the methodology itself is universal and can be successfully applied both in enterprises, non-profit organizations and offices. The size of the organization or industry is also irrelevant. The author applied the described method in international corporations, no-profit organizations as well as kindergartens whose teams worked on the concept of development of their organizations. The article presents a full process of creating a strategy, however, due to the limit of pages imposed by the publishing house, only selected methods used during strategic sessions are described.
PL
Celem artykułu jest prezentacja metodyki budowy strategii organizacji, nad którą autor pracuje od 8 lat. Choć artykuł bazuje na analizie przypadku Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, w której był prowadzony cykl sesji strategicznych to sama metodyka jest uniwersalna i może być z powodzeniem zastosowana zarówno w przedsiębiorstwach, organizacjach non-profit, jak i urzędach. Nie ma znaczenia także wielkość organizacji czy branża. Metodyka ta znalazła uznanie wśród kadr międzynarodowych korporacji, w organizacjach non-profit, jak i w przedszkolach, których zespoły pracowały nad koncepcją rozwoju swoich organizacji. W artykule przedstawiony jest pełny proces tworzenia strategii, jakkolwiek z racji limitu ilości stron, jakie narzuca wydawnictwo, opisane są jedynie wybrane metody wykorzystywane podczas sesji strategicznych. Przy opracowaniu artykułu wykorzystano dwie metody badawcze: obserwację uczestniczącą oraz case study.

Year

Issue

Pages

107-130

Physical description

Dates

online
2019-06

Contributors

author
  • Wyższa Szkoła Menedżerska w Warszawie

References

  • Corejowa T., Borkowski S., (2004). Instrumenty rozwiązywania problemów w zarządzaniu. Sosnowiec: ABAKO.
  • GUS (2017), Szkoły wyższe.
  • Kłeczek R., Kowal W, Woźniczka J. (2001). Strategiczne planowanie marketingowe. Warszawa: PWE.
  • Martyniak Z. (1999). Metody organizacji i zarządzania. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie.
  • Mikosik P. (2014). Problemy zarządzania marketingowego niepubliczną szkołą wyższą. MINiB 3 (13).
  • PWN, 2018. https://sjp.pwn.pl/sjp/facylitacja;2557384.html (dostęp 17.09.2018)
  • Robinson M, (2005). Grupowe rozwiązywanie problemów. Warszawa: PWE.
  • Rumelt R., (2013) Dobra strategia, zła strategia. Czym się różnią i jakie to ma znaczenie. Warszawa: MT Biznes.
  • Schuman H. (2013). Metoda i znaczenie w badaniach sondażowych. Warszawa: Oficyna Naukowa.
  • Wright P., Pringle D., Kroll J. M., (1992). Strategic management, Text and cases. Boston: Allyn and Bacon.

Notes

EN
Available in Open Access
PL
Publikacja w otwartym dostępie (Open Access).

Document Type

Publication order reference

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-c2381e65-1513-49aa-97d0-5ae43af785c9
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.