PL EN


2014 | 2(21) | 4-31
Article title

Analiza porównawcza preludiów Karola Szymanowskiego (op. 1), Fryderyka Chopina (op. 28) oraz Aleksandra Skriabina (op. 11). Problemy harmoniki, składni, formy i stylu

Content
Title variants
EN
A comparative analysis of the preludes by Karol Szymanowski (op.1), Frederick Chopin (op.24) and Alexander Scriabin (p.11). The problems of harmony, syntax, form and style
Conference
VI Ogólnopolski Zjazd Studentów Muzykologii
Languages of publication
PL
Abstracts
EN
The connections with Chopin tradition and Scriabin’s innovative compositions, repeatedly assigned to Szymanowski, can be already recognized in his first opus, 9 Preludes for piano. By comparison with analogical pieces of Chopin and Scriabin, I have proved the existence of the presumed associations on the ground of basic elements of musical work. I have also attempted to reconstruct a complexity of correlations between the piano compositions of the three masters. A comparative analysis I have carried out focuses on the problems of harmony, tonality, syntax, form and style, and it reveals, on the one hand, Szymanowski’s strong connections with the romantic tradition but, on the other one, his efforts to modernize the musical language. It is most explicit in a harmonic layer of his preludes, especially in a clash of strong tonal brackets determined by the tonic and cadential formula, and an accompanying cumulation of chromatics and secondary harmonic phenomena in central parts of his compositions. A syntactic layer of all analyzed preludes is based on the arrangement of several-bar musical phrases, although in some pieces, modelled on Chopin, this periodic structure appears alongside an evolutionary principle. A basic means of expression is melody, predominantly a cantilena, with a vital role of semitone used especially in the initial phase of the melodic line development. Also a formal analysis of the whole cycle brings interesting conclusions, confirming the existence of a consistent compositional concept determining a periodicity of form (apart from a tonal and expressive aspect, a substantial unity of Szymanowski’s and Chopin’s preludes plays a major part). The artist’s juvenile dependency on authority, typical of musical debuts, can be easily traced in a stylistic layer of 9 Preludes, where the influence of Chopin and Scriabin mainly refers to an expressive role of melody emphasized by a rhythmic freedom, which Szymanowski achieves using, e.g., tempo rubato.
Keywords
Year
Issue
Pages
4-31
Physical description
Dates
published
2014-04-01
Contributors
  • Uniwersytet Wrocławski
References
  • L. Bronarski, Harmonika Chopina, Warszawa 1935.
  • J.M. Chomiński, Kolorystyka dźwiękowa Skriabina, „Kwartalnik Muzyka” 1959, nr 2, s. 65–85.
  • J.M. Chomiński, Koordynaty trytonowe i półtonowe w akordyce Skriabina, „Kwartalnik Muzyka” 1959, nr 2, s. 102–114.
  • J.M. Chomiński, Preludia Chopina, t. IX, Analizy i objaśnienia dzieł wszystkich Fryderyka Chopina, Kraków 1950.
  • J.M. Chomiński, Studia nad twórczością Karola Szymanowskiego, Kraków 1969.
  • J.M. Chomiński, Szymanowski i muzyka europejska XX w. w: , s. 37–46.
  • J.M. Chomiński, Z zagadnień faktury fortepianowej Chopina w: F.F. Chopin, red. Z. Lissa, Warszawa 1960, s. 150–169.
  • T. Chylińska, Szymanowski i jego muzyka, Warszawa 1980.
  • J.-J. Eigeldinger, Twenty-Four Preludes op. 28: Genre, Structure, Significance w: Chopin Studies, red. J. Samson, Cambridge 1988.
  • Fryderyk Chopin w oczach Rosjan. Antologia, zebrał i opatrzył wstępem G. Wiśniewski, Warszawa 2010.
  • S. Golachowski, Karol Szymanowski, Kraków 1982 (Biblioteka Słuchacza Koncertowego, Seria biograficzna; t. 4).
  • M. Gołąb, Chromatyka i tonalność w muzyce Chopina, Kraków, Koln 1995.
  • M. Gołąb, Spór o granice poznania dzieła muzycznego, Wrocław 2003.
  • B. Gromadzki, Wspomnienia o młodości Karola Szymanowskiego, „Ruch Muzyczny” 1948, nr 2, s. 10–11.
  • Z. Helman, Wpływ Chopina na wczesną twórczość Karola Szymanowskiego w: The Book of the First International Musicological Congress Devoted to the Works of F. Chopin, Warszawa 1963, s. 300–303.
  • Z. Jachimecki, Karol Szymanowski. Rys dotychczasowej twórczości,Kraków 1927.
  • Karol Szymanowski o Fryderyku Chopinie, red. S. Golachowski, Kraków 2010.
  • Karol Szymanowski. Z pism, oprac. T. Chylińska, Kraków 1958 (Źródła pamiętnikarsko-literackie do dziejów muzyki polskiej, t. 6).
  • Kompozytorzy polscy o Fryderyku Chopinie. Antologia, t. 2, red. M. Tomaszewski, Kraków 1959.
  • Księga Sesji Naukowej poświęconej twórczości Karola Szymanowskiego, red. Z. Lissa, Warszawa 1964.
  • Z. Lissa, O harmonice Aleksandra Skriabina, „Kwartalnik Muzyczny” 1930, nr 8, s. 320–255.
  • Z. Lissa, Studia nad twórczością Fryderyka Chopina, Kraków 1970.
  • S. Łobaczewska, Karol Szymanowski. Życie i twórczość (1882-1937), Kraków 1950.
  • W. Malinowski, Karola Szymanowskiego nieznany rękopis i nieznany utwór, „De Musica” vol. 5 (2003); dostępny w Internecie: <http://free.art.pl/demusica/de_mus_5/05_16.html#r2>.
  • K. Meyer, Szymanowski z perspektywy dzisiejszej. Próba innego spojrzenia, „Muzyka” 1983, nr 2.
  • S. Olędzki, Niektóre problemy faktury fortepianowej Karola Szymanowskiego, „Muzyka” 1973, nr 3, s. 51–76.
  • S. Szymanowska, Jak śpiewać pieśni Karola Szymanowskiego, Kraków 1957.
  • M. Tomaszewski, Chopin. Człowiek, dzieło, rezonans, Kraków 2005.
  • M. Tomaszewski, Muzyka Chopina na nowo odczytana. Studia i interpretacje, Kraków 1996.
  • A. Tuchowski, Chopin w refleksji estetycznej i twórczości kompozytorskiej Karola Szymanowskiego, "Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska" 2009, s.125–153; dostępny w Internecie: <http://versita.metapress.com/content/958hm4072641g082/>.
  • B. Wójcik-Keuprulian, Melodyka Chopina, Lwów 1930.
  • Z życia i twórczości Karola Szymanowskiego. Studia i materiały, red. J.M. Chomiński, Kraków–Warszawa 1960.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
ISSN
2353-7094
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-c323a126-244a-4c45-bb6d-b6afe203b407
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.