Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 8 (17) | 47-57

Article title

Od języka do literatury i od literatury do języka. O niektórych możliwościach integrowania kształcenia literackiego z językowym w edukacji polonistycznej

Content

Title variants

EN
From Language to Literature and from Literature to Language. On Selected Strategies of Integrating Literary Education with Language Education

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Istnieją w obrębie dydaktyki polonistycznej zagadnienia, które nie przestają przyciągać uwagi wszystkich zainteresowanych problematyką edukacji. Do tych aktualnych zagadnień należy integrowanie kształcenia literackiego z językowym w edukacji polonistycznej. W artykule podjęto próbę aktualizacji „starej” metody tzw. sądu nad bohaterem literackim i przybliżenia nowej metody analizy dokumentacyjnej.
EN
Integrating literary education with language education ranks among those research topics which invariably attract the attention of everyone interested in teaching. The authors of the paper aim to revisit an “old” method of literary analysis, namely, a “literary tribunal” over a literary protagonist, as well as to explore a different, “newer” method of teaching, namely a document analysis. Both methods reinforce the integrative character of education

Year

Issue

Pages

47-57

Physical description

Dates

published
2023-02-14

Contributors

  • Akademia Nauk Stosowanych w Tarnowie
  • Akademia Nauk Stosowanych w Tarnowie
  • Akademia Nauk Stosowanych w Tarnowie

References

  • Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S., Tekstologia, Warszawa 2009.
  • Bortnowski S., Przewodnik po sztuce uczenia literatury, Warszawa 2005.
  • Giedymin M., Czy sądy nad bohaterami utworów literackich są metodą przestarzałą? [w:] Ćwiczenia w mówieniu i pisaniu w szkołach średnich. Wybór artykułów z zakresu nauczania języka polskiego, zestawił i oprac. J. Kijas, Warszawa 1967.
  • Interpretacje i szkoła, red. A. Opacka, Katowice 2000.
  • Kowalikowa J., Od języka do literatury – od literatury do języka [w:] Szkolne spotkania z literaturą, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2007, s. 129–159.
  • Kurczab H., Nauczanie integrujące języka polskiego w szkole ogólnokształcącej, Rzeszów 1979.
  • Kurczab H., Scalanie treści kształcenia w przygotowaniu zawodowym nauczyciela polonisty, Rzeszów 1993.
  • Kurczab H., Typy integracji literatury z innymi dziedzinami sztuki, „Zeszyty Naukowe WSP w Rzeszowie. Dydaktyka 2” 1992.
  • Kurczab H., Z zagadnień integracji kształcenia polonistycznego, „Polonistyka” 1981, nr 1.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-c354c254-1d31-42f7-8b7a-585be5add8e8
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.