Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2018 | 70 | 1 | 52-68

Article title

Kolegialne organy makroostrożnościowe w UE – analiza rozwiązań instytucjonalnych

Content

Title variants

EN
Macroprudential committees in the EU – an analysis of institutional arrangements

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Kolegialne organy makroostrożnościowe stanowią jeden z modeli instytucjonalnej organizacji polityki makroostrożnościowej. W Unii Europejskiej jest to rozwiązanie równie popularne, jak powierzenie polityki makroostrożnościowej wyłącznie bankowi centralnemu. Niemniej jednak ze względu na zróżnicowaną konstrukcję krajowej sieci bezpieczeństwa finansowego, kolegialne organy makroostrożnościowe także przyjmują różne formuły. W niniejszym artykule dokonano pogłębionej analizy 12 komitetów makroostrożnościowych występujących w krajach unijnych. Komitety takie stanowią dobry przykład współpracy instytucji sieci bezpieczeństwa finansowego na rzecz zapewnienia stabilnego i bezpiecznego systemu finansowego. Poszczególne instytucje łączą swoje zasoby, wiedzę, ekspertyzę i doświadczenie z różnych dziedzin i obszarów, co pozwala na lepszą identyfikację zagrożeń dla stabilności finansowej oraz podjęcie odpowiedniej reakcji. W artykule wskazano zarówno zalety, jak i słabości tego modelu instytucjonalnego.
EN
Macroprudential committees constitute one of the possible institutional models used in conducting macroprudential policy. In the European Union they are as popular as another solution which consists of conferring macroprudential policy on a central bank. Nevertheless, as domestic financial safety net arrangements differ across countries, so do the macroprudential committees. The article presents an in-depth analysis of 12 macroprudential committees functioning in the EU countries. These committees are good examples of cooperation between financial safety net institutions aiming at ensuring stable and safe financial system. These institutions pool their resources, knowledge, expertise and experience from different areas which allows for better identification of threats to financial stability and appropriate reaction. The article identities both advantages and weaknesses of this institutional model.

Journal

Year

Volume

70

Issue

1

Pages

52-68

Physical description

Dates

published
2018-06-29

Contributors

  • Narodowy Bank Polski

References

  • Claessens S., An Overview of Macroprudential Policy Tools, IMF Working Paper, WP/14/214, International Monetary Fund, 2014.
  • Constancio V., Principles of Macroprudential Policy, przemówienie z okazji konferencji ECB-IMF Conference on Macroprudential Policy, 26.04.2016.
  • Dobrzańska A., Polityka makroostrożnościowa – zagadnienia instytucjonalne. Teoria i dotychczasowe doświadczenia w Unii Europejskiej, Materiały i Studia nr 307, Narodowy Bank Polski, Warszawa, 2014.
  • Dobrzańska A., Polityka makroostrożnościowa banku centralnego, Difin, Warszawa 2016.
  • Egawa E., A. Otani, T. Sakiyama, What Determinates Institutional Arrangements for Macroprudential Policy, Discussion Paper, No. 2015-E-3, Institute for Monetary and Economic Studies, Bank of Japan, 2015.
  • European Systemic Risk Board, ESRB Recommendation on the macroprudential mandate of national authorities (ESRB/2011/3), Follow-up Report Overall assessment, June 2014.
  • European Systemic Risk Board, List of national macroprudential authorities and national designated authorities in EU Member States, 2017.
  • International Monetary Fund, Macroprudential Policy: An Organizing Framework, March 2011.
  • Lim C.H., l. Krznar, F. Lipinsky, A. Otani, X. Wu, The Macroprudential Framework: Policy Responsiveness and Institutional Arrangements, IMF Working Paper, WP/13/166, International Monetary Fund, 2013.
  • Lim C.H., R. Ramchand, H. Wang, X. Wu, Institutional Arrangements for Macroprudential Policy in Asia, IMF Working Paper, WP/13/2165, International Monetary Fund, 2013.
  • Nier E.W., J. Osiński, L.I. Jacome, P. Madrid, Towards Effective Macroprudential Policy Frameworks: An Assessment of Stylized Institutional Models, IMF Working Paper, WP/11/250, International Monetary Fund, 2011.
  • Zalecenie Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie mandatu makroostrożnościowego organów krajowych, (ERRS/2011/3), Dz.U UE C 41/1 z dnia 14.02.2012.
  • Financial Market Stability Board (AT), https://www.fmsg.at/en/
  • Financial Stability Council (HR), http://www.vfs.hr/eindex.html
  • Systemic Risk Council (DK), http://www.risikoraad.dk/english/
  • High Council for Financial Stability (FR), https://www.economie.gouv.fr/hcsf-en
  • Financial Stability Committee (NL), http://www.financieelstabiliteitscomite.nl/en
  • Systemic Risk Committee (LU), http://www.bcl.lu/en/Financial-Stability-and-Prudential-supervision/CRS/index.html
  • Financial Stability Committee (DE), https://www.bundesbank.de/Navigation/EN/Tasks/Financial_and_monetary_system/Stability/Surveillance/macroprudential_surveillance.html
  • Komitet Stabilności Finansowej (PL), http://www.nbp.pl/nadzormakroostroznosciowy/index.aspx
  • National Committee for Macroprudential Oversight (RO), http://www.cnsmro.ro/en/
  • Financial Stability Board (SI), https://www.bsi.si/en/financial-stability/macroprudential-supervision/financial-stability-board
  • Financial Policy Committee (UK), https://www.bankofengland.co.uk/financial-stability

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-c3cde023-24f6-4003-baa7-240691142c85
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.