PL EN


2018 | 13 | 2 | 103-122
Article title

Investment Attractiveness of Polish Municipalities in Relation to Local Entrepreneurship

Title variants
Languages of publication
EN
Abstracts
EN
The aim of this article is to identify similarities and divergences in the entrepreneurship and investment attractiveness intensity. It also seeks to define the nature of this dependence, taking into account spatial differentiation in the scale of Polish provinces. Methods of spatial and statistical analysis based on data for all Polish provinces in Poland in 2008 and 2015 have been utilized in order to prove that the location values of provinces influence the intensity of entrepreneurship, as well as prove that inverse dependence is stronger. The analysis, while exemplifying a bilateral relationship in this respect, showed a lower value for a relationship in which entrepreneurship is a variable depending on the investment attractiveness. Entrepreneurship raises investment attractiveness around smaller industrial centers. The location, as an influencing factor of entrepreneurial development, is distinctive for the areas undergoing a succession of economic functions in urban areas.
Year
Volume
13
Issue
2
Pages
103-122
Physical description
Dates
published
2018-04-12
Contributors
  • Warsaw School of Economics
References
  • Atrakcyjność inwestycyjna a przedsiębiorczość regionalna w Polsce. 2011. Ed. H. Godlewska-Maj-kowska. Studia i Analizy Instytutu Przedsiębiorstwa, Warsaw School of Economics Publishing House, Warszawa.
  • Atrakcyjność inwestycyjna regionów Polski jako źródło przedsiębiorczych przewag konkurencyjnych. 2012. Ed. H. Godlewska-Majkowska. Warsaw School of Economics Publishing House, Warszawa.
  • Atrakcyjność inwestycyjna regionów Polski jako źródło przedsiębiorczych przewag konkurencyjnych. 2013. Ed. H. Godlewska-Majkowska. Studia i Analizy Instytutu Przedsiębiorstwa, Warsaw School of Economics Publishing House, Warszawa.
  • Bazy danych: nowe technologie. 2007. Eds. S. Kozielski, B. Małysiak, P. Kasprowski, D. Mrozek. Transport and Communication Publishers (WKŁ).
  • DURKA B. 2000. Udział podmiotów z kapitałem zagranicznym w polskim handlu zagranicznym. In: Inwestycje zagraniczne w Polsce. Ed. B. Durka. Instytut Koniunktur i Cen Handlu Zagranicznego, Warszawa.
  • GANCARCZYK J., GANCARCZYK M. 2002. Konkurencyjność skupisk przemysłu (clusters) - od korzyści zewnętrznych do korzyści sieci. Studia Regionalne i Lokalne, 2-3 (9): 75-90.
  • GORZELAK G., Jałowiecki B. 2000, Konkurencyjność regionów, Studia Regionalne i Lokalne, 1: 7-24.
  • Innowacyjność jako czynnik wzrostu atrakcyjności inwestycyjnej polskich regionów w latach 2002-2007. 2010. Ed. H. Godlewska-Majkowska. Studia i Analizy Instytutu Przedsiębiorstwa, Warsaw School of Economics Publishing House, Warszawa.
  • NOWORÓL A. 2007. Planowanie rozwoju terytorialnego w skali regionalnej i lokalnej. Jagiellonian University Press, Kraków.
  • PUŁASKA-TURYNA B. 2011. Statystyka dla ekonomistów. Difin, Warszawa.
  • RATAJCZAK-MROZEK M. 2014. Companies' simultaneous embeddedness in local, international and global networks - a conceptualisation from the perspective of local enterprises and their degree of internationalization. Poznań University Economic Review, 1.
  • TÖDTLING F., ASHEIM B., BOSCHMA R. 2013. Knowledge sourcing, innovation and constructing Advantage in regions of Europe. European Urban and Regional Studies, 20(2): 161-169.
  • WĘCŁAWOWICZ G., BAŃSKI J., DEGÓRSKI M., KOMORNICKI T., KORCELLI P., ŚLESZYŃSKI P. 2006. Przestrzenne zagospodarowanie Polski na początku XXI wieku. Monografie, 6. PAN IGiPZ, Warszawa.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-c43c49a8-b383-4f73-b07c-e3433273f882
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.