Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2020 | 9 | 373-385

Article title

Praktyki designu a doświadczenie estetyczne

Content

Title variants

EN
Design Practices and Aesthetic Experience

Languages of publication

PL EN

Abstracts

EN
The study of design practices in aesthetic terms (aesthetization and aesthetic experience) may appear, seemingly, trivial and irrelevant. However, the human environment today is in such a fundamental transition that failure to take account of this aspect is unfounded. The aim of design is primarily to produce artefacts, to transform them into a natural environment, but also, perhaps even above all, to maintain a balanced relationship between the ecosphere and the “artificial” human world, created and orchestrated for him. It is not just about designing an object, a system, an interaction or relationship that guarantees simplicity and efficiency, that is, a defined utility, but a deeper reflection on how a particular person experiences it and what the consequences this experience brings. Therefore, the purpose of design in this article will be expanded to include an aesthetic aspect, because isolation from the aesthetic criterion (regardless of how we understand it) in contemporary design practices seems to be difficult to maintain.

Year

Issue

9

Pages

373-385

Physical description

Dates

published
2020-12-13
received
2020-06-05
accepted
2020-11-26

References

  • Baudrillard, Jean. Spisek sztuki. Tłum. Królak Sławomir. Warszawa: Sic!, 2006.
  • Baudrillard, Jean. Symulakry i symulacja. Tłum. Królak Sławomir, Warszawa: Sic!, 2005.
  • Berleant, Arnold. Wrażliwość i zmysły. Estetyczna przemiana świata człowieka. Tłum. Stankiewicz Sebastian. Kraków: Uniwersitas, 2011.
  • Berry, David M. The Philosophy of Software Code and Mediation in the Digital Age. London: Palgrave Macmillan, 2011.
  • Berry David M., Dieter Michael. “Thinking Postdigital Aesthetics: Art, Computation and Design”. W Thinking Postdigital Aesthetics: Art, Computation and Design, eds. David M. Berry, Michael Dieter, 1-11. London: Palgrave Macmillan, 2015.
  • Binkley, Timothy. „Przeciw estetyce”. Tłum. Niklas Urszula. W Zmierzch estetyki – rzekomy czy autentyczny?, red. Stefan Morawski, 420-449. Warszawa: Czytelnik, 1987.
  • Brown, Tim. Zmiana przez design. Jak design thinking zmienia organizacje i pobudza innowacyjność. Tłum. Höffner Marta. Wrocław: Wydawnictwo Libron, 2009.
  • Cross, Nagel. „Designerskie sposoby pozyskiwania wiedzy: design jako dyscyplina kontra design jako nauka”. Tłum. Heberle Marta, Ożóg Mciej, Kultura współczesna 3/61 (2009): 64-72.
  • Fiell, Charlotte, Fiell, Peter, Design. Historia projektowania. Tłum. Cichowicz Anna. Warszawa: Wydawnictwo Arkady, 2015.
  • Giaccardi Elisa, Fisher Gerhard. „Kreatywność i ewolucja: perspektywa metadesignu”. Tłum. Składanek Marcin. Kultura współczesna 3/61 (2009): 90-105.
  • Głutkowska-Polniak, Alicja. Dizajn w kontekście estetyki. Jego początki, przeobrażenia i konotacje. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2017.
  • Julier, Guy. „Od kultury wizualnej do kultury designu”. Tłum. Składanek Marcin. Kultura współczesna 3/61 (2009): 47-63.
  • Kozłowski, Tomasz. „Dobrobyt kontra dobrostan. Konsumpcjonizm a ideał dobrego życia z perspektywy psychologii pozytywnej”. Kultura i Społeczeństwo 4 (2013): 29-47.
  • Lenk, Krzysztof. Krótkie teksty o sztuce projektowania. Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz/terytoria, 2011.
  • Manovich, Lev. Język Nowych Mediów. Tłum. Cypryański Piotr. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2006.
  • Norman, Don. Dizajn na co dzień. Tłum. Malina Dorota. Kraków: Karakter, 2018.
  • Norman, Donald A. Wzornictwo i emocje. Dlaczego kochamy lub nienawidzimy rzeczy powszednie. Tłum. Skalska-Stefańska Dorota, Warszawa: Wydawnictwo Arkady, 2015.
  • Składanek, Marcin. „Wprowadzenie: Design jako wyzwanie”. Kultura współczesna 3/61 (2009): 14-17.
  • Sparke, Penny, Design. Historia wzornictwa. Tłum. Gorządek Ewa, Warszawa: Wydawnictwo Arkady, 2012.
  • Warde, Beatrice. „Kryształowy kielich, czyli druk powinien być niewidoczny”. Tłum. Dziewońska Dorota. W Wiedzieć/widzieć Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie, red. Przemek Dębowski, Jacek Mrowczyk, 37-45. Kraków: Wydawnictwo Karakter, 2011
  • Welsch, Wolfgang. Estetyka poza estetyką. O nową postać estetyki. Tłum. Guczalska Katarzyna, Kraków: Universitas, 2005

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-c43d2c06-76c1-47f6-9525-a249b50ca7ce
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.