PL EN


2015 | 1(6) | 131-142
Article title

Sylwia Chutnik, czyli kobieta w mieście

Authors
Content
Title variants
EN
Sylwia Chutnik, or, a woman in the city
FR
Sylwia Chutnik, ou femme en ville
Languages of publication
PL
Abstracts
EN
The writings of Sylwia Chutnik are mainly interpreted from the two perspectives: gender and urban (Warsaw). These two perspectives are intertwined in her novels, starting from her very first Kieszonkowy atlas kobiet and continuing till her most recent collection of short stories W krainie czarów, thus giving her prose specific, seditious, and emergency character. This article attempts at firstly, showing Chutnik’s writing as a creative (and increasingly interesting, vide Cwaniary) way of developing fundamental beliefs and problems, narrative and plot structure devices, and literary patterns already used (if only in embryonic form) in the four stories of her first book. Secondly, the article attempts at presenting the literary intertextual background of this prose – exceptionally rich, conscious and… effective.
L’oeuvre de Sylwia Chutnik est perçue avant tout dans deux contextes : genriste et municipal (varsovien). Les deux perspectives s’entrelacent dans ses romans – du premier ouvrage Kieszonkowy atlas kobiet jusqu’au dernier recueil de récits W krainie czarów – et déterminent un caractère spécifique, séditieux et interventionnel de cette littérature. Premièrement, on a essayé de présenter l’écriture de Chutnik comme un développement créatif (de plus en plus intéressant, voir Cwaniary de ses convictions et problèmes essentiels, de ses procédés narratifs et ceux d’affabulation, ainsi que de ses modèles littéraires visibles déjà (au moins à l’état embryonnaire) dans quatre récits de son premier roman ; deuxièmement, on a essayé de présenter l’arrière-plan littéraire et intertextuel de cette prose – exceptionnellement riche, conscient et… efficace.
Year
Issue
Pages
131-142
Physical description
Contributors
References
  • Ballada polska. Oprac. C. Zgorzelski przy współudziale I. Opackiego. Wrocław–Warszawa–Kraków 1962.
  • Beszterda M.M.: Paszport w jedną stronę? „Kresy” 2009, nr 1–2.
  • Certeau M. de: Wynaleźć codzienność. Sztuki działania. Tłum. K. Thiel‑Jańczuk. Kraków 2008.
  • Chutnik S.: Co do nas pisze miasto? http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,34862,16811694,Co_do_nas_pisze_miasto___FELIETON_SYLWII_CHUTNIK_.html?pelna=tak [dostęp: 12.02.2015].
  • Chutnik S.: Cwaniary. Warszawa 2012.
  • Chutnik S.: Kieszonkowy atlas kobiet. Kraków 2008.
  • Chutnik S.: W krainie czarów. Kraków 2014.
  • Chutnik S.: Warszawa kobiet. Warszawa 2011.
  • Chutnik S.: Zabawy w pamięć i genderowy model miasta. Próba konceptualizacji praktycznej. „Teksty Drugie” 2014, nr 6.
  • Darska B.: Produkcyjniak społecznie zaangażowany. „Opcje” 2010, nr 1.
  • Kasperek K.: Ballada o smutnych dresiarach. „FA‑art” 2013, nr 3.
  • Małochleb P.: Na klatę to wszystko. „Dekada Literacka” 2010, nr 3.
  • Marzec L.: Dzidzia jako łączniczka. „Czas Kultury” 2010, nr 3.
  • Mrozik A.: Akuszerki transformacji. Kobiety, literatura i władza w Polsce po 1989 roku. Warszawa 2012.
  • Słomak I.: Rzecz to niesłychana. „FA‑art” 2008, nr 2–3.
  • Sobolewska J.: Nie zaznasz tu spokoju. Rozmowa z Sylwią Chutnik. „Polityka” 2009, nr 10.
  • Sylwia Chutnik – „Zawsze chciałam być Madonną”. „Gala.pl. Ekskluzywny serwis o gwiazdach”. http://www.gala.pl/wywiady‑i‑sylwetki/ sylwia‑chutnik‑zawsze‑chcialam‑byc‑madonna‑4620? strona=3 [dostęp: 10.02.2015].
  • Szponar M.: Torsje porodowe. „Pogranicza” 2010, nr 2.
  • Szybowicz E.: Pisarka i niepisarka. Kilka uwag o rolach Sylwii Chutnik. „Pogranicza” 2012, nr 2.
  • Ulica w sukience. Sylwia Chutnik rozmawia z redaktorem „Lampy” o swoim „Kieszonkowym atlasie kobiet” i o polityce historycznej. „Lampa” 2008, nr 5.
  • Wieczorkiewicz B.: Warszawskie ballady podwórzowe. Pieśni i piosenki warszawskiej ulicy. Oprac. muz. Z. Wiehler. Warszawa 1971.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
ISSN
2084-0772
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-c4ccc96c-e137-4dca-b80a-5ed542dcbcea
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.