Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 1 | 107-110

Article title

Niekonwencjonalne aspekty współpracy polskich i ukraińskich pedagogów

Authors

Selected contents from this journal

Title variants

EN
Unconventional aspects of cooperation between Polish and Ukrainian educators

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Przedmiotem rozważań podjętych w artykule są niekonwencjonalne aspekty współpracy polskich i ukraińskich pedagogów. Na tle przedstawionej przez M. Croziera i E. Friedberga analizy działań zespołowych zaprezentowane zostały przykłady współdziałania polskich i ukraińskich pedagogów z uwzględnieniem nietypowych przejawów charakterystycznych dla pozaformalnych relacji. Dramatyczną ilustracją tej współpracy jest sytuacja wynikająca z wynaturzeń brutalnej wojny w Ukrainie. W takich warunkach ukraińscy i polscy pedagodzy zdają praktyczny egzamin z człowieczeństwa, podejmując działania na rzecz poszkodowanych w wojnie ludzi. Jednocześnie kontynuują działalność akademicką, w której edukacja dla pokoju stała się centralnym zagadnieniem.
EN
The article discusses unconventional aspects of cooperation between Polish and Ukrainian educators. It presents examples of cooperation between Polish and Ukrainian educators, taking into account atypical manifestations characteristic of non-formal relations. The article takes into account the analysis of team activities presented by M. Crozier and E. Friedberg. The situation resulting from the perversions of the brutal war in Ukraine is a dramatic illustration of this cooperation. In such conditions, Ukrainian and Polish educators pass the test of humanity by taking actions for the benefit of people who have suffered in the war. At the same time, they are continuing their academic work in which peace education has become a central issue.

Year

Issue

1

Pages

107-110

Physical description

Dates

printed
2022-03-30

Contributors

author
  • Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie

References

  • Crozier M., Friedberg E. (1982), Człowiek i system. Ograniczenia działania zespołowego. PWE, Warszawa.
  • Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją. WAiP. Warszawa.
  • Sikora J. (2019), Edukacyjne aspekty polityki spójności społecznej jako pragmatyczna egzemplifikacja działalności na rzecz pokoju. W: Oswita dlja miru, red. W. Kremień i inni. Kijów- Pierejasław Chmielnicki.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1507-6563
EISSN
2391-8020

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-c58c799a-9c0c-487b-b21d-b5f0301f040a
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.