Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2020 | vol. 64, nr 7 | 90-101

Article title

Research into the importance of small seaport nautical infrastructure in the development of the local economy

Authors

Content

Title variants

PL
Badania nad znaczeniem infrastruktury żeglarskiej małych portów morskich w rozwoju lokalnej gospodarki

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
Research into the importance of small seaports in the development of the local economy is extremely rare. This applies equally to the assessment of port infrastructure. Considering the research deficiencies, the decision was made for this paper to assess the importance of nautical infrastructure to port operators and the local economy. The territorial scope of the research covers seven small ports where the vast majority of national maritime sailing is concentrated. The importance of nautical infrastructure to port operators was assessed based on a cost-benefit approach. However, in the case of the local economy, the benefits of the expansion of the nautical infrastructure were determined based on the sailors’ spending, accounting for cash flows and multiplier effects. The study was based on available statistical data and the results of surveys and interviews. The studies carried out showed a negative return on nautical investments for port operators. However, nautical facilities generate net benefits to the local economy. The importance of nautical investments for port municipalities requires further research, especially into cash flows and the indirect and induced effects.
PL
Badania nad znaczeniem małych portów morskich w rozwoju lokalnej gospodarki podejmowane są niezwykle rzadko. Dotyczy to także oceny infrastruktury portowej. Uwzględniając braki badawcze, za cel niniejszego artykułu przyjęto ocenę znaczenia infrastruktury żeglarskiej dla operatorów portowych oraz lokalnej gospodarki. W opracowaniu wykorzystano metodę kosztów i korzyści z uwzględnieniem wielkości wydatków żeglarzy. Materiał badawczy oparto na dostępnych danych statystycznych oraz wynikach badań ankietowych i wywiadach. Przeprowadzone badania wykazały ujemną rentowność inwestycji żeglarskich dla operatorów portowych. Obiekty żeglarskie generują jednak korzyści netto dla gospodarki lokalnej. Znaczenie inwestycji żeglarskich dla gmin portowych wymaga dalszych badań, szczególnie nad przepływami pieniężnymi oraz efektami pośrednimi i indukowanymi.

References

  • Bernacki, D. (2007). The importance of added value in the operation of Polish seaports. Gdańsk: Polish Maritime Institute in Gdańsk.
  • Bernacki, D. (2012). Wpływ portów morskich na gospodarkę regionu – aspekty metodologiczne oceny. Logistyka, 2, 30-37.
  • Bernacki, D. (2014). Efekty społeczno-ekonomiczne inwestycji infrastrukturalnej w porcie morskim. Problemy Transportu i Logistyki, 27(842), 35-48.
  • Bizzarri, C., and La Foresta, D. (2011). Yachting and pleasure crafts in relation to local development and expansion: Marina di Stabia case study. WIT Transactions on Ecology and the Environment 149, 53-61.
  • Bottasso, A., Conti, M., Ferrari, C., and Alessio, T. (2014). Ports and regional development: a spatial analysis on a panel of European regions. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 65, 44-55.
  • Chaberek, M., and Mańkowski, C. (2019). A methodological approach to modelling national input-output logistics flows. Prace Naukowe UE we Wrocławiu, 63(12).
  • Danielis, R., and Gregori, T. (2013). An input-output-based methodology to estimate the economic role of a port: the case of the port system of the Friuli Venezia Giulia Region, Italy. Maritime Economics & Logistics, 15(2), 222-255.
  • Dooms, M., Haezendonck, E., and Verbeke, A. (2015). Towards a meta-analysis and toolkit for port-related socio-economic impacts: a review of socio-economic impact studies conducted for seaports. Maritime Policy & Management, 42(5), 459-480.
  • Drobniak, A. (2008), Podstawy oceny efektywności projektów publicznych, Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach.
  • Gerke, A., Desbordes, M., and Dickson, G. (2015). Towards a sport cluster model: the ocean racing cluster in Brittany. European Sport Management, 15(3), 343-363.
  • Gerke, A., and Pria, Y. D. (2018). Cluster concept: lessons for the sport sector? Toward a two-step model of sport cluster development based on socioeconomic proximity. Journal of Sport Management, 32(3), 211-226.
  • Grzelakowski, A. S., and Matczak, M. (2012). Współczesne porty morskie: funkcjonowanie i rozwój. Gdynia: Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdyni.
  • Guerrero, J. I. F., Selva, L. M., and Medina, R. P. (2008). Economic impact of western Mediterranean leisure ports. International Journal of Transport Economics, 35(2), 251-272.
  • Heflich, W. (2011). Twarzą do wody. Magazyn sportów wodnych Żagle, 8, 5.
  • Hernik, J., and Ściana, W. (2014). Funkcja handlowa małych portów Pomorza Środkowego na przykładzie portu morskiego Darłowo. Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis, Oeconomica, 313(76), 47-48.
  • Klimek, H. (1990). Metody badania ekonomicznej efektywności inwestycji w portach morskich (Unpublished doctoral dissertation). Gdańsk: Uniwersytet Gdański.
  • Kovačić, M., and Silveira, L. (2018). Nautical tourism in Croatia and in Portugal in the late 2010’s: issues and perspectives. Scientific Journal of Maritime Research, 32, 281-289.
  • Kożuch, A., and Brzozowska, K (2006). Współczesne problemy zarządzania finansami lokalnymi. Kraków: Wydawnictwo Fundacja Współczesne Zarządzanie.
  • Luković, T. (2012). Nautical tourism and its functions in the economic development in Europe. Rijeka: In Tech.
  • Luks, K. (2001). Metody określenia korzyści ekonomicznych generowanych przez port morski jako kompleks gospodarczy. Gdańsk: Wydawnictwo Wewnętrzne Instytutu Morskiego w Gdańsku.
  • Łapko, A. (2015). Turystyka żeglarska. Warszawa: Bel Studio.
  • Mangan, J., Lalwani, C., and Gardner, B. (2004). Combining quantitative and qualitative methodologies in logistics research. International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 34(7), 565-578.
  • Matczak, M. (2016). Polskie porty morskie jako bieguny rozwoju gospodarczego kraju i regionów lokalizacji. Gdynia: Actia Forum.
  • Merk, O. (2015). The Mediterranean port-city economy: the cases of Marseille and Mersin. Paris: International Transport Forum.
  • Milewski, D. (2007). Mnożnik turystyczny. In A. Panasiuk (red.), Ekonomika turystyki. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
  • Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. (2013). Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wybranych zagadnień związanych z przygotowaniem projektów inwestycyjnych, w tym projektów generujących dochód. Retrieved from https://www.ncbr.gov.pl/ fileadmin/user_upload/import/tt_content/files/wytyczne_w_zakresie_wybranych_zagadnien_zwiazanych_z_przygotowaniem_projektow_inwestycyjnych.pdf
  • Ministerstwo Sportu i Turystyki. (2018). Charakterystyka krajowych i zagranicznych podróży mieszkańców Polski w 2018 roku oraz charakterystyka przyjazdów do Polski w 2018 roku. Retrieved from https://www.msit.gov.pl/pl/turystyka/badania-rynku-turystycz/statystyka-komunikaty-i/8055,Charakterystyka-krajowych-i-zagranicznych-podrozy-mieszkancow-Polski-w-I-polrocz.html
  • Miszczuk, J. (1999). Problemy małych i średnich portów morskich z punktu widzenia administracji państwowej. In Małe porty morskie oraz ich otoczenie lokalne i regionalne. Szczecin: Wydawnictwo FOKA.
  • Nowaczyk, P. (2017). Profitability assessment of sailing projects in West Pomerania based on the example of the Darłowo municipality. Intercathedra, 33-4(2), 74-81.
  • Nowaczyk, P. (2018). Direct and indirect impact of nautical tourism on the development of local economy in West Pomerania based on the example of Darłowo municipality. Acta Scientiarum Polonorum. Seria: Oeconomia, 17(2), 79-88.
  • Pluciński, M. (2013). Polskie porty morskie w zmieniającym się otoczeniu zewnętrznym. Warszawa: Wydawnictwo CeDeWu.
  • Rogowski, W. (2013). Rachunek efektywności inwestycji. Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer Business.
  • Salomon, A. (2002). Metody oceny projektów gospodarczych na przykładzie przedsiębiorstw sektora morskiego. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
  • Santos, A. M. P., Salvador, R., Quaresma Dias, J. C., and Soares, C. G. (2018). Assessment of port economic impacts on regional economy with a case study on the Port of Lisbon. Maritime Policy & Management, 45(5), 684-698.
  • Silveira, L., Santos, N., and Perna, F. (2018). Yachts passing by the west coast of Portugal – What to do to make the marina and the destination of Figueira da Foz a nautical tourism reference? Scientific Journal of Maritime Research, 32, 182-190.
  • Song, L., and van Geenhuizen, M. (2014). Port infrastructure investment and regional economic growth in China: panel evidence in port regions and provinces. Transport Policy, 36, 173-183.
  • Su-Han, W., Pettit, S. J., Dong-Wook, K., and Beresford, A. K. C. (2011). Seaport research: a structured literature review on methodological issues since the 1980s. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 45(7), 667-685.
  • Szczurek, W. (2002). Działalność gospodarcza gmin w portach morskich. Gdańsk: Wydawnictwo Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego.
  • Tiep, N., Cook, S., and Gunawan, I. (2018). A functional design of a cost benefit analysis methodology for transport infrastructure projects. Singapore: Publisher IEEE.
  • Zarzecki, D. (2007). Wybrane elementy analizy finansowej inwestycji portowych na Ostrowie Grabowym. Ekonomiczne problemy usług, 7, 84-85.
  • Zieziula, J., and Malkowska, A. (2010). Rybołówstwo Zalewu Szczecińskiego – charakterystyka i znaczenie dla rozwoju gmin pobrzeża. Szczecin: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Administracji Publicznej.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-c5b9d1fa-ce42-49a6-bb60-aea2bff3a437
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.