PL EN


2017 | 13 | 3(38) | 21-33
Article title

Rola wczesnej edukacji i opieki w ograniczaniu skutków ubóstwa wśród dzieci

Content
Title variants
EN
Role of early childhood education and care in reducing the effects of poverty among children
Languages of publication
PL
Abstracts
EN
This article attempts to answer the question: what role does the process of early childhood education and care play in reducing the effects of poverty among children? The main argument of the article states that education (started as early and lasting as long as possible) is the only chance to limit the negative consequences of poverty, as well as to overcome the intergenerational transmission of poverty and social exclusion. Relying on the results of foreign (mostly American) surveys, it has been proven that good quality early childhood education and care is beneficial for children living in poverty, as well as for society as a whole. It positively influences the social and emotional development of children, their language skills and school achievements. Children who benefited from institutions / programmes for early childhood education and care, in adulthood do better in the labour market, have higher earnings and are less likely to seek stimulants. Society bears lower costs of special education, anti-social behaviour, criminal proceedings, social welfare and health of young people and adults.
Year
Volume
13
Issue
Pages
21-33
Physical description
Dates
published
2017-09-30
Contributors
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
References
  • Advisory Committee on Head Start Research and Evaluation: Final Report (2012), Submitted to the Secretary of the U.S. Department of Health and Human Services. http://www.acf.hhs.gov/sites/default/files/opre/eval_final.pdf, 17.06.2016.
  • Bradshaw J. (2002), Child poverty and child outcomes. „Children and Society”, Vol. 16.
  • Brooks-Gunn J., Duncan G.J. (1997), The effects of poverty on children. „The Future of Children”, Vol. 7, No 2.
  • Brzezińska A.I., Czub M., Kaczan R., Rycielski P. (2013), Znaczenie edukacji przedszkolnej, broszura informacyjna nr 01. Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych.
  • Brzezińska A.I., Czub M., Czub T. (2012), Krótko- i długofalowe korzyści z wczesnej opieki nad dzieckiem i edukacji. „Polityka Społeczna”, numer tematyczny Polityka edukacyjna: wyzwania i szanse, nr 1.
  • Caille J.P. (2001), Scolarisation à 2 ans et réussite de la carrière scolaire au début de l’école élémentaire. “Éducation & Formations”, No 60.
  • Campbell F. A, Pungello E.P., Burchinal M., Kainz K., Pan Y., Wasik B.H., Barbarin O.A., Sparling J.J., Ramey C.T. (2012), Adult Outcomes as a Function of an Early Childhood Educational Program: An Abecedarian Project Follow-Up. “Developmental Psychology”, Vol. 48, No. 4.
  • Considine G., Zappala G. (2002), The influence of social and economic disadvantage in the academic performance of school students in Australia. „Journal of Sociology”, Vol. 38(2).
  • Czub M., Appelt K. (2013), Wczesna edukacja i opieka nad małym dzieckiem jako wyzwanie dla systemu edukacji. „Studia Edukacyjne”, nr 27.
  • Czub M., Brzezińska A.I., Czub T., Appelt K. (2012), Wczesna opieka nad dzieckiem i edukacja jako wyzwanie dla polityki społecznej i oświatowej. „Polityka Społeczna”, numer tematyczny Polityka edukacyjna: wyzwania i szanse, nr 1.
  • Duncan G.J., Brooks-Gunn J. (red.) (1997), Consequences of growing up poor. New York, Russell Sage Foundation.
  • EAPN, Eurochild (2013), Ku lepszej jakości życia europejskich dzieci. Ubóstwo dzieci w Europie.Bruksela. http://www.eurochild.org/fileadmin/public/05_Library/Thematic_priorities/02_Child_Poverty/Eurochild/EAPN___Eurochild_explainer/2013-child-poverty-explainer-PL.pdf, 4.05.2016.
  • Eurostat (2015), People at risk of poverty and social exclusion. http://ec.europa.eu/eurostat/statisticsexplained/index.php/People_at_risk_of_poverty_or_social_exclusion#Children_and_activeage_people_more_at_risk_of_poverty_or_social_ exclusion_than_elderly_people_in_several_countries, 4.05.2016.
  • Giza A. (red.). (2010), Raport. Edukacja małych dzieci – standardy, bariery, szanse. Warszawa, Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. Komeńskiego, Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności.
  • Griggs J., Walker R. (2008), The costs of child poverty for individuals and society. York, Joseph Rowntree Foundation.
  • Hasan A. (2007), Public policy in early childhood education and care. “International Journal of Childcare and Education Policy”, Vol. 1 (1).
  • KOM 66 (2011), Komunikat KE Wczesna edukacja i opieka nad dzieckiem: zagwarantujmy wszystkim dzieciom w UE dobry start w przyszłość, Bruksela. http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A52011DC0066, 20.05.2016.
  • Leseman P.P. (2009), Wpływ wysokiej jakości edukacji i opieki na rozwój małych dzieci: przegląd literatury. W: Wczesna edukacja i opieka nad dzieckiem w Europie: zmniejszanie nierówności społecznych i kulturowych. Warszawa, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji. Library&Research Service (2012), Early Childhood Education and Care, No 4.
  • Magnuson K.A., Waldfogel, J. (2005), Early childhood care and education: Effects on ethnic and racial gaps in school readiness. “The Future of Children”, Vol. 15, No 1.
  • Melhuish, E. (2011), Preschool matters. “Science”, Vol. 333.
  • Reynolds, A.J., Temple J.A., White B.A., Ou S.R., Robertson D.L. (2011), Age-26 Cost – Benefit Analysis of the Child-Parent Center Early Education Program. “Child Development”, Vol. 82, No 1.
  • Schweinhart L.J., Barnes H.V., Weikart D.P. (1993), Significant Benefits: The High/Scope Perry Preschool Study Through Age 27. Ypsilanti MI, High/Scope Press.
  • Schweinhart L.J., Montie J., Xiang Z., Barnett S., Belfield C.R., Nores M. (2005), The High/Scope Perry Preschool Study Through Age 40: Summary, Conclusions, and Frequently Asked Questions, High/Scope Press. http://www.highscope.org/file/Research/ PerryProject/specialsummary_rev2011 _02_2.pdf, 15.06.2016.
  • Spencer N. (2008), Health Consequences of Poverty for Children. www.endchildpoverty.org.uk,Health_Consequences_of_Poverty_for_Children.pdf, 10.05.2016.
  • Subocz E. (2014a), Jaka przyszłość czeka dzieci dorastające w ubóstwie? „Praca Socjalna”, nr 5.
  • Subocz E. (2014b), Problem ubóstwa dzieci w Polsce i w Unii Europejskiej – skala, przyczyny, konsekwencje. W: M. Cywińska (red.), Problemy współczesnego dziecka. Wybrane aspekty. Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM.
  • Sylva K., Melhuish E., Sammons P., Siraj-Blatchford I., Taggart B. (2004), The Effective Provision of Pre-school Education (EPPE) Project: Findings from Pre-school to end of Key Stage 1, Research brief. http://www.ioe.ac.uk/projects/eppe, 07.06.2016.
  • The Heckman Equation (2012), Invest in early childhood development: Reduce deficits, strengthen the economy. heckmanequation.org/download.php?...HeckmanDeficitPieceCUS, 19.05.2016.
  • The NICHD Study of Early Child Care and Youth Development. Findings for Children up to Age 4 ½ Years (2006), No 05-4318.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
ISBN
1734-1582
ISSN
e-ISSN 2451-2230
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-c642b5b7-6dc2-4996-b9e8-a1377f828ed8
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.