PL
W artykule podjęto rozważania nad problemem radzenia sobie w sytuacjach trudnych przez studentów z niepełnosprawnością wzrokową w kontekście posiadanych przez nich kompetencji społecznych. Otrzymane wyniki pokazały, że badana młodzież akademicka w sytuacji trudnej wyraźnie preferuje styl skoncentrowany na zadaniu i cechuje się zadowalającym poziomem kompetencji społecznych, zarówno w wyniku ogólnym, jak i w poszczególnych zakresach. Kompetencje społeczne są ważnym zasobem w radzeniu sobie z sytuacjami trudnymi. Preferowanie stylu zadaniowego współwystępuje z wyższym poziomem kompetencji społecznych, podobnie jak preferowanie stylu unikowego, zwłaszcza opartego na poszukiwaniu kontaktów towarzyskich. Dominacja stylu skoncentrowanego na emocjach wiąże się natomiast z niższą skutecznością w funkcjonowaniu społecznym.
EN
The article deals with the problem of coping with difficult situations by students with visual impairments in the context of their social competence. The results obtained reveal that university students clearly prefer a task-oriented style in difficult situations, and are marked by a satisfactory level of social competence both in their general results and in individual aspects. Social competence is an important resource in coping with difficult situations. The preference of the task-oriented style co-occurs with a higher level of social competence, just as the preference of the avoidance coping style, especially the style based on the search for social contact. The dominance of the emotion-focused coping style is associated with lower effectiveness in social functioning.