Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 2/1 | 281-291

Article title

Toward a Philosophy of Moral Education

Authors

Content

Title variants

PL
Ku filozofii edukacji moralnej

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
The paper focuses on one project of moral education that is taking place in Slovakia in a form of a school subject. Ethics Education has been implemented in Slovakia since 1993/1994 as a school subject in the 2nd grade of primary schools and since 2004/2005 in the 1st grade of primary schools. The subject Ethics Education is based on education toward prosociality in the intentions of a Spanish prosocial psychologist Robert Roche Olivar. The aim of the paper is to examine a philosophical connection between moral education and education towards prosociality.
PL
W artykule zaprezentowano rozważania teoretyczne dotyczące edukacji moralnej, która prowadzona jest na Słowacji w formie obowiązkowego przedmiotu szkolnego. Lekcje etyki wdrożono na drugim etapie kształcenia ogólnego (szkoła ponadpodstawowa) w roku szkolnym 1993/1994, natomiast od roku szkolnego 2004/2005 są one prowadzone również na pierwszym stopniu (szkoła podstawowa). Osnową edukacji moralnej w słowackim systemie oświaty jest koncepcja prospołeczności hiszpańskiego psychologa Roberta Roche’a Olivara. Celem niniejszego opracowania jest zbadanie związku zachodzącego między filozoficzną ideą edukacji moralnej a kształcenia w kierunku prospołeczności.

Year

Issue

2/1

Pages

281-291

Physical description

Dates

published
2016

Contributors

author
  • Faculty of Education, Trnava University

References

  • Aristoteles (1979). Etika Nikomachova. Bratislava: Pravda.
  • Aristoteles (1980). Poetika, Rétorika, Politika. Bratislava: Tatran.
  • Augustine. Tractatus 7. In: Epistolam Ioannis ad Parthos tractatus decem. Available at: http://www.augustinus.it/latino/commento_lsg/index2.htm.
  • Batson C.D. (2008). Empathic-Induced Altruistic Motivation. Draft of lecture/chapter for Inaugural Herzliya Symposium on “Prosocial Motives, Emotions, and Behavior,” March 24-27, 2008. Available at: http://portal.idc.ac.il/en/symposium/herzliyasymposium/documents/dcbatson.pdf.
  • Cohen R. (1978). Altruism: human, cultural, or what? In: L. Wispé (ed.). Altruism, sympathy, and helping. Psychological and sociological principles. New York: Academic Press.
  • Herbart J.F. (1876). Allgemeine Pädagogik und Umriss pädagogischer Vorlesungen. Leipzig: Siegismund und Volkening.
  • Herbart J.F. (1894). Allgemeine Pädagogik aus dem Zweck der Erziehung abgeleitet. Leipzig: Siegismund und Volkening.
  • Kant I. (1990a). Kritika praktického rozumu. Bratislava: Nakladateľstvo Spektrum.
  • Kant I. (1990b). Základy metafyziky mravů. Praha: Svoboda.
  • Kohlberg L. (1981). Esseys on moral development (Vol. 1). The philosophy of moral development: Moral stages and the idea of justice. San Francisco: Harper & Row.
  • Krebs D.L. (1975). Empathy and altruism. “Journal of Personality and Social Psychology”, Vol 32 (6), pp. 1134–1146.
  • Lencz L., Krížová O. (1993). Metodický materiál k predmetu etická výchova. Bratislava: Metodické centrum.
  • Letz J. (2006). Personalistické metafyziky. Bratislava: Typi Universitatis Tyrnaviensis, Veda, vydavateľstvo SAV.
  • Lévinas E. (1997). Být pro druhého. Praha: Zvon.
  • Lévinas E. (1997). Totalita a nekonečno. Praha: Oikoymenh.
  • McLean G.F., Ellrod F.E. (1992). Philosophical Foundations for Moral Education and Character Development: Act and Agent. Washington: The Council for Research in Values and Philosophy.
  • Milan G. (2002). Educare all’incontro. La pedagogia di Martin Buber. Rím: Città Nuova.
  • Mounier E. (1947) Le personnalisme. Paris: Presses Universitaires de France, Collection Que sais-je.
  • Mounier E. (1948). Místo pro člověka. Manifest personalizmu. Praha: Vyšehrad.
  • Nagel Th. (1970). The Possibility of Altruism. New Jersey: Princeton University Press.
  • Oliner P.M., et al. (1992). Embracing the Other. Philosophical, Psychological, and Historical Perspectives on Altruism. New York and London: New York University Press.
  • Plato (2003a). Minós, Zákony, Epinomis, Listy Pseudoplatonika, Epigramy. Praha: Oikúmené.
  • Plato (2003b). Parmenidés, Filébos, Symposion, Faidros, AlkibiadésI, Alkibiadés II, Hipparchos, Milovníci. Praha: Oikúmené.
  • Plato (2003c). Theagés, Charmidés, Lachés, Lysis, Euthydémos, Prótagoras, Gorgias, Menón, Hippias Větší, Hippias Menší, Ión, Menexenos. Praha: Oikúmené.
  • Plato (2006). Štát. Bratislava: Kalligram.
  • Podmanický I., Rajský A. et. al. (2014) Prosociálnosť a etická výchova. Skúsenosti a perspektívy. Bratislava: Typi Universitstis Tyrnaviensis – Veda.
  • Poláková J. (1995). Filosofie dialogu. Praha: Ježek.
  • Poláková J. (2008). Smysl dialogu. O směrování k plnosti lidské komunikace. Praha: Vyšehrad.
  • Rajský A. (2007). Osoba ako ikona tajomstva. Príspevok k personalistickej antropológii. Bratislava: Veda – Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity.
  • Rajský A. (2011). Personalistické východiská pre teóriu kultivácie človeka. In: B. Kudlácová, S. Sztobryn (eds). Kontexty filozofie výchovy v historickej a súčasnej perspektíve. Trnava: Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave, pp. 73–88.
  • Roberts G. (1998). Competitive altruism: from reciprocity to the handicap principle. In: Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences. 1998, Mar 7, 265(1394), pp. 427–431. Available at: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1688900/.
  • Scheler M. (1968). Místo člověka v kosmu. Praha: Academia.
  • Stefanini L. (1954) Personalismo educativo. Roma-Milano: Bocca.
  • Steinbock A.J. (2013). Domáce a cudzie. Generatívna fenomenológia a Husserl. Pusté Úľany: Schola Philosophica.
  • Stinkes U. (2013). „Was wir sind, sind wir niemals ganz und gar...“ – Sichtweisen der Beziehung zum anderen Menschen. Sonderpädagogische Förderung heute. Weinheim: Beltz Juventa, pp. 121–135.
  • Trivers L.R. (1971). The Evolution of Reciprocal Altruism. “The Quarterly Review of Biology”, vol. 46, no. 1, pp. 35–57.
  • Waldenfels B. (1998). Znepokojivá zkušenost cizího. Praha: OIKOYMENH.
  • Wright R. (2002). Morální zvíře. Praha: Lidové noviny.
  • Záškodná H., Mlčák Z. (2009). Osobnostní aspekty prosociálního chování a empatie. Praha: Triton.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-c796e84d-f639-4dac-8a0d-9185ad3a9c60
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.