PL EN


2004 | 1/2004 (3) | 20-31
Article title

Innowacje a konkurencyjność przedsiębiorstwa

Authors
Content
Title variants
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
Problemy zarządzania Poniższy artykuł ma na celu pokazanie, iż w obecnych czasach budowanie pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa jest nierozerwalnie związane z wprowadzaniem innowacji. Wymogi współczesnego rynku, na którym o powodzeniu danego produktu lub usługi decydują nabywcy, zmuszają firmy i ich menedżerów do zweryfikowania dotychczasowego sposobu myślenia i co za tym idzie - zmiany sposobu zarządzania. Niezbędne jest zatem szersze spojrzenie na całą teorię konkurencyjności i odniesienie jej do zagadnień innowacyjności firmy. W związku z powyższym w prezentowanym tekście uwzględniono takie tematy jak: . zarządzanie w XXI wieku, . pięć sił Portera a innowacje, . strategie konkurencji a innowacje. Ponadto, dla pokazania praktycznej strony omawianych aspektów, omówiony został przykład działalności firmy IBM. Przedsiębiorstwo to dzięki innowacyjności przez wiele lat wyprzedzało bowiem oczekiwania rynku. To przyczyniło się do rozwoju światowego rynku komputeryzacji, a co ważniejsze dla potrzeb tego opracowania - stało się doskonałym przykładem utrzymania przewagi konkurencyjnej przez firmę.
Keywords
Year
Issue
Pages
20-31
Physical description
Dates
published
2004-03-15
Contributors
References
  • Bossak, M. 1999. Profit z innowacji. Gazeta internetowa Politechniki Warszawskiej "Innowacje", 5/1999.
  • Fiedor, B. (red.) 1999-2000. Dostosowanie polskiego prawa i regulacjii ekologicznych do rozwiązań Unii Europejskiej, Wrocław-Białystok: Wydawnictwo Ekonomia i Srodowisko.
  • Gates, B. 1997. Droga ku przyszłości, Warszawa: Wydawnictwo Studio EMKA.
  • Godziszewski, B., Haffer, M. i Stankiewicz M.J. (red.) 2001. Przedsiębiorstwo na przełomie wieków, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
  • Jagas, J. (red.) 1999. Produktywność-Konkurencyjność-Integracja, Opole: Uniwersytet Opolski.
  • Janasz, W., Janasz, K., Świadek, A., Wiśniewska, J. 2001. Strategie innowacyjne przedsiębiorstw, Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
  • Jasiński, A.H. 1998. Innowacje techniczne a działalność marketingowa, Warszawa: Wydawnictwo WSPiZ im. L. Koźmińskiego.
  • Kotler, P.H. 1994. Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Warszawa: Gebethner & S-ka.
  • Niedbalska, G. i Wiszniewski, W. 1998. Działalność: innowacyjna przedsiębiorstw przemysłowych w latach 1994-1996, Warszawa: GUS.
  • Obłój, K. i J. Palikot. 2003. Myśli o nowoczesnym biznesie, Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.
  • Penc, J. 1997. Innowacje i zmiany w firmie, Warszawa: Agencja Wydawnicza PLACET.
  • Penc-Pietrzak, I. 2000. Strategie biznesu i marketingu, Kraków: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu.
  • Pierścionek, Z. 1997. Strategie rozwoju firmy, Warszawa: PWN.
  • Porter, M.E. 1992. Strategia konkurencji, Warszawa: PWE.
  • Stankiewicz, M.J. (red.) 1999. Budowanie potencjału konkurencyjności przedsiębiorstwa, Toruń: Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa „Dom Organizatora".
  • Sznajder, A. 1995. Strategie marketingowe na rynku, międzynarodowym, Warszawa: PWN.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
ISSN
1644-9584
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-c976948c-1ec2-45b8-9a68-89bdc5bbe0de
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.