
1 Ustawa z 22 marca 1990 r. o likwidacji Robotniczej Spółdzielni Wydawniczej „Prasa-Książka-Ruch”, Dz.U. 
Nr 21, poz. 125. 

K oncentracja kapitału na polskim rynku 
dzienników regionalnych nie była praw-

nie reglamentowana i przebiegała od 1989 r. 
w warunkach wolnego rynku. Charakterystyka 
prywatyzacji dziennika regionalnego „Słowo 
Polskie” we Wrocławiu (korporacyjna struktura 
własności z udziałem kapitału obcego) stanowi 
interesujące studium przypadku oparte na kilku-
nastoletniej obserwacji uczestniczącej autorki 
w latach 1990–2003.

Proces prywatyzacji doprowadził do kon-
solidacji trzech tytułów w „Gazecie Wrocław-
skiej” i deprecjacji zawodowej dziennikarzy. 
Ze względu na strategię przejmowania prasy 
regionalnej przez kapitał obcy (w tym kon-
cern Orkla Media Polska) interesującym było 
ukazanie tego mechanizmu na jednostkowym 
przykładzie, który – jak wskazują doświad-
czenia innych tytułów – jest typowy (próbka 
reprezentatywna). W rezultacie prywatyzacji 
po 1989 r. dzienniki regionalne zostały po-
dzielone pomiędzy dwa europejskie koncerny: 
niemiecki Passauer Presse i norweski Orklę 
Media (wykupiony przez brytyjski Mecom, 
a następnie Passauer Presse). 

Dziennik regionalny „Słowo Polskie”
Najnowsza historia prywatyzacji rynku praso-
wego na Dolnym Śląsku została zapoczątkowa-
na 22 marca 1990 r., kiedy Sejm uchwalił ustawę 
o likwidacji Robotniczej Spółdzielni Wydawni-
czej „Prasa-Książka-Ruch”1. Konsekwencje li-
kwidacji RSW dla wrocławskich gazet codzien-
nych były związane z intencją ustawodawcy 
uspołecznienia przynajmniej części majątku 
należącego do tego koncernu. Uspołecznienia 
dokonanego w wyniku nieodpłatnego przejęcia 
wydawnictw przez spółdzielnie pracy, założone 
przez co najmniej połowę pracowników tych 
jednostek, w celu kontynuowania ich działal-
ności. Spółdzielnie pracy dziennikarzy przej-
mowały tytuły i wyposażenie redakcji. Zatem 
większość wydawnictw (w formie spółdzielni 
pracy) trafi ła w ręce dziennikarzy i pracowni-
ków. Po czym z reguły w siedzibach redakcji 
dochodziło do rejestracji spółek z o.o. i swo-
bodny obrót udziałami. Dziennikarze i pracow-
nicy stopniowo odsprzedawali swoje udziały 
dotychczasowym wspólnikom (w ramach prawa 
pierwokupu), następnie wydawnictwom i inwe-
storom zagranicznym. 

Koncentracja kapitału na polskim 
rynku prasowym
Studium przypadku

Lucyna Szot



112 Lucyna Szot

2 Na koniec 1989 r. RSW wydawała 247 pism, w tym aż 45 z 60 krajowych dzienników, ogromną większość 
wysokonakładowych tygodników o zasięgu ogólnopolskim oraz sieć tygodników lokalnych. W październiku 
1989 r. jednorazowy nakład całej prasy RSW wynosił 20,2 mln egzemplarzy, co stanowiło 46 proc. całego jedno-
razowego nakładu ogółu pism wydawanych w Polsce. Biuletyn Prac Sejmowych 360/X, protokół z dnia 21 marca 
1990 r., s. 7–10, wystąpienie A. Notkowskiego, doradcy ministra w Biurze Prasowym Rządu, w trakcie wspólnego 
posiedzenia Komisji Kultury i Środków Przekazu oraz Komisji Ustawodawczej. 

3 Tej ostatniej Spółdzielni Usługowo-Wydawniczej „Prasa”, powołanej w dniu 4 czerwca 1990 r., jako jedynej 
ze spółdzielni wrocławskich odmówiono przyznania majątku likwidowanego Wydawnictwa. Pozostałe spółdziel-
nie dziennikarskie otrzymały prawa do wydawanych tytułów i majątek do dalszej działalności wydawniczej. 

4 Początkowo dzierżawiła ona od Komisji Likwidacyjnej prawa do tytułu i majątek (umowa dzierżawy z dnia 
26 października 1990 r.), następnie formalnie nabyła prawa do tytułu. 

5 „Chodzi o to, że wiarygodność pisma ma w oczywisty sposób wpływ na zyski. Po drugie »Słowo« musi mieć 
równe szanse w konfrontacji z nowym dziennikiem »Solidarności«. A po trzecie i najważniejsze pluralistyczny 
charakter gazety i jej tzw. uspołecznienie mogą także stanowić kryterium decyzji Komisji Likwidacyjnej”. W jego 
ocenie tylko szybkie otrzymanie praw do samodzielnego wydawania gazety pozwolić mogło „Słowu” skutecznie 
konkurować z „Gazetą Robotniczą” oraz powstającym „Dziennikiem Dolnośląskim” (nowy dziennik „Solidarno-
ści”). Samodzielność pisma miała umożliwić utworzenie wojewódzkich mutacji „Słowa”, rozszerzenie akwizycji 
ogłoszeń i reklam na całym Dolnym Śląsku oraz wydawanie przez spółdzielnię dodatkowych pozycji reklamowo-
informacyjnych. Protokół z Walnego Zebrania Członków Spółdzielni Pracy „Słowo Polskie” z dnia 9 czerwca 
1990 r. (Akta rejestrowe Ns Rej. S 858, Sąd Rejestrowy we Wrocławiu).

6 Wydawnictwo „Słowo Polskie”, Sp. z o.o. (Ns Rej. H 1843), której udziałowcami stali się pracujący w dzien-
niku dziennikarze (889 udziałów), SHIP, spółka z o.o., (64 udziały) oraz Spółdzielnia Pracy „Słowo Polskie” 
(2175 udziałów). Spółdzielnia Pracy „Słowo Polskie” wniosła do tej spółki tytułem aportu tytuł „Słowo Polskie” 
(Akta rejestrowe Spółdzielni Pracy „Słowo Polskie”, Ns Rej. S. 858; Akta rejestrowe Wydawnictwa „Słowo Pol-
skie” spółka z o.o., Ns Rej. H 1843, Sąd Rejonowy we Wrocławiu dla dzielnicy Wrocław-Fabryczna, IV Wydział 
Gospodarczy).

7 Uruchomiono piątkowe wydanie magazynowe (od 14 września 1990 r.) o objętości zwiększonej o dwie kolum-
ny. Wprowadzono bardzo motywacyjny system wynagradzania dziennikarzy, w którym dominującą pozycją były 
honoraria i premie. Ambicją redaktora naczelnego stała się także gruntowna zmiana pisma. Miało ono stać się infor-
macyjnym dziennikiem dostarczającym czytelnikowi informacji pozbawionych komentarzy odredakcyjnych.

Koncern RSW „Prasa-Książka-Ruch” we 
Wrocławiu był właścicielem trzech dzienników: 
„Wieczór Wrocławia”, „Słowo Polskie” i „Gaze-
ta Robotnicza”2. Natychmiast po wejściu w życie 
ustawy powstały cztery spółdzielnie, w tym trzy 
dziennikarskie i jedna założona przez pracow-
ników administracyjno-technicznych Wrocław-
skiego Wydawnictwa Prasowego3. 

Spółdzielnia Pracy „Wieczór Wrocławia” 
11 stycznia 1991 r., jako pierwsza we Wrocła-
wiu, otrzymała od Komisji Likwidacyjnej RSW 
prawa do tytułu „Wieczór Wrocławia” i majątku 
redakcji. Następnie prawa do tytułu otrzymała 
Spółdzielnia „Pracy Słowo Polskie”4, która była 
pionierem przekształceń prywatyzacyjnych na 
dolnośląskim rynku prasowym. Na zebraniu za-
łożycielskim SP „Słowo Polskie” w dniu 9 czerw-
ca 1990 r. nowy redaktor naczelny i zarazem pre-

zes spółdzielni Andrzej Karmiński przedstawił 
linię programową redakcji5. Od powstania Wy-
dawnictwa „Słowo Polskie”, Sp. z o.o.6 w dniu 
18 września 1990 r., można mówić o początku 
procesu „właściwej” prywatyzacji, opartej na za-
sadach prawa handlowego. Zdaniem Karmińskie-
go usamodzielnienie gazety pozwoliło na radykal-
ną przebudowę systemu zarządzania redakcją7. 

Komisja Likwidacyjna RSW z dniem 
18 stycznia 1991 r. przekazała w trybie umowy 
własność tytułu „Słowo Polskie” wraz z mająt-
kiem Spółdzielni Pracy „Słowo Polskie”, która 
będąc wspólnikiem Wydawnictwa „Słowo Pol-
skie” przekazała formalnie otrzymane walory na 
rzecz spółki (18 lutego 1991 r.). Urzędowe otrzy-
manie tytułu umożliwiło przystąpienie do nego-
cjacji z przedstawicielami norweskiego koncer-
nu Orkla Media AS z siedzibą w Lysaker. Orkla 



113Koncentracja kapitału na polskim rynku prasowym…

8 Istniało wiele metod wyceny tytułów prasowych, jednak brak doświadczenia, punktów odniesienia, w efek-

cie – kryterium wartości księgowej skutkowały (zdaniem autorki) zbyt niską wyceną tytułów prasowych.   
9 Protokół z Walnego Zebrania Członków Spółdzielni Pracy „Słowo Polskie” w dniu 25 stycznia 1991 r. (Akta 

Rejestrowe Spółdzielni Pracy „Słowo Polskie”, Ns Rej. S. 858).
10 Spółka ta została wydawcą tytułu „Słowo Polskie” z 34 udziałami Wydawnictwa „Słowo Polskie” (o warto-

ści 8,5 mld zł – własność tytułu wnoszonego do nowej spółki aportem i majątku redakcji) i 17 udziałami (o war-

tości 4,25 mld zł) kapitału norweskiego. Funkcję prezesa spółki objęła Maria Dorywała. W sześcioosobowym 

zarządzie zasiadało dwóch przedstawicieli wspólnika norweskiego: Terje Bertheussen i Bjorn Cato Funnemark. 

Akt notarialny z dnia 12 kwietnia 1991 r. umowa spółki, sporządzony w Państwowym Biurze Notarialnym we 

Wrocławiu, notariusz B. Wieczorek (Akta rejestrowe Słowo-Media Ltd, Ns Rej. H. 2239, Sąd Rejestrowy we 

Wrocławiu).
11 Uchwała Zgromadzenia Wspólników ws. autonomii redakcji z dnia 6 października 1994 r., a także art. 20 

Umowy Spółki (Akta rejestrowe Słowo-Media Ltd, Ns Rej. H 2239, Sąd Rejestrowy we Wrocławiu).
12 Własność medialna i jej wpływ na pluralizm oraz niezależność mediów, red. B. Klimkiewicz, Kraków 2005, 

s. 21.

Media rozpoczęła aktywność na wrocławskim 

rynku prasowym jeszcze w 1990 r., inwestując 

w wydawnictwo Norpol-Press i tytuł „Dziennik 

Dolnośląski”. Koncern zapoczątkował negocjacje 

o przystąpieniu do Wydawnictwa „Słowo Polskie” 

i już 21 stycznia 1991 r. na Zgromadzeniu Wspól-

ników zarząd przedstawił korzyści przystąpienia 

koncernu i utworzenia spółki joint venture, powo-

łując się między innymi na możliwość trzyletnie-

go zwolnienia podatkowego, europejski standard 

w działalności wydawniczej. W zamian za jedną 

trzecią udziałów koncern oferował nowe techno-

logie (także komputery) o wartości równej wyne-

gocjowanej cenie tytułu „Słowo Polskie”8. Zade-

klarował również udział w realizacji wszystkich 

rozwojowych zamierzeń spółki joint venture, i to 

w sposób pełny i proporcjonalny9. Konsekwencją 

strategicznych decyzji zarządzających Wydawnic-

twem „Słowo Polskie” była rejestracja w dniu 12 

kwietnia 1991 r. spółki Słowo-Media Ltd, spółka 

z o.o., z udziałem kapitału norweskiego. Spółka 

została wydawcą tytułu „Słowo Polskie”10 – stro-

na polska, posiadająca w niej większość udziałów, 

mogła ją skutecznie kontrolować. 

Formalne zbywanie udziałów na rzecz in-

nych podmiotów, z prawem pierwokupu dla 

dotychczasowych udziałowców, umożliwiono 

już 26 lutego 1992 r. Jednocześnie, w celu za-

pewnienia redakcji niezależności od wydawcy, 

podpisano aneks do umowy spółki. Chodziło 

o prawne gwarancje autonomii w kształtowaniu 

linii programowej pisma, w sprawach organi-

zacyjnych, kadrowych i fi nansowych redak-

cji. Istotne było także zapewnienie autonomii 

redakcji na wypadek rozdrobnienia kierowni-

czych funkcji w wydawnictwie11. Łączone do-

tąd stanowisko redaktora naczelnego, prezesa 

spółdzielni i prezesa Wydawnictwa „Słowo 

Polskie” zostały rozproszone. 

Dziennikarze i inni pracownicy, którzy po-

siadali udziały w związku z dokonywaną pry-

watyzacją, sprzedawali je – niezależnie od ich 

wartości rynkowej – kierując się subiektywny-

mi względami i ocenami. Podobnie działo się 

w innych krajach postkomunistycznych Eu-

ropy – dziennikarze i dawni pracownicy me-

diów, którzy w trakcie prywatyzacji otrzymali 

udziały, sprzedawali je zaraz po umocnieniu się 

ich wartości rynkowej12. Należy zwrócić szcze-

gólną uwagę na ten etap procesu prywatyzacji, 

gdyż w zasadzie indywidualne decyzje każdego 

z dziennikarzy (udziałowców w spółce wydaw-

niczej) o zbyciu udziałów przesądziły o ich dal-

szym statusie prawnym i zawodowym. Odtąd 

zmiany w składzie zarządu wynikały z nowe-

go układu własnościowego (strona norweska 

zyskiwała coraz większe wpływy w zarządzie 

przez wpływ na jego obsadę personalną) – taka 

formuła akcentowała fakt zmian własnościo-

wych. Prezesem Słowo-Media Ltd została Maria 



114 Lucyna Szot

13 „Świat–Polska–Dolny Śląsk”, „Rozmowa dnia”, „Ciekawostki–opinie–ploteczki”, „Auto-biznes”, „Noto-
wania walutowe”, „Słowo o kulturze”, „Słowo o gospodarce”, „Słowo o sporcie”.

14 „Interes”, „Notatnik kulturalny Słowa”, „Słowo i nowoczesność”, „Wszystko dla domu”, „Kupiec dolnoślą-
ski”, „Słowo targowe”, „Słowo o miedzi”, „Samorząd wałbrzyski”. 

15 Wydanie codzienne liczyło osiem stron i więcej w 1991 r., następnie ponad 12 stron już w 1993 r. – i wyka-
zywało tendencję wzrostową. Wydania poniedziałkowe w 1993 r. przekraczały 16 stron, z tym że dodatkowe strony 
zapełniano ogłoszeniami i reklamami. Magazyn „Piątek” osiągnął objętość ponad 20 stron. Wyodrębniła się w nim 
ostatnia kolumna pod nazwą „Wsteczny bieg”, o charakterze rozrywkowym, i dodano „Telewizyjny Magazyn Sło-
wa” z programem TVP, telewizji prywatnych i satelitarnych oraz omówieniem niektórych pozycji z ich repertuaru.

16 „Zielony telefon, zielona poczta”, czyli cotygodniowe dyżury telefoniczne specjalistów z różnych dzie-
dzin, następnie relacjonowane w dzienniku; „Poglądy, propozycje” oraz „Czytelnicy piszą” – listy czytelników 
z wyjaśnieniem, poradą czy komentarzem; „Tratwa”, „Klub Zielonego Listka” – wymiana korespondencji osób 
samotnych poszukujących znajomości; „Hyde Park” – forum telefonicznych opinii czytelniczych.

17 „Rady, porady”, „Rzecz o języku” (felietony Jana Miodka), „Kino-Video w domu” (recenzje fi lmów video); 
„Komputer – nowości, ceny gry, programy”.

18 „Foto-zagadka”, „Dżentelmen roku”, „Dama w każdym calu”, „Czytaj Słowo – z nami wygrasz”, cotygo-
dniowe konkursy telewizyjne.

19 Dane dotyczące nakładów zawarte w wydrukowanych tytułach dziennika „Słowo Polskie” w IV kwartale 
1993 r. (nakład poniedziałkowy ok. 73 tys., wtorkowy, środowy i czwartkowy – ok. 63 tys., nakład piątkowy – ok. 
100 tys., sobotni – ok. 93,5 tys. egzemplarzy).

20 Najszybsza prywatyzacja spośród ukazujących się w roku 1991 dzienników na Dolnym Śląsku dała w ten 
sposób przewagę na konkurentami. W czerwcu 1994 r. na Walnym Zgromadzeniu Członków Spółdzielni pod-
kreślano: „Jesteśmy na I miejscu na Dolnym Śląsku pod względem tendencji i rynku”. Nie ujawniano wówczas 
pierwszych symptomów nadchodzącego kryzysu (nieznacznego spadku nakładów i wzrostu zwrotów do około 12 
proc.). Protokół Walnego Zgromadzenia Członków Spółdzielni Pracy „Słowo Polskie” z dnia 18 czerwca 1994 r. 
(Akta rejestrowe Spółdzielni Pracy „Słowo Polskie”, Ns Rej. S 858).

Dorywała, a po jej odwołaniu w dniu 29 paździer-
nika 1992 r. – Jerzy Hankiewicz. W tym czasie 
na stanowisku redaktora naczelnego utrzymał się 
Karmiński. Zespół redakcyjny miał prawo do wy-
rażania opinii dotyczących obsady stanowiska re-
daktora naczelnego, która musiała być wzięta pod 
uwagę przez Zgromadzenie Wspólników. 

W latach 1992–1994 norweski wspólnik nie 
wykazywał aktywności w sprawach redakcyj-
nych i kadrowych. „Słowo Polskie” skutecznie 
unikało dominacji polityki, powiększając ofertę 
informacyjną i jednocześnie dbając o rozrywkę 
dla czytelników. Utrzymano liczne rubryki13, 
dobrym pomysłem okazały się wkładki tema-
tyczne14. Zrealizowano wiele nowych przedsię-
wzięć, jak na przykład wprowadzenie dwóch 
odrębnych kolumn terenowych „Słowa Wał-
brzyskiego” i „Słowa Jeleniogórsko-Legnic-
kiego”, czy wprowadzenie codziennej rubryki 
„Dzień Dobry” z podstawowymi informacjami 
dnia, z żartobliwymi konkluzjami redaktora 

prowadzącego. Objętość wydania codziennego 
dziennika powiększyła się, podobnie – wydania 
poniedziałkowego, rozwinął się magazyn piąt-
kowy15. Ogłoszenia coraz częściej pojawiały się 
także na stronach redakcyjnych, a nawet na ko-
lumnie tytułowej. Dbano o dobry kontakt z czy-
telnikami przez utrzymywanie specjalnych ru-
bryk16, uzupełnieniem były działy z poradami17. 
W ramach urozmaicania oferty z rozrywką, 
pojawiły się nowe konkursy dla czytelników18. 
Na koniec 1993 r. nakład dziennika wynosił 
średnio około 78 tys. egzemplarzy19. Badania 
własnej agencji reklamy wskazywały, że w wo-
jewództwie wrocławskim dziennik „Słowo Pol-
skie” jest najpopularniejszą gazetą codzienną. 
Na dobrą sytuację rynkową i fi nansową tytułu 
wpłynęła też okoliczność, że Słowo-Media Ltd 
było pionierem przekształceń własnościowych 
na rynku dolnośląskim. Dzięki przekształce-
niom strukturalnym i pełnej autonomii redakcji 
dynamika rozwoju tytułu była imponująca20. 



115Koncentracja kapitału na polskim rynku prasowym…

21 Z. Bajka, Rynek mediów w Polsce [w:] Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudzinski, Kra-

ków 2004, s. 87. 
22 Istotne dla norweskiego wspólnika były kwestie przekształceń własnościowych przez podniesienie kapitału 

zakładowego w spółce i stopniowe jego obejmowanie. W konsekwencji, w trybie uchwały z dnia 18 marca 1992 

o podniesieniu kapitału zakładowego do kwoty 30 mld zł przez emisję 69 nowych udziałów o wartości nominalnej 

250 mln zł każdy, Wydawnictwo „Słowo Polskie” spółka z o.o. objęło 28 nowych udziałów, a Orkla Media AS – 

23 udziały (18 dodatkowych udziałów następnie umorzono). Uchwała Zgromadzenia Wspólników „Słowo-Media 

Ltd ” z dnia 18 marca 1992 r. (Akta rejestrowe Słowo-Media Ltd, Ns Rej. H 2239, Sąd Rejonowy we Wrocławiu 

dla dzielnicy Wrocław-Fabryczna, IV Wydział Gospodarczy).
23 Należy podkreślić, że strategiczna decyzja o dopuszczeniu do spółki wspólnika norweskiego (z 1991 r.) 

również była połączona z podniesieniem wynagrodzeń dla członków zarządu.
24 Oprócz zatrudnienia etatowego (wynagrodzenie podstawowe plus wierszówka) w dzienniku zawsze wystę-

powały umowy cywilnoprawne. W praktyce były to ustne umowy o dzieło (jeszcze za czasów RSW to były umo-

wy o dzieło niepotwierdzone w formie pisemnej), dotyczące co najmniej połowy stanu zatrudnienia dziennikarzy 

aktywniejszych (a nie epizodycznych) na przykład raz na dwa miesiące. Dziennikarze związani ustnymi umowami 

o dzieło otrzymywali wysokie honoraria (nawet dwukrotną przeciętną krajową) w formie pisemnej (w kadrach 

kwalifi kowano ich jako kategorię: „obce – współpracownicy”).     
25 Przesłanka związana z inwestycją drukarską i potrzebą doinwestowania wspólnika polskiego przez inwe-

stora z zewnątrz towarzyszyła od 1992 r. wszystkim strategicznym decyzjom własnościowym w Słowo-Media 

Ltd do czasu uruchomienia nowej drukarni w 1996 r., której właścicielem było Słowo-Druk, a potrzeba zmian 

technologicznych i polepszenia jakości druku była argumentem bezdyskusyjnym.
26 Dwa nierówne udziały: jeden o wartości nominalnej 1 550 000 zł (strona polska) i drugi o wartości nominal-

nej 2 800 000 zł (strona norweska). Protokół Zgromadzenia Wspólników „Słowo-Media Ltd” z dnia 28 czerwca 

W następnych latach pozycja lidera w wo-

jewództwie stawała się coraz bardziej zagro-

żona w wyniku rozwoju konkurencyjnych tytu-

łów, takich jak „Gazeta Robotnicza” i „Wieczór 

Wrocławia”, a także odnoszącej spektakularny 

sukces na rynku ogólnopolskim „Gazety Wy-

borczej” (ukazującej się od maja 1989 r., której 

głównym zadaniem było wówczas umożliwie-

nie opozycji zwycięstwa w czerwcowych wybo-

rach)21. Kluczową kwestią w rozwoju dziennika

stały się strategia fi nansowa i kadrowa wy-

dawcy, a przede wszystkim – rola norweskiego 

wspólnika w ograniczaniu autonomii redakcji 

i coraz większej ingerencji w sprawy redakcyj-

ne. Od dnia zarejestrowania spółki Słowo-Me-

dia Ltd mniejszościowy udział wspólnika nor-

weskiego (jedna trzecia udziałów) Orkla Media 

AS w spółce Słowo-Media Ltd uniemożliwiał 

mu skuteczną ingerencję w sprawy wewnątrz-

redakcyjne. W tej sytuacji Orkla – w celu 

zmniejszania dysproporcji, a następnie objęcia 

pakietu większościowego – początkowo kon-

centrowała swe działania głównie na prze-

kształceniach własnościowych22. Charaktery-

stycznym i skutecznym atrybutem stosowanym 

w negocjacjach przez norweskiego wspólnika 

w sytuacjach spornych ze stroną polską, było łą-

czenie decyzji merytorycznych z gratyfi kacjami 

fi nansowymi. Stąd charakterystyczna kwestia 

połączenia decyzji o zmianach własnościowych 

z dnia 18 lutego 1992 r. z decyzją zarządu o pod-

niesieniu limitu płac i wynagrodzeń w spółce23. 

Aspekt podnoszenia wynagrodzeń, choć z reguły 

miał znaczenie psychologiczne, nie był decydują-

cy24. Kluczowym zagadnieniem stawała się spra-

wa budowy nowej drukarni i zakupu w Norwegii 

nowej maszyny drukarskiej25. Zatem decydujące 

było tu zapewnienie środków na budowę drukarni 

oraz zdemontowanie, transport i montaż maszyny 

drukarskiej. Atrybuty fi nansowe i związane z tym 

korzyści dla pracowników czy członków zarządu 

jedynie przyspieszały strategiczne decyzje.

Pod koniec 1994 r. Orkla Media posiada-

ła 49 proc. udziałów, a z dniem 28 czerwca 

1996 r., na skutek objęcia podwyższonego ka-

pitału zakładowego, obaj wspólnicy posiadali 

po 50 proc. udziałów w Słowo-Media Ltd26. Ten 

stan kapitałowy utrzymał się do końca kwiet-



116 Lucyna Szot

1996 r., Akta rejestrowe Słowo-Media Ltd, Ns Rej. H. 2239, Sąd Rejonowy we Wrocławiu dla Wrocław-Fabryczna, 

IV Wydział Gospodarczy. Postanowieniem wydanym w dniu 24 lipca 1996 r. przez Sąd Rejonowy dla Wrocław-

-Fabryczna Wydział VI Gospodarczy Rejestrowy w sprawie podniesienia kapitału zakładowego do 2 550 000 zł 

i przyjęcia aktualnej listy wspólników został usankcjonowany stan kapitałowy (Akta rejestrowe Słowo-Media Ltd, 

Ns Rej. H. 2239, Sąd Rejonowy we Wrocławiu dla Wrocław-Fabryczna, IV Wydział Gospodarczy).
27 Dane dotyczące stanu zatrudnienia w 1999 r.: kierownictwo – 2 osoby (redaktor naczelny i zastępca); dział 

ekonomiczny – 3 etaty; dział kultury – 6,75 etatu; dział Magazyn Piątek – 3 etaty; dział kryminalny – 1 etat; 

dział komputerowy – 7 etatów; fotoreporterzy – 2,5 etatu; korekta – 2 etaty; sekretariat redakcji – 5 etatów; dział 

polityczny – 6 etatów; dział jeleniogórski – 4 etaty; dział legnicki – 3 etaty; dział wałbrzyski – 2,25 etatu; dział 

sportowy – 2 etaty; dział wrocławski –5 etatów.   
28 Nakład poniedziałkowy ok. 30 tys.; wtorkowy, środowy i czwartkowy ok. 25 tys.; nakład piątkowy ok. 

50 tys.; sobotni ok. 35 tys. egzemplarzy. Dane dotyczące nakładów zawarte w wydrukowanych tytułach dziennika 

„Słowo Polskie” w I kwartale 2001 r.
29 W grudniu 2001 r. redakcja „Wieczoru Wrocławia” zatrudniała ok. 30 dziennikarzy, natomiast redakcja 

„Słowa Polskiego” – ok. 60; kontrakty, tj. umowa-zlecenie, obejmowały 8 osób. Osobną kategorią byli współpra-

cownicy, związani ustnymi umowami o dzieło i rozliczani w formie pisemnych honorariów. Jednak ze względu na 

50 proc. koszty uzyskania przychodów stopniowo zwiększano liczbę pisemnych umów o dzieło. 
30 L. Szot, Dziennikarze mediów lokalnych. Między profesjonalizmem a koniecznością przetrwania, Wrocław 2013, 

s. 114–116.
31 Własność medialna i jej wpływ na pluralizm oraz niezależność mediów, red. B. Klimkiewicz, Kraków 2005, s. 77.
32 Restrukturyzacja zatrudnienia z końcem 2004 r. skutkowała obniżeniem z prawie 70 etatów dziennikarskich 

do ok. 40.

nia 2000 r., kiedy Norwegowie przejęli pakiet 

większościowy udziałów. Wówczas nastąpiła 

całkowita zmiana składu zarządu. Odtąd pełną 

inicjatywę odnośnie do polityki redakcyjnej 

miała Orkla Media AS. Zatrudnienie w redak-

cji „Słowo Polskie” w 1999 r. wynosiło ogółem 

92 osoby, w tym 54,5 na etatach dziennikar-

skich27.  

Komercyjne cele wydawcy realizowane 

przez przedstawicieli koncernu spowodowały 

marginalizację dyskusji programowych, ogra-

niczenie inicjatywy i niezależności dziennika-

rzy. Zmiana linii programowej dziennika (za-

niechanie kontaktów z czytelnikami, likwida-

cja wielu rubryk tematycznych na rzecz reklam 

i ogłoszeń), ograniczanie kosztów osobowych 

(negatywna selekcja dziennikarzy), bierność 

w odniesieniu do oddziałów terenowych, nie-

skuteczność działań marketingowych to zaled-

wie wprowadzenie do bardzo złożonej dyskusji 

wewnątrzredakcyjnej, która była bagatelizo-

wana przez wydawcę. W pierwszym kwartale 

2001 r. nakład dziennika wynosił średnio około 

30 tys. egzemplarzy28.

Następnie doszło do połączenia dwóch tytu-

łów pozostających w posiadaniu Orkli, a mia-

nowicie dzienników „Słowo Polskie” i „Wie-

czór Wrocławia”. Głównym powodem była 

zła sytuacja ekonomiczna tych tytułów oraz 

nieskuteczna strategia zarządzania. Powstało 

Dolnośląskie Wydawnictwo Prasowe, w któ-

rym połączono zespoły dziennikarskie obydwu 

redakcji29. Kryzys prasy drukowanej skutkują-

cy komercjalizacją wielu tytułów dotknął także 

dzienniki regionalne, w tym „Słowo Polskie” 

i „Wieczór Wrocławia”. Rozpoczął się dal-

szy stopniowy proces spadku nakładów, który 

w praktyce doprowadził do likwidacji połą-

czonego tytułu30. We wrześniu 2003 r. doszło 

do sprzedaży przez Orklę udziałów i tytułów 

„Słowo Polskie” i „Wieczór Wrocławia” wy-

dawcy Polskapresse (właściciel Neue Passauer 

Presse)31. 

Dziennikarze przeszli do Polskapresse 

w trybie art. 231 kp – a od października 2003 r. 

zaczęły się grupowe zwolnienia dziennikarzy32. 

W ten sposób Wrocław i województwo dolno-

śląskie zostały w znacznym stopniu zdomino-



117Koncentracja kapitału na polskim rynku prasowym…

33 Do Polskapresse w październiku 2003 r. zostało przekazanych łącznie 210 pracowników, w tym 120 pra-

cowników Dolnośląskiego Wydawnictwa Prasowego – dawnego „Słowa Polskiego” (w tym około 60 dziennika-

rzy), 60 pracowników „Wieczoru Wrocławia” (w tym około 30 dziennikarzy) i 30 pracowników drukarni Sło-

wo-Druk. Istotne jest, że w grupie przejętych byli dziennikarze pozaetatowi, tzn. związani z redakcją umową 

cywilnoprawną. 
34 W październiku 2003 r. wszczęto postępowanie antymonopolowe w sprawie niewykonania przez Polska-

presse ustawowego obowiązku zgłoszenia zamiaru przejęcia bezpośredniej kontroli nad Dolnośląskim Wydaw-

nictwem Prasowym, wydającym we Wrocławiu regionalne dzienniki „Słowo Polskie” i „Wieczór Wrocławia”. 

Według prawa kartelowego zgłoszenie takiego zamiaru obowiązuje, jeśli obrót przedsiębiorców uczestniczących 

w koncentracji przekroczył 50 mln euro.
35 W 2012 r. z dawnego zespołu dziennikarzy „Słowa Polskiego” i „Wieczoru Wrocławia” pozostało zaledwie 

kilku. W redakcji są zatrudnieni także byli dziennikarze trzeciego dziennika wrocławskiego „Gazety Wrocław-

skiej”. Aktualny redaktor naczelny „Polska The Times – Gazeta Wrocławska” współpracuje z zespołem liczącym 

ok. 30 etatowych dziennikarzy i 10 współpracowników (forma umowy cywilnoprawnej o dzieło). 
36 L. Szot, Dziennikarze mediów lokalnych…, dz. cyt., s. 119–120.
37 W zespołach redakcji informacji (newsroom) obok dziennikarzy informacyjnych (reporterów) są publicyści 

i inni dziennikarze, którzy wcześniej specjalizowali się w różnych gatunkach dziennikarskich.

wane przez Polskapresse33. W grudniu 2003 r. 

wszystkie wrocławskie dzienniki skonsolidowa-

no w jedną gazetę, która zaczęła się ukazywać 

pod nazwą „Słowo Polskie/Gazeta Wrocławska” 

z dwunastostronicowym dodatkiem „Wieczór 

Wrocławia”. Zatem w 2004 r. nastąpiło połą-

czenie trzech redakcji i rozpoczęcie działalności 

w ramach wspólnego tytułu. Konsolidacja trzech 

wrocławskich dzienników spotkała się z reakcją 

ze strony Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsu-

mentów34. W lutym 2004 r. Prezes UOKiK na-

kazał Polskapresse sprzedaż dziennika „Słowo 

Polskie” i nałożył na spółkę karę w wysokości 

50 tys. euro. Jednak koncern złożył odwołanie 

do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 

skutkujące uchyleniem tej decyzji. 

Kolejna Decyzja UOKiK z dnia 10.10.2006 r. 

(Nr DOK-119/2006) o wyrażeniu zgody na do-

konanie koncentracji, polegającej na przejęciu 

przez Mecom Group plc. w Londynie (Wielka 

Brytania) kontroli nad Orkla Media AS w Oslo 

(Norwegia), przesądziła o dalszej koncentra-

cji kapitału na dolnośląskim rynku prasowym 

przez zmianę właściciela i możliwość przejęcia 

Orkla Media AS przez koncern Polskapresse 

należący do Verlagsgruppe Passau.

Dzienniki należące do koncernu Polskapres-

se od 2007 r. zaczęły być wydawane pod jed-

nolitym ogólnopolskim tytułem „Polska The Ti-

mes”35. Zatem w ciągu kilkunastu ostatnich lat 

we Wrocławiu doszło do likwidacji wszystkich 

regionalnych dzienników. Aktualnie na rynku 

wrocławskim wychodzą już tylko mutacje ga-

zet ogólnopolskich. 

Prywatyzacja prasy drukowanej w innych 

regionach Polski miała podobny przebieg36.

Zmiana struktur organizacyjnych 
redakcji 
Koncentracja kapitału i konwergencja po-

szczególnych branż doprowadziły do zmniej-

szenia liczby fi rm sprawujących kontrolę nad 

rynkiem. Te wszystkie procesy skutkowały 

upraszczaniem hierarchicznych struktur orga-

nizacyjnych i przekształceniami poszczegól-

nych redakcji tematycznych w redakcje infor-

macji (newsroomy)37, internetowe i sportowe. 

Obecne oczekiwania wobec dziennikarzy wią-

żą się z łączeniem specjalizacji – ich uniwer-

salizmem. Dziennikarze, zdając sobie sprawę 

z realiów ograniczonego rynku pracy, potrafi ą 

się dostosowywać do permanentnie zmienia-

jących się wymogów redakcyjnych. Problem 

utrzymania standardów dziennikarskich ma 

swoje źródła zarówno w zmianach struktury 

właścicielskiej, jak i w konfl ikcie wpisanym 



118 Lucyna Szot

38 B. Nierenberg, Publiczne przedsiębiorstwo medialne. Determinanty, systemy, modele, Kraków 2007, s. 73.
39 Według badań Instytutu Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego z 1998 r. nie więcej niż 10 proc. or-

ganizacji medialnych miała takie statuty, zob. B. Michalski, Podstawowe problemy prawa prasowego, Warszawa 

1998, s. 18.  
40 „Press” 2003, nr 10, s. 12.
41 K. Williams, Media w Europie, tłum. A. Piwnicka, Warszawa 2008, s. 38.
42 Tamże.

w strukturę przedsiębiorstw medialnych. Cho-

dzi tu o konfl ikt między redakcją, która w swej 

działalności jest nakierowana na misję spo-

łeczną, a nastawionym na zysk korporacyjnym 

wydawcą38. 

Mała reglamentacja, czyli tak zwane sta-

tuty redakcyjne, mogłaby wiele spraw upo-

rządkować, chociaż w praktyce rzadko wyko-

rzystuje się możliwość ich wprowadzania39. 

Pozytywnym przykładem wewnątrzorgani-

zacyjnego kompromisu było porozumienie 

dziennikarzy w gazetach wydawanych przez 

Orkla Media Polska (od 2006 r. Mecom). Je-

sienią 2003 r. przedstawiciele związków za-

wodowych dziennikarzy działających w tytu-

łach Orkla Press i przedstawiciele koncernu 

powołali Forum Pracowników Orkla Media 

w celu stworzenia przestrzeni konsultacji 

i negocjacji między właścicielami i pracow-

nikami40. W Polsce dziennikarze i właściciele 

dotąd nie sformułowali porozumień tego typu 

w ramach struktur ogólnokrajowych. Sytu-

acja zawodowa dziennikarzy nie jest ustabi-

lizowana i raczej nigdy nie będzie. Jedną ze 

sfer wymagających racjonalnych regulacji są 

układy kompetencji wewnątrz poszczegól-

nych redakcji, a także w relacjach z otocze-

niem. Niebagatelną rolę odgrywa tu osobo-

wość zarządzających. 

Problem ograniczenia pluralizmu 
medialnego
Debata na temat skutków koncentracji wła-

sności mediów ukazuje różnorodne poglądy. 

Niektórzy komentatorzy zwracają uwagę na 

ekonomiczne zalety przedsiębiorstw. Uwa-

żają, że efekt wielkiej skali, osiągany przy 

produkcji masowej, przynosi korzyści od-

biorcom, którzy otrzymują większy wybór 

tańszych wyrobów lepszej jakości. Używając 

mniej nacechowanego negatywnie terminu 

„konsolidacja”, opisują synergię występującą 

w większych fi rmach, które promują kreatyw-

ność i popierają wzajemne reklamowanie się 

mediów. Krytycy wytykają negatywne skutki 

koncentracji własności, zwłaszcza ograni-

czenie politycznej, intelektualnej i kultural-

nej różnorodności. Ich zdaniem koncentracja 

zmniejsza spektrum prezentowanych poglą-

dów i idei. Stawiają tezę, że kontrola procesu 

produkcji może prowadzić do standaryzacji – 

zarówno wartości kulturowych, jak i formatu 

audycji41.   

Wynikiem prywatyzacji polskiego rynku 

prasy drukowanej była likwidacja koncernu 

RSW, ale jej główny cel – zapewnienie plu-

ralizmu mediów – jest obecnie kwestionowa-

ny i dyskusyjny. Współczesny rynek mediów 

kształtują korporacje (grupy kapitałowe). Ko-

mercyjny charakter produkcji tych koncernów 

skłania do standaryzacji. Grupa właścicieli 

mediów regionalnych jest nieliczna, co grozi 

ich uwikłaniem w politykę. Znalazło to swoje 

odzwierciedlenie w literaturze – silne grupy 

medialne wywierały i wywierają wpływ na po-

lityków i procesy polityczne42.

Aktualnie prasa regionalna zdominowana 

jest przez dziennikarstwo „posłuszne” lub ko-

mercyjne, a interesy właścicieli i reklamodaw-

ców górują nad interesami odbiorców. Utrzy-

mywaniu pozycji wiodącej w biznesie towarzy-

szy zmniejszenie wydatków na dziennikarstwo, 



119Koncentracja kapitału na polskim rynku prasowym…

43 Były dziennikarz śledczy GW we Wrocławiu Marian Maciejewski w książce swojego autorstwa Kulisy 

dziennikarstwa czyli granice wolności kija, Warszawa 2009, opisał uwarunkowania pracy lokalnego dziennikarza 

śledczego, w tym prowadzone procesy sądowe „w obronie godności zawodu”. 
44 Własność medialna i jej wpływ na pluralizm…, dz. cyt., s. 83.
45 Na paralelizm polityczny składa się wiele różnych czynników i istnieje wiele przesłanek, które świadczą 

o tym, w jakim zakresie jest on obecny w danym systemie medialnym. Pojęcie paralelizmu politycznego odnosi się 

przede wszystkim do zawartości mediów, a dokładniej – do zakresu, w jakim odrębne orientacje polityczne znajdują 

odzwierciedlenie w informacjach i relacjach na temat bieżących wydarzeń, a czasami – w zawartości rozrywkowej.
46 Podobieństwo jest szczególnie silne wówczas, gdy każda organizacja medialna jest powiązana z określoną 

partią, której poglądy reprezentuje na forum publicznym, zob. D.C. Hallin, P. Mancini, Systemy medialne. Trzy 

modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym, Kraków 2007, s. 27.
47 W. Hoffman-Riem, Regulating media. The licensing and supervision of media in six countries, New York 1996.
48 Tamże, s. 28.
49 K. Williams, Media w Europie, dz. cyt., s. 50.
50 Zob. tamże, s. 62; Badanie wykazało, że tradycyjne media są coraz bardziej widoczne w internecie, na-

tomiast nowe technologie nie były wykorzystane w pełni. Elektroniczne wydania gazet wciąż szukają swojego 

miejsca na rynku.

zwalnianie reporterów, redukcja płac i niechęć 

do porozumień zbiorowych43.

W literaturze wyróżnia się pluralizm we-

wnętrzny i zewnętrzny44. Pluralizm wewnętrz-

ny wymaga utrzymywania zróżnicowanej i ja-

kościowej oferty medialnej na danym rynku, 

na poziomie pojedynczej organizacji medial-

nej. Tego terminu używa się w literaturze me-

dioznawczej w dwóch znaczeniach. Pierwsze 

nawiązuje do sytuacji, gdy organizacje me-

dialne unikają powiązań politycznych i sta-

rają się zachować neutralność i równowagę 

zawartości. System ten będzie się odznaczał 

niskim stopniem paralelizmu politycznego45. 

Niektórzy autorzy analiz porównawczych 

przez paralelizm partyjno-medialny rozumie-

ją stopień, w jakim struktura systemu medial-

nego wykazuje podobieństwo do struktury 

systemu politycznego46. Termin „pluralizm 

wewnętrzny” jest czasem stosowany w od-

niesieniu do organizacji medialnych (zwykle 

mediów elektronicznych), które formalnie 

reprezentują wiele sił politycznych w obrębie 

jednej struktury organizacyjnej lub przekazy-

wanej zawartości47.

Natomiast pluralizm zewnętrzny – osiągany 

na poziomie całego systemu medialnego – wy-

maga stymulowania różnych form własności 

i rozproszonej kontroli mediów. Jego przeja-

wem jest istnienie wielu instytucji medialnych 

reprezentujących różnorodne punkty widzenia 

lub odzwierciedlających rozmaite tendencje 

społeczne48 (wysoki stopnień paralelizmu po-

litycznego). Pluralizm medialny, głównie ze-

wnętrzny, jest w przeważającej mierze zależ-

ny od różnych rodzajów źródeł fi nansowych, 

w tym – pomocy fi nansowej państwa czy orga-

nizacji pozarządowych.

Wolny rynek prasy regionalnej w Polsce, 

koncentracja własności i konsolidacja tytułów, 

kryzys 2008 roku oraz brak nowych inwestycji, 

a także konkurencja ze strony innych środków 

przekazu, w tym nowych mediów wciąż ogra-

niczają obydwie formy pluralizmu i pogłębiają 

sytuację kryzysową. Internet stał się dla prasy 

drukowanej kluczowym konkurentem w ry-

walizacji o zainteresowanie odbiorców i przy-

chody z reklam. Szacuje się, że koszt zamiesz-

czenia ogłoszenia w sieci to zaledwie 3 proc. 

kosztu ogłoszenia w gazecie49. Coraz więcej ty-

tułów prasowych ma strony internetowe. Służą 

one ułatwieniu dotarcia do młodszych czytel-

ników, którzy coraz rzadziej sięgają po wersje 

drukowane. Porównanie gazet drukowanych 

i ich wydań elektronicznych z serwisami infor-

macyjnymi dostępnymi tylko w sieci dowiodło, 

że nie ma między nimi większych różnic pod 

względem zawartości50. 



120 Lucyna Szot

51 Metodą był przeprowadzony przez autorkę indywidualny pogłębiony wywiad swobodny (tzw. wywiad bez-

pośredni) z 26 redaktorami naczelnymi, zastępcami, prezesami w 2012 i 2013 r. Dobór był celowy, ponieważ 

dotyczył jednostek wyznaczających standardy zawodowe w redakcjach prasowych, radia i telewizji. Pytania były 

otwarte, opisujące i wyjaśniające w oparciu o zestaw 25 zagadnień w scenariuszu. Celem tych badań było do-

tarcie do istoty i sposobu określania przez redaktorów naczelnych kryteriów profesjonalizmu dziennikarzy, zob. 

L. Szot, Dziennikarze mediów lokalnych…, dz. cyt., s. 158–160.

W kwestii kryzysu ekonomicznego mediów 

regionalnych redaktorzy naczelni z którymi zo-

stały przeprowadzone wywiady51 wskazywali 

na wiele przyczyn kryzysu, upatrując szans roz-

woju w nowych technologiach.

Redaktor naczelny radia podkreślił:

Alternatywą jest internet (tu nie ma komercji, jest 

miejsce na misję), ale trudno zarobić. Perspekty-

wą są dziennikarze dwuzawodowi (chociaż teraz 

jeszcze przeważają etatowi); z dwuzawodowo-

ścią związane są trochę inne wymogi.

Także dyrektor TVPW uznała:

Rynek ewoluuje, jednak nie zmniejszaniem 

liczby dziennikarzy, ale zmianą formy zatrud-

nienia; dzisiaj to już nie etat dominuje, a umo-

wa-zlecenie.

Inaczej ocenił możliwości rozwoju zawodowe-

go dziennikarzy były kierownik redakcji publi-

cystów w dzienniku:

Nie ma lokalnego rynku mediów. Ginie zawód. 

Wielu idzie do PR. Trzeba się przekwalifi kować 

zawodowo.

Sytuację kryzysową w mediach lokalnych po-

twierdził także główny decydent oddziału TVN:

Nikt sobie nie poradził. Wrocław jest przykła-

dem klęski mediów lokalnych. Nie ma wolnych 

mediów. Jest uzależnienie od reklamodawców, 

lokalnych władz samorządowych. Media lokalne 

są w dramatycznej sytuacji, są „na pasku” władzy 

(uzależnienie od reklamodawców komunalnych).

Pogląd podzielił redaktor naczelny GWr:

Rynek mediów skurczył się w pewnym momencie 

(fuzje). Obecnie we Wrocławiu się ustabilizował. 

Jest stała liczba etatów od dwu, trzech lat. Stabi-

lizacja.

Redaktor naczelny GW: 

Nie ma sensu w gazecie pisać newsa, bo news jest 

w internecie. Jakość jest w gazecie. Papier jest 

przekazem bardziej opiniotwórczym. Trzeba dzie-

lić świat na internet i papier. Na papierze powinna 

być wyższa merytoryczność (to odbiorcy trzeba 

zaproponować, bo ludzie sami nie wiedzą, czego 

chcą).

W kontekście możliwości przetrwania mediów 

lokalnych pojawiły się wypowiedzi nawiązują-

ce do kategorii „lokalności”. Redaktor z ponad 

50-letnim stażem w TVPW uznała: 

Tu warsztat jest istotny. Trzeba być blisko 

czytelnika i widza. Czasem interesować się 

jednostkowymi sytuacjami (w pewnym sensie 

nawet zbudować relacje). Konieczna jest bli-

skość – potrzeba zbliżenia się na ile można, na-

wet dotyczącego spraw codziennych, ale to nie 

może być trywialne (bo to wtedy będzie ryzyko 

tabloidyzacji). 

W podobnym tonie wypowiedział się były kie-

rownik redakcji informacyjnej TVPW: 

Trzeba określić wyraźniej odbiorcę, do którego 

chcemy trafi ć. Od tego trzeba zaczynać – kto nas 

ogląda i dla tych ludzi robić programy. Naszym 

widzem aktualnie jest człowiek niezbyt dobrze 

sytuowany, z niewielkiej miejscowości. 

Prezes Telewizji Dolnośląskiej (TD) skonstatował:

Musi nastąpić konsolidacja mediów. Nadawcy 

telewizyjni muszą ulec zmianie; muszą się połą-

czyć z internetem. Tablet, połączenie kompute-

ra, telefonu i programu telewizyjnego. Musi być 

bardzo szybka sieć. Gazety umrą. Radio stara 

się wyświetlać. Wtedy dziennikarze się znajdą 

w internecie – mają przyszłość. Internet jest ega-

litarny (powszechny). Mam koncepcję telewizji 



121Koncentracja kapitału na polskim rynku prasowym…

interaktywnej, na przykład sami to robimy i sami 

to oglądamy. Mieliśmy już pewne próby, np. 

dzieci pozdrawiały rodziców (w Polsacie to było 

kilka tysięcy; potem rodzice chcieli kasety tego 

programu i je kupowali). To jest telewizja inte-

raktywna, np. miganie światłami obrazującymi 

słowa w godzinach nocnych (te akcje się udały). 

Studenci stworzyli wielki napis. Podobnie ludzie 

chcieli zaistnieć w „Szkle kontaktowym”; to było 

w 90. r.; to była rewolucja. 

Redaktor naczelny tygodnika powiatowego:

Odbiorca się kurczy (rynek prasy się kurczy). 

Dwadzieścia lat temu wiedziałem, co mam robić 

– stworzyć bazę materialną; ważne było unie-

zależnienie polityczne (nie myśleliśmy o pie-

niądzach). Aktualnie jest kryzys wartości; z na-

szych badań (na próbie 500 osób, wykonanych 

na zlecenie przez fi rmę zewnętrzną) wynika, że 

felietony czyta 30 proc., a 70 proc. naszych czy-

telników – sensacje. Teraz jest mniej reportaży 

(obniżyliśmy loty), bo na to wskazywały badania 

odbiorców. Teksty publicystyczne są margina-

lizowane. Odbiorca nie będzie umiał połączyć 

całości. Oczekiwania odbiorcy wpływają na linię 

programową. Kobiety czytają horoskopy, dlatego 

je zostawiliśmy. Nie ma po stronie odbiorcy part-

nera (odbiorca zmienił oczekiwania). Na począt-

ku naszej działalności, dwadzieścia lat temu, było 

inaczej; zaczynaliśmy z wysokiej półki z pułapu 

inteligenckiego (byliśmy wykształceni, byliśmy 

entuzjastami, wierzyliśmy w wolność). Ce-

lem na początku nie było zarabianie pienię-

dzy (byliśmy gazetą miejską, wydawcą było 

miasto, to byli inni niż dzisiaj ludzie, toczyła 

się dyskusja; to była demokracja). Teraz dys-

kusji nie ma w środowisku, w pewnym sensie 

przeniosła się do internetu. Nie ma w zasadzie 

innych głosów poza redakcją, nawet listów do 

redakcji nie ma zbyt wiele (kiedyś było bardzo 

dużo). Teraz jest korporacja samorządowców 

– jest układ. Bezpartyjny blok samorządowy, 

którego celem jest utrzymanie się przy władzy 

i rozdawnictwo etatów – ta grupa ma do rozda-

nia około tysiąca etatów. Tyle wystarczy, żeby 

wygrać kolejne wybory. Młodzi, wykształceni 

nie mogą dostać się do urzędów, bo są „swoi”; 

nie przeprowadza się konkursów. […] Nie ma 

układu partyjnego.

Interesujące były wypowiedzi dotyczące ko-

nieczności kompromisu między ekonomią 

a innymi wartościami. Większość redaktorów 

naczelnych uznała konieczność kompromisu, 

podkreślając potrzebę pogodzenia jakości z re-

aliami rynku i ciągłego poszukiwania komer-

cyjnego opakowywania treści misyjnych. Typo-

we były wypowiedzi:

Zawsze istnieje potrzeba kompromisu „dla dobra 

odbiorcy”, więc konieczność kompromisu jest „na 

okrągło”; wartościowe misyjne programy są tak re-

klamowane, jakby były na sprzedaż. Chodzi o ko-

mercyjne opakowanie wartości. Misję sprzedajemy 

w nowoczesnych formach, np. konkurs SMS-owy, 

i to jest skuteczne. Mamy np. trudną prozę Tomasza 

Różyckiego czytaną dwunastozgłoskowcem (i to 

jest hit nad hity). Bartosz Opania to czytał – dał się 

kupić (były bilbordy, plakaty, płyty CD). 

Prezes TD:

Oczywiście, że istnieje konieczność kompro-

misu – jest wiele wartości do pogodzenia. Po 

pierwsze, robimy program dla właścicieli (re-

klamodawcy, sponsora) i jest rachunek ekono-

miczny (oczekiwania właściciela). Po drugie, 

dla KRRiT, bo tu w grę wchodzi ustawa (misja; 

ustawowe defi nicje i wartości). Po trzecie, dla 

widza (odbiorcy). Po czwarte, my ludzie robią-

cy telewizję (nasze satysfakcje są na czwartym 

miejscu). 

Niektórzy rozmówcy, uznając potrzebę kom-

promisu, próbowali kreślić granicę. Były kie-

rownik redakcji publicystycznej w radiu pu-

blicznym:

Istnieje konieczność kompromisu, ale nie za 

wszelką cenę. Są granice „łakomstwa” fi nansowe-

go, ważna jest godność (doświadczenie, wiedza). 

Odmienne poglądy należały do rzadkości. Kie-

rownik redakcji internetowej:

Nie zachodzi konieczność kompromisu, bo ci 

którzy się decydują na dziennikarstwo powinni 

być idealistami (istotna jest misja).

Kategorię misyjności podkreślał prezes RW:

Finanse to nie wszystko. Istotne jest (w stosunku 

do mediów publicznych) precyzyjne określenie 



122 Lucyna Szot

52 Legislacja medialna powinna zawierać przepisy ograniczające koncentrację. Doświadczenie pokazuje, że 
stosowanie prawa w zakresie ochrony konkurencji nie jest wystarczające, ponieważ nie uwzględnia specjalnej roli 
mediów w społeczeństwie – tworzenia przestrzeni debaty publicznej.

53 Publicznie dostępne dane dotyczące struktury własności dają obywatelom możliwość oceny, czy w spe-
cyfi cznych przypadkach pojawia się konfl ikt interesów. Jawne i przejrzyste dane uniemożliwiają wykorzystanie 
mediów do promocji interesów przedstawicieli władzy politycznej i ekonomicznej.

54 Środki restrykcyjne to tylko jeden z mechanizmów zapewniających pluralizm medialny. Państwo powinno 
realizować aktywną politykę w tej dziedzinie, wspierając niekomercyjną produkcję medialną. Środki pomocowe 
powinny być rozdzielane według przejrzystych i precyzyjnie sformułowanych kryteriów. Niezwykle istotne jest 
wyprzedzanie sytuacji, w których państwo mogłoby w ten sposób wpływać na media krytyczne wobec rządu.

55 Media publiczne przechodzą poważny kryzys wynikający z braku środków fi nansowych, wtrącania się 
państwa w działalność operacyjną nadawców publicznych, a także z braku woli politycznej do przeprowadzenia 
pełnej transformacji mediów publicznych.

56 Wiarygodne i klarownie przedstawione dane, dotyczące nakładów i czytelnictwa mediów drukowanych, 
słuchalności i oglądalności mediów elektronicznych, są istotną informacją dla wszystkich aktorów rynku, instytu-
cji państwowych i samorządowych formułujących na ich podstawie politykę medialną, a także osób zatrudnionych 
w mediach, naukowców, analityków i obywateli.

57 Prawo powinno oferować mechanizmy, które mogą być doprecyzowane i poszerzane przez media w celu 
zapewnienia redakcyjnej niezależności. Te mechanizmy muszą być stosowane przez poszczególne grupy lub 
spółki medialne i powinny opierać się na oddzieleniu pozycji i kompetencji decyzyjnej właściciela i redaktora 
naczelnego.

58 Prawo, wewnętrzne regulaminy i kodeksy etyczne powinny zawierać zasady oraz mechanizmy prewen-
cji i sankcjonowania prób wykorzystania mediów do celów politycznych i ekonomicznych właścicieli. Kodeksy 
przyjęte przez stowarzyszenia dziennikarskie nie spełniają w całości tych wymogów, ponieważ nie są wiążące 
dla wydawców i właścicieli. Mechanizmy składania oraz rozpatrywania skarg powinny obejmować także udział 
dziennikarzy, wydawców i opinii publicznej jako partnerów w dialogu.

59 Bardzo istotne jest wzmocnienie kompetencji organizacji i stowarzyszeń dziennikarskich. Powinny one 
współpracować z sobą, dyskutować i zawierać porozumienia w sprawie interesów, które reprezentują. Ich wspól-
nym celem powinny być nowoczesne, jakościowe i rozwojowe media służące interesom publiczności.

oczekiwań. Rozgłośnie regionalne czy instytucje 
(KRRiT rozlicza ze słuchalności, a Minister Skar-
bu oczekuje zysku). Jeżeli kluczowa jest misja, 
to jakie są kryteria? Koszt dotarcia to język stacji 
komercyjnej. 

Pojawiły się skrajne poglądy podkreślające ści-
słe rozgraniczanie sfery ekonomii od sfery re-
dakcyjnej. Redaktor naczelny GW: 

Oddzielamy biznes od gazety (jest podział). Re-
daktor naczelny nie musi zaprzątać sobie głowy 
ekonomią.

Biorąc pod uwagę dane empiryczne, jak również 
poglądy doktryny, należy podzielić poglądy do-
tyczące najistotniejszych do rozwiązania proble-
mów: prawodawstwo regulujące koncentrację 
mediów52, jawność danych dotyczących własno-
ści medialnej53, aktywny udział państwa w za-
pewnieniu pluralizmu medialnego54, wsparcie 

mediów realizujących misję publiczną55, nieza-
leżne badania nakładów, czytelnictwa, oglądal-
ności i słuchalności56, regulacyjne i samoregu-
lacyjne mechanizmy gwarantujące niezależność 
redakcyjną57, regulacyjne i samoregulacyjne 
mechanizmy uniemożliwiające wykorzystywa-
nie dziennikarzy i mediów do politycznych oraz 
gospodarczych celów właścicieli58, wzmocnie-
nie stowarzyszeń zawodowych i organizacji 
zajmujących się monitorowaniem mediów59 
i przejrzyste oraz stabilne relacje między praco-
dawcami i pracownikami w sektorze mediów.

Podsumowanie

Ukazana transformacja dziennika regionalnego 
po 1989 r. i ewolucja statusu, a także pozycji 
rynkowej organizacji medialnych, pozwoliły na 
wskazanie zasadniczych uwarunkowań koncen-
tracji kapitału. Społeczna pozycja dziennikarzy 



123Koncentracja kapitału na polskim rynku prasowym…

jest uzależniona od stosunków politycznych, 

ustrojowych i własnościowych. Analiza proce-

su prywatyzacji dziennika „Słowo Polskie” we 

Wrocławiu uprawnia do konkluzji, że struktu-

ra własności i procesy takie, jak konsolidacja 

i koncentracja kapitału przenoszą się także 

na relacje między właścicielami, redaktorami 

i dziennikarzami. 

Koncentracja w mediach regionalnych po 

1989 r., oprócz zmiany organizacji i technologii 

pracy, najbardziej znacząco wpłynęła na ogra-

niczanie niezależności mediów i dziennikarzy. 

Dyskusja o potrzebie reglamentacji prawnej 

udziału kapitału obcego na polskim rynku 

prasowym wskazuje, że ten problem zasługu-

je na szczególną uwagę. Do najistotniejszych 

kwestii można zaliczyć potrzebę stosownego 

prawodawstwa i jawności danych dotyczących 

własności medialnej, wsparcie mediów reali-

zujących misję publiczną, regulacyjne i samo-

regulacyjne mechanizmy gwarantujące nieza-

leżność redakcyjną, wzmocnienie podmiotów 

zajmujących się monitorowaniem mediów oraz 

przejrzyste i stabilne relacje między pracodaw-

cami i pracownikami w sektorze mediów. Bez 

powyższych rozwiązań systemowych potrzeba 

profesjonalizacji instytucjonalnej mediów, po-

zostanie w sferze wolicjonalnej.


