Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 63 | 1: Praca socjalna | 5-19

Article title

Resocjalizacja poprzez edukację

Title variants

EN
Social rehabilitation through the education

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
The main issue related to social rehabilitation is its effectiveness. Is it possible to bridge a gulf what between a prisoner in custody those people who enjoy freedom? Are they alike? Or are they so very much different that social rehabilitation is ineffective? There is a whole array of questions and answers. Most opinions hold it, that social rehabilitation is not possible. The article’s author suggests that a positive response to these questions will only be possible when we reach for the concept of man and discover the truth that inmates and people outside corrective institutions are exactly the same man. Thus our elementary task is to discover the internal truth about the excluded as well as to help the excluded discover the same truth. This discovery is attained through learning, i.e. education.
Podstawowym zagadnieniem w resocjalizacji jest jej skuteczność. Czy możliwa jest likwidacja przepaści, jaka dzieli osadzonego w areszcie człowieka od człowieka cieszącego się wolnością? Czy jeden i drugi są do siebie podobni, czy aż na tyle różni, że resocjalizacja jest niemożliwa? Pytań jest bardzo wiele, podobnie i odpowiedzi. Większość z nich skłania się ku temu, iż resocjalizacja nie jest możliwa. Autor artykułu sugeruje, iż pozytywna odpowiedź będzie możliwa tylko wtedy, kiedy sięgniemy do koncepcji człowieka i odkryjemy prawdę, iż osadzony i wolny to taki sam człowiek. Podstawowe więc zadanie to odkryć w sobie prawdę o wykluczonych i pomóc odkryć tę samą prawdę im o sobie samych. Do tego odkrycia prowadzi poznanie, a więc edukacja.

Contributors

  • Instytut Nauk o Rodzinie i Pracy Socjalnej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II

References

  • Adler R.B., Rosenfeld L.B., Proctor II R.F., Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis 2006.
  • Bandini L., Pensatori greci, Firenze 1950.
  • Galarowicz J., Imię własne człowieka. Klucz do myśli i nauczania Karola Wojtyły – Jana Pawła II, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej 1996.
  • Drożdż M., Osoba i media. Personalistyczny paradygmat etyki mediów, Tarnów: Biblos 2005.
  • Hughes E., Education in Prison: Studying Through Distance Learning, Fresno, USA: Ashgate 2012.
  • Jęczeń J., Człowiek i rodzina w przestrzeni medialnej, Sandomierz: Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia w Sandomierzu 2011.
  • Jęczeń J., I Communicate, Therefore I AM, Lublin: Wydawnictwo KUL 2014.
  • Jęczeń J., Osobowa struktura samostanowienia, w: J. Jęczeń, Człowiek i rodzina w przestrzeni medialnej, Sandomierz: Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia w Sandomierzu, 2011, s. 25-37.
  • Jęczeń J., Praca socjalna w Instytucie Nauk o Rodzinie i Pracy Socjalnej KUL. Historia, paradygmat, innowacje, „Roczniki Teologiczne” 61 (2014), z. 1, s. 5-25.
  • Jęczeń J., Wspólnototwórcza rola środków społecznego przekazu w rodzinie, w: A. Tomkiewicz, W. Wieczorek (red.), Rodzina jako kościół domowy, Lublin: Wydawnictwo KUL 2010, s. 613-624.
  • Kalinowski M., Struktura procesu resocjalizacji, w: B. Urban, J.M Stanik (red.), Resocjalizacja, t. I, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2008, s. 234-236.
  • Konopczyński M., Twórcza resocjalizacja. Kształtowanie nowych tożsamości, w: B. Urban, J.M. Stanik (red.), Resocjalizacja, t. I, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2008, s. 278-311.
  • Konopczyński M., Współczesne nurty w resocjalizacji, w: B. Urban, J.M. Stanik (red.), Resocjalizacja, t. I, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2008, s. 203-212.
  • Levis M.V., Prison Education and Rehabilitation: Illusion or Reality? A Case Study of an Experimental Program, Pennsylvania, USA: University Park 1973.
  • Lockard J., Rankins-Robertson S., The Right to Education, Prison-University Partnerships, and Online Writing Pedagogy in the US, „Critical Survey” 23 (2011), z. 3, s. 23-29.
  • Patzelt H., Williams T.A., Sepherd D.A., Overcoming the Walls That Constrain Us: The Role of Entrepreneurship Education Programs in Prison, „Academy of Management Learning & Education” 13 (2014), z. 4, s. 587-621.
  • Pytka L., Różne ujęcia definicji resocjalizacji, w: B. Urban, J.M. Stanik (red.), Resocjalizacja, t. I, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2008, s. 73-76.
  • Reale G., Historia filozofii starożytnej, t. I: Od początków do Sokratesa, przekład E.I. Zieliński, Lublin: RW KUL 2000.
  • Sobczak S., Cele resocjalizacji, w: B. Urban, J.M. Stanik (red.), Resocjalizacja, t. I, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2008, s. 225-233.
  • Szecówka A., Kształcenie resocjalizacyjne, w: B. Urban, J.M. Stanik (red.), Resocjalizacja, t. I, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2008, s. 249-277.
  • Szot L., Znaczenie wsparcia społecznego w pozytywnej readaptacji osób wchodzących w konflikt z prawem. Studium z pracy socjalnej, Lublin: Wydawnictwo KUL 2011.
  • Tim Yates M., Prisoner Education Debates in Congress. Elite Discourse and Policymaking, El Paso: LFB Scholarly Publishing LLC 2012.
  • Wojtyła K., Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, Lublin: TN KUL 1994.
  • Wojtyła K., Segno di contraddizione. Esercizi nel Vaticano, Roma Vaticano, Sede Apostolica 5 12 III 1976, Milano: Vita e Pensiero 1977.
  • Wojtyła K., Znak sprzeciwu, Paryż: Dialogue/znaki czasu 1980.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-c9b58d58-fb34-4111-9563-1bdec520e5b6
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.