Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | Tom 14 | 129-139

Article title

Praktyki studenckie w zakresie nauk pedagogicznych w polskiej i angielskiej edukacji akademickiej. Pragmatyczny aspekt akademickiej edukacji pedagogicznej

Content

Title variants

EN
Student internship in the field of pedagogy in Polish and English university education. A pragmatic aspect of academic pedagogical education

Languages of publication

PL EN

Abstracts

EN
The presented comparative analysis of internship systems typical of university stud-ies in the pedagogy of early childhood education in Poland and the United Kingdom aims to indicate the significance of this sphere of practical expertise for the process of future teachers’ university education. Theoretical knowledge, which is acquired due to the participation in university lectures and classes, must be supplemented by practical skills that can be only attained due to participant observation and taking relevant actions in educational facilities. The number of hours spent on pedagogy internship for future teachers differs significantly in the Polish and English university education, which becomes evident when one realizes that UK students spend nearly ten times more hours on pedagogy internship than Polish students. Does it mean that a pedagogy student educated in the UK is better prepared for their future vocation than his/her equal in Poland? Since pedagogy internship constitutes a very significant (albeit not the only one) element of university education in pedagogy, the following analyses and considerations aim to initiate a debate concerning the issue. At this point, one has to emphasize that the sheer number of hours spent on pedagogy internship is definitely less significant that the quality, diversity, adequacy and orientation towards practical issues that characterize a given type of traineeship.

Year

Volume

Pages

129-139

Physical description

Dates

published
2017

Contributors

  • Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, Wydział Zamiejscowy w Wodzisławiu Śląskim
  • Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, Wydział Zamiejscowy w Wodzisławiu Śląskim

References

  • Aktualne problemy pedagogiczne. Konteksty i wyzwania, red. nauk. D. Becker-Pestka, E. Kowolik, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2017.
  • Efektywność edukacji wczesnoszkolnej. Wybrane aspekty, red. T. Parczewska, Wydaw-nictwo UMCS, Warszawa 2017.
  • Kuleczka M., Skierska-Pięta K., Dobre praktyki: zawód – nauczyciel. Poradnik opracowany w ramach projektu: Praktyka na miarę szyta. Program praktyk pedagogicznych podnoszących jakość kształcenia w zawodzie nauczyciela, Instytut Nauk Społeczno-Ekonomicznych, Łódź 2011.
  • Kluczowe dane o edukacji w Europie 2012, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2012.
  • Kwaśnica R., Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu, [w:] Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
  • Minczakiewicz E., Przygotowanie do zawodu nauczyciela w perspektywie wyzwań reformowanej polskiej edukacji, [w:] Nauczyciel epoki przemian, red. S. Korczyński, Wy-dawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2005.
  • Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, DzU 2012, poz. 131.
  • Kompetencje i kwalifikacje poszukiwane przez pracodawców wśród absolwentów szkół wyższych wchodzących na rynek pracy 2012 (2012), http://firma.sgh.waw.pl/pl (dostęp: 5.03.2014).
  • Komunikat w sprawie kształcenia nauczycieli, https://www.nauka.gov.pl/komunikaty/ komunikat-w-sprawie-ksztalcenia-nauczycieli-w-zwiazku-ze-zmianami-w-systemie-oswiaty.html (dostęp: 5.05.2017).
  • Zawadowski W., Głos w sprawie kształcenia nauczycieli, http://www.isp.org.pl/ (dostęp: 5.05.2017).
  • http://europass.org.pl/wp-content/uploads/2014/04/Mi%C4%99dzynarodowa-Standardowa-Klasyfikacja-Kszta%C5%82cenia-ISCED (dostęp: 14.05.2017).
  • http://www.cam.ac.uk/colleges-and-departments (dostęp: 27.05.2017).
  • praktykipzd.uni.lodz.pl/uploads/pliki/Konferencja/prezentacja-dr%20J.Bonar.ppt (dostęp: 27.05.2017).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-cbd0e806-ddc9-4eff-9a04-047d21cf4c7e
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.