Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2024 | 2 | 303-314

Article title

Walka partyzancka z „monarcho-faszystowskim reżimem” w filmowo-literackiej interpretacji okresu BRL-u

Content

Title variants

EN
The guerilla fight against the “monarcho-fascist regime” in the film interpretation of the BPR period

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
The politically pressured narrative of the partisan fights from June 1941 to September 1944 became one of the ideological foundations of the Bulgarian People’s Republic. Creating and consolidating the imposed picture of events was an extremely one-sided and manipulated interpretation of the civil war in Bulgaria in the first half of the 1940s. Its film and literary performance contributed significantly to the creation of a barrier, described by Pierre Sorlin, separating the recipients (viewers/readers) seduced by a one-sided narrative from the historical truth.

Year

Volume

2

Pages

303-314

Physical description

Dates

published
2024-12-22

Contributors

  • Adam Mickiewicz University Poznań

References

  • Arendt, H. (1993), Korzenie totalitaryzmu. Warszawa.
  • Bakałow, G. (1979), Prezentacja bohaterstwa, [w:] Krzemień-Ojak, S. (red.), Antologia współcze¬snej estetyki bułgarskiej. Warszawa, 106-113.
  • Bratoeva-Darakchieva, I. (2013), Balgarsko igralno kino ot Kalin Orelat do Misiya „London”. Sofia. [Братоева-Даракчиева И. (2013), Българско игрално кино от Калин Орелът до Мисия „Лондон“. София.]
  • Campbell, J. (2009), Potęga mitu. Rozmowy Billa Moyersa z Josephem Campbellem. Kraków.
  • Dymitrow, G. (1979), List do Związku Pisarzy Bułgarskich, [w:] Krzemień-Ojak, S. (red.), Antologia współczesnej estetyki bułgarskiej. Warszawa, 69-71.
  • Greń, P. | Morawski, K. (2020), Medialne obrazy wroga. Poznań.
  • Grozev, A. (2011), Kinoto v Balgaria, ch. I (1897-1956). Sofia. [Грозев, А. (2011), Киното в България, ч. I (1897-1956). София.]
  • Jarecka, U. (2008), Propaganda wizualna słusznej wojny. Media wizualne XX wieku wobec kon¬fliktów zbrojnych. Warszawa.
  • Jarecka, U. (2009), Nikczemny wojownik na słusznej wojnie. Wybrane aspekty obrazu wojny w mediach wizualnych. Warszawa.
  • Koen, A. (1983), 1923 – 1944 – 1983, Sakrovena tema na balgatskoto kino, [in:] Filomvi novini 9, 3. [Коен, А. (1983), 1923 – 1944 – 1983, Съкровена тема на българското кино, [в:] Филмови новини 9, 3.]
  • Kracauer, S. (2008), Teoria filmu. Wyzwolenie materialnej rzeczywistości. Gdańsk.
  • Schmitt, C. (2012), Teologia polityczna i inne pisma. Warszawa.
  • Sharlanov, D. (2009), Istoria na komunizma v Balgaria. T. I: Komuniziraneto na Balgaria. Sofia. [Шарланов, Д. (2009), История на комунизма в България. Т. I: Комунизирането на България. София.]
  • Sorlin, P. (2008), Telewizja i nasze rozumienie historii. Pogawędka, [w:] Kurz, I. (red.), Film i historia. Antologia. Warszawa, 281-303.
  • Stelmach, K. (2014), Mediatyzacja propagandy – propagandyzacja mediów wczoraj i dziś, [w:] Zeszyty Prasoznawcze 57 (2), 408-421.
  • Stomma, L. (2014), Antropologia wojny. Warszawa.
  • Sztumski, J. (1990), Propaganda – jej problemy i metody. Katowice.
  • Wojnicka, J. | Katafiasz, O. (2008), Słownik wiedzy o filmie. Od braci Lumière do Pedro Almodóvara. Warszawa.
  • Żiwkow, T. (1979), Bliżej narodu, bliżej życia, [w:] Krzemień-Ojak, S. (red.), Antologia współcze¬snej estetyki bułgarskiej. Warszawa, 79-105.
  • Żygulski, K. (1973), Bohater filmowy, studium socjologiczne. Warszawa.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2081-1128

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-cc02a224-1536-4174-b1a2-56b15a7e0f10
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.