Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 2/2018 (74) | 116-130

Article title

Social Reporting as a Tool for Building Confidence Between the Bank and Its Environment

Content

Title variants

Raportowanie społeczne jako narzędzie budowania zaufania pomiędzy bankiem a jego otoczeniem

Languages of publication

EN PL

Abstracts

EN
The assumption of socially responsible attitudes and the provision of information regarding this aspect are becoming especially important in the activities carried out by banks, seen as unique service providers and public trust institutions. This is necessary from the perspective of building lasting relationships with their environment. It is, therefore, desirable that traditional reports, containing data recounting their ability to generate financial profits, be augmented by statements concerning social responsibility facilitating the assessment of the impact of their overall economic activity on groups of stakeholders, society and the environment as a whole. The aim of the article is to present social reporting as a tool for building confidence in relationships between a bank and its environment, to show the national and international trends in publishing these types of reports by banking sector entities and to analyze contents of social reports prepared by selected banks operating in Poland.
PL
W działalności banków, jako specyficznych przedsiębiorstw usługowych, spełniających warunki podmiotów zaufania publicznego, szczególnego znaczenia nabiera nie tylko przyjmowanie społecznie odpowiedzialnych postaw, lecz także komunikowanie danych z tym związanych. Jest to niezbędne w perspektywie budowania trwałych relacji z otoczeniem. Pożądane staje się zatem uzupełnianie tradycyjnej sprawozdawczości banków, zawierającej dane na temat ich zdolności do generowania korzyści finansowych – raportami z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu, pozwalającymi określić wpływ całokształtu prowadzonej działalności gospodarczej na poszczególne grupy interesariuszy, a także społeczeństwo oraz środowisko jako całość. Celem artykułu jest przedstawienie raportowania społecznego jako narzędzia budowania zaufania w relacjach banku z otoczeniem, a także wskazanie ogólnych trendów związanych z publikowaniem tego typu raportów przez podmioty sektora bankowego w kontekście krajowym i międzynarodowym, jak również analiza zawartości tego rodzaju dokumentów sporządzonych przez wybrane banki funkcjonujące na polskim rynku.

Year

Issue

Pages

116-130

Physical description

Dates

published
2018-05-08

Contributors

  • University of Bialystok, Faculty of Economics and Management
  • University of Bialystok

References

  • 1. Bank Millennium. (2016). Raport finansowy i społeczny Banku Millennium za rok 2016. Retrieved from http://raportroczny.bankmillennium.pl/2016/pl/ (01.08.2017).
  • 2. Bank Zachodni WBK. (2016). Raport odpowiedzialnego biznesu 2016. Retrieved from https://raport.bzwbk.pl/index.html (02.08.2017).
  • 3. Berman, S., Jones, T., & Wick, A.C. (1999). Convergent stakeholders theory. Academy of Management Review, 24(2).
  • 4. CSRinfo. Biblioteka raportów. Retrieved from http://www.rejestrraportow.pl/bibliotekaraportow/ (26.07.2017).
  • 5. Dąbrowski T.J. (2017). Współczesny bank – między instytucją zaufania publicznego a przedsiębiorstwem. Bezpieczny Bank, 1(66).
  • 6. Directive 2014/95/EU of the European Parliament and of the Council of 22 October 2014 amending Directive 2013/34/EU as regards disclosure of non-financial and diversity information by certain large undertakings and groups [2014] OJ L330, 15.11.2014.
  • 7. Edelman Trust Barometer Archive. Retrieved from http://www.edelman.com/insights/intellectual-property/edelman-trust-barometer-archive/ (22.07.2017).
  • 8. Global Reporting Initiative. (2013). G4 sustainability reporting guidelines. Reporting principles and standard disclosures. Amsterdam: GRI.
  • 9. Gabrusewicz, T. (2010). Rachunkowość odpowiedzialności społecznej w kształtowaniu zasad nadzoru korporacyjnego. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck.
  • 10. Głuszek, E. (2004). Zarządzanie zasobami niematerialnymi przedsiębiorstwa. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu.
  • 11. Gostomski, E. (2009). Społeczna odpowiedzialność banków w dobie kryzysu finansowego. In: M. Bąk & P. Kulawczuk (Eds.), Społeczna odpowiedzialność instytucji finansowych. Warszawa: Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym.
  • 12. Górny, A. (2013). Informacja w społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa. Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy, (35).
  • 13. GRI sustainability reporting standards 2016. Retrieved from https://www.globalreporting.org/standards/gri-standards-download-center/ (18.07.2017).
  • 14. Hąbek, P. & Wolniak, R. (2013). Ewolucja w raportowaniu danych pozafinansowych przedsiębiorstw. In: J. Brzóska & J. Pyka (Eds.), Nowoczesność przemysłu i usług w warunkach kryzysu i nowych wyzwań. Katowice: TNOiK.
  • 15. ING Bank Śląski. Zintegrowany raport roczny ING Banku Śląskiego 2016. Retrieved from https://www.raportroczny.ingbank.pl/ (05.08.2017).
  • 16. International Organization for Standardization. ISO 26000:10, Guidance on social responsibility. Retrieved from https://www.iso.org/obp/ui/#iso:std:iso:26000:ed-1:v1:en (15.07.2017).
  • 17. Jaworski, W.L. & Szelągowska, A. (2014). Służebna rola banków w polskiej gospodarce. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 10(934).
  • 18. Korenik, D. (2009). O roli służebnej banków komercyjnych. Wrocław: Wydawnictwo UE we Wrocławiu.
  • 19. KPMG. (2016). Corporate responsibility reporting in the banking sector. Key findings from the KPMG survey of corporate responsibility reporting. Retrieved from https://assets.kpmg.com/content/dam/kpmg/pdf/2016/07/corporate-responsibility-in-the-bankingsector.pdf (19.07.2017).
  • 20. KPMG. (2016). Sector supplements: Key findings from the KPMG survey of corporate responsibility reporting 2015. Retrieved from https://home.kpmg.com/xx/en/home/insights/2015/11/kpmg-international-survey-of-corporate-responsibility-reporting-2015.html (19.07.2017).
  • 21. Lentner, C., Szegedi, K., & Tatay, T. (2015). Corporate social responsibility in the banking sector. Public Finance Quarterly, (1).
  • 22. Łukasiński, W. (2015). Przesłanki budowania kapitału relacyjnego w organizacji. In: A. Kozina (Ed.), Wybrane problemy zarządzania relacjami w przedsiębiorstwie. Kraków: Mfiles.pl.
  • 23. Marcinkowska, M. (2013). Kapitał relacyjny banku. Ocena banku w kontekście relacji z interesariuszami. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  • 24. Mendryk, I. (2008). Budowanie relacji z otoczeniem jako kompetencja organizacji. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio H. Oeconomia, XLII(10).
  • 25. Michalczuk, G. & Mikulska, T. (2014). Sprawozdanie zintegrowane jako produkt finalny rachunkowości społecznej, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, (827), Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, (69).
  • 26. Paszkiewicz, A. (2011). Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw i jej raportowanie w instytucjach finansowych. Prace i Materiały Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, (4/5).
  • 27. RESPECT Index. Opis projektu. Retrieved from http://www.odpowiedzialni.gpw.pl/opis_projektu (19.07.2017).
  • 28. Różańska, E. (2016). Koncepcja CSR i jej raportowanie w sektorze bankowym – nurty badawcze. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, (272).
  • 29. Rubik, J. (2016). Raportowanie CSR w obszarze kapitału ludzkiego. Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej Zarządzanie, 3(2).
  • 30. Rudnicka, A. (2012). Doskonalenie relacji społecznych w firmie. Warszawa: Wolters Kluwer.
  • 31. Sznajder, M. (2013). Korzyści z wdrożenia koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu (z uwzględnieniem koncepcji interesariuszy). Ekonomia i Zarządzanie, 5(2).
  • 32. Wołoszyn, J., Stawicka, E., & Ratajczak, M. (2012). Społeczna odpowiedzialność małych i średnich przedsiębiorstw agrobiznesu z obszarów wiejskich. Warszawa: Wydawnictwo SGGW.
  • 33. Yeung, S. (2011). The role of banks in corporate social responsibility. Journal of Applied Economics and Business Research (JAEBR), 1(2).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1644-9584

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-ccdec4f1-b01b-4e45-a941-2bcd2d5aa8e6
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.