Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 4(31) | 27-36

Article title

Tworzenie warunków dla refleksyjności studentów i nauczycieli na przykładzie projektu ,,Poznać – Zrozumieć – Doświadczyć”

Authors

Content

Title variants

EN
Creation of the Conditions for the Reflexivity of Students and Teachers: The Case of Cognize – Understand – Experience

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Tekst jest prezentacją teoretycznych założeń projektu Poznać – ,,Zrozumieć – Do- świadczyć” realizowanego na Uniwersytecie Łódzkim, którego celem było stworzenie przez studentów, nauczycieli i badaczy przestrzeni wzajemnej edukacji służącej zbudowaniu konstruktywnej relacji pomiędzy elementami teorii i praktyki pedagogicznej. Przestrzeni pozwalającej na pogłębioną refleksję rozumianą jako namysł, dociekanie, rozważanie problemu z jego różnych – w działaniu i nad działaniem, ujawniającą zło- żoność aktu uczenia się, ukazującą rolę indywidualnego odbioru tych samych sytuacji edukacyjnych, ich indywidualnej interpretacji. Refleksję będącą okazją do zdobywania wiedzy osobistej, pozwalającej na rozumienie zdarzeń edukacyjnych. Jest ona, moim zdaniem, niezbędnym warunkiem rozwijania studenta, a potem nauczyciela postawy badawczej, dzięki której świat przestaje być postrzegany jako trwała i harmonijna struktura, a staje się zbiorem pytań, obszarem niepewności poznawczej i praktycznej. Wspiera gotowość do tworzenia, do transgresji polegającej na przekraczaniu tego, co się już wie i umie.
EN
The text presents the theoretical framework of the Project ‘Poznać – Zrozumieć – Doświadczyć’ (Learn – Comprehend – Experience) implemented by the University of Lodz. The main aim of the project was for students, academic teachers and researchers to develop a space for mutual learning and education, the major purpose of which was to establish a constructive relationship between pedagogical theory and practice. The space is intended to allow for profound reflection, understood as consideration, inquiry and deliberation of issues from various points of view and perspectives; the reflection in action and on action, which reveals the complexity of a learning act, presents the importance of various individual receptions of the same educational situations and their individual interpretations. This reflection should also create an opportunity to gain personal knowledge that facilitates the comprehension of educational events. Such a reflection is, in my opinion, a prerequisite for the development of a student’s research approach and then also a teacher’s. Due to this reflection the world ceases to be perceived as a sustained and harmonious structure and becomes a set of questions, an area of research and practical uncertainty. The reflection also supports creativity and transgression that results in an individual crossing the borders of what has already been learnt or mastered.

Year

Issue

Pages

27-36

Physical description

Dates

published
2016

Contributors

author
  • Uniwersytet Łódzki

References

  • Dewe, B. (1996). Wiedza i umiejętności w pracy socjalnej. W: E. Marynowicz-Hetka, J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając (red.), Pedagogika społeczna i praca socjalna. Przegląd stanowisk i komentarze (s. 98–101). Warszawa: Interart. ISBN 8370604196.
  • Fish, D. (1996). Kształcenie przez praktykę. Warszawa: Wydawnictwa CODN.
  • Gołębniak, B.D. (2010). Nauczanie i uczenie się w klasie. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski(red.), Pedagogika 2. Podręcznik akademicki (s. 158–205). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Krauze-Sikorska, H., Kuszak, K. (2009). Koło naukowe jako forma rozwijania psychopedagogicznych kompetencji przyszłych pedagogów (analiza na podstawie doświadczeń Interdyscyplinarnego Koła Naukowego Młodych Pedagogów-Terapeutów „Ago” „Działam”). W: W. Leżańska (red.), Nauczyciel wczesnej edukacji w kontekście zmian edukacyjnych (s. 166–174). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. ISBN 9788375252712.
  • Kwiatkowska, H. (2008). Pedeutologia. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  • Tripp, D. (1996). Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Kształtowanie profesjonalnego osądu. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. ISBN 8302061069.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1734-2031

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-cd60fb40-a49a-47f6-97e8-f387f0c44c54
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.