PL EN


2019 | 11(3) "Kultura metalowa w przestrzeni rytualnej i medialnej" | 24-45
Article title

„Chainsaw Gutsfuck” – estetyka chaosu w muzyce blackmetalowej

Content
Title variants
EN
“Chainsaw Gutsfuck” – black metal and the aesthetics of chaos
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
Artykuł podejmuje próbę analizy estetyki i tropów stylistycznych odpowiedzialnych za kreację wizerunku (poza)scenicznego muzyków blackmetalowych oraz bada pod kątem medio- i kulturoznawczym kluczowe elementy kojarzone ze sceną, takie jak chaos, przyroda, ogień czy określone motywy w tekstach i nazwach zespołów. Na przykładzie zespołów pierwszej i drugiej fali oraz przedstawicieli nowej sceny black-/darkmetalowej praca zajmuje się zdefiniowaniem znaczenia chaosu w tym gatunku oraz wyróżnieniem poszczególnych podtypów jego dyskursywnego wykorzystania, co pozwala na zaobserwowanie wpływu, jaki aspekty te wywarły na zmiany stylistyczne i wizualne poszczególnych zespołów. Efektem pracy jest spójny obraz ukazujący związki aspektów wizualnych z merytorycznymi wątkami i ideologią black metalu, z uwzględnieniem poszczególnych dyskursów obecnych w nim współcześnie.
EN
The article analyses the significance of aesthetic and stylistic tropes in the creation of the stage presence of black metal musicians, as well as investigates, from the perspective of media and culture studies, other components associated with the visual side of the genre, such as chaos, nature, violence or the usage of four elements in the construction of the genre atmosphere. Using as an example the bands representing the first and second wave of black metal, along with new proponents of extreme metal stage, the study defines the role of chaos in black metal, specifying its subcategories in terms of discursive usage, allowing to sketch the influence these elements had on the changes and evolution of certain bands’ image. The article aims to present the analogies between visual and factual aspects and black metal-ideology, with special attention being paid to the modern discourses defining today’s condition of the genre.
Keywords
Contributors
  • Bauhaus-Universität Weimar
References
  • Aites Aaron, Ewell Audrey (reż.). 2008. Until the Light Takes Us. Variance Films [DVD].
  • Barthes Roland. 2012. Mythen des Alltags. Horst Bruehmann (przeł.). Berlin.
  • Benjamin Walter. [1936] 2017. Das Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit. Berlin.
  • Bragason Ragnar (reż.). 2013. Metalhead. Mystery [DVD].
  • Dissection. 2006. Maha Kali. W: Reinkaos. Black Horizon Music [CD].
  • Ekeroth Daniel. 2013. Szwedzki Death Metal. Bartosz Donarski (przeł.). Poznań.
  • Falch Christian, Akselsen Fredrik Horn (reż.). 2017. Blackhearts. Gammaglimt [DVD].
  • Fischer-Lichte Erika. 2003. Ästhetik des Performativen. Frankfurt am Main.
  • Goffman Erving. 2008. Człowiek w teatrze życia codziennego. Helena Datner-Śpiewak, Paweł Śpiewak (przeł.). Warszawa.
  • Gorman Lyn, McLean David. 2010. Media i społeczeństwo. Wprowadzenie historyczne. Agata Sadza (przeł.). Kraków.
  • Grøndahl Gunnar. 1994. Det svarte alvor. https://www.youtube.com/watch?v=6YIv6XqOlKY. (dostęp: 25.11.2018).
  • Grude Torstein. 1998. Satan rir media. https://www.youtube.com/watch?v=S1vLC637cx0. (dostęp: 25.11.2018).
  • Kvarforth Niklas. 2017. When Prozac No Longer Helps. Ljubljana.
  • Moynihan Michael, Søderlind Didrik. 2016. Władcy chaosu. Krwawe powstanie satanistycznego metalowego podziemia. Bartosz Donarski (przeł.). Poznań.
  • „Chainsaw Gutsfuck” – estetyka chaosu w muzyce blackmetalowej [45]
  • Seltzer Thomas. 2017. Los Bambinos del Satan. https://www.youtube.com/watch?v=5RF3B-RjWDg. (dostęp: 25.11.2018).
  • Weber Max. 1968. Gesammelte Aufsätze zur Wissenschaftslehre. Tübingen.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-cdf123ae-e8d8-48eb-bb7f-4b2955236b89
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.