PL EN


2013 | Special Issue - Polish Film Scholars on Polish Cinema | 140-158
Article title

Starring: Photos. On Polish iconographic films made from photos

Authors
Title variants
Languages of publication
EN
Abstracts
EN
Short iconographic films made from photos constitute a separate trend of the Polish school of documentary. It has been expanding with new titles over several dozen years. "Fleischer's Album" (1962) by Janusz Majewski and "A Working Day of Gestapo Man Schmidt" (1963) have taught Polish documentary filmmakers how to explore the possibilities of this form of film art. The two documentaries played a pivotal role in paving the way for a whole series of films based on pictures taken by the German troops and officials from World War 2, which presented the private look of the Nazis on the war and its victims. The subject matter of films made from pictures was gradually broadening. These films told the story of the Holocaust and of lack of the victims' look on the Holocaust, embalmed in photography. Films on the Polish resistance movement were also made, with particular emphasis on the Warsaw Uprising. The turn of the 19 th and 20 th century became the subject of documentaries at the turn of the 1970s and 1980s. Pictures used in almost all of Kazimierz Karabasz's films are regarded as a medium enriching the documentary with a new reality dimension that cannot be captured by the camera. His films, "Summer in Żabno" (1977) and "Portrait in a Drop of Water" (1997), show that films made from photos are perfectly suitable for depicting the present day.
Keywords
Contributors
  • Katedra Filmu, Telewizji i Nowych Mediów, Uniwersytet Adama Mickiewicza
References
  • Hendrykowski, Marek. Słownik terminów filmowych. 1994. Poznań
  • Sadowska, Małgorzata. 2000. Co można zobaczyć w szarości. Rozmowa Małgorzaty Sadowskiej z Kazimierzem Karabaszem. W: Chełmska 21. 50 lat Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych w Warszawie. Red. B. Janicka, A. Kołodyński. Warszawa
  • Pitrus, Andrzej. 2005. Chris Marker. Pamięć obrazu i obrazy pamięci. W: Autorzy kina europejskiego II. Red. A. Helman, A. Pitrus. Kraków
  • Sontag, Susan. 1977. On Photography. New York – London – Toronto
  • Majewski, Janusz. 2001. Retrospektywka. Warszawa
  • Latoś, Henryk. 1985. Z historii fotografii wojennej. Warszawa
  • Helman, Alicja. 1998. Adaptacja – podstawowa technika twórcza kina. „Kino”. Nr 1
  • Hendrykowski, Marek. 1999. Stanisław Różewicz. Poznań
  • Łysak, Tomasz. 2013. On the Impossibility of Believing in the Documentary – Dariusz Jabłoński’s “Photographer”. „Kwartalnik Filmowy”. Special Issue – Polish Film Scholars on Polish Cinema
  • Ozimek, Stanisław. 1974. Film polski w wojennej potrzebie. Warszawa
  • Cegiełkówna, Iwona. 2000. Tylko prawda. Z Michałem Bukojemskim, operatorem filmu „Patrzę na twoją fotografię”, rozmawiała Iwona Cegiełkówna. W: Chełmska 21. 50 lat Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych w Warszawie. Red. B. Janicka, A. Kołodyński. Warszawa
  • Ozimek, Stanisław. 1994. Film dokumentalny. W: Historia filmu polskiego. vol. 6 (1968-1972). Red. R. Marszałek. Warszawa
  • Berger, John. 2009. About Looking. London
  • Nowak, Ryszard. 1984. Ucieczka i powrót. „Kino”. Nr 1
  • Iskierko, Alicja. 1968. „Gienek”, czyli siła prawdomównych obrazów. „Ekran”
  • Stradomski, Wiesław. 1969. Realizacja filmu w praktyce, przykłady i ćwiczenia wraz z metodyką szkolenia warsztatowego. Warszawa
  • Zawiśliński, Stanisław. 2005. Kieślowski. Ważne, żeby iść… Izabelin
  • Karabasz, Kazimierz. 1979. Cierpliwe oko. Warszawa
  • Hendrykowska, Małgorzata. 2005. Patrzeć intensywnie. W: Klucze do rzeczywistości. Szkice i rozmowy o polskim filmie dokumentalnym po roku 1989. Red. M. Hendrykowska. Poznań
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-ce23dcdd-b48b-4630-8aae-b844b6514055
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.