PL EN


2015 | 13 | 34-44
Article title

Współczesne wartościowanie sztuk wizualnych. Przyszłość sztuki?

Authors
Content
Title variants
Languages of publication
PL
Abstracts
EN
Contemporary Valuation In Visual Art. The Future of Art? The modern understanding of the values of cultural heritage has a wide scope. It extends from natural heritage, through culture (including the value of tangible and intangible heritage as well as digital heritage). The purpose of this article is to present the system of values for modern and contemporary visual art and the current state of conservation-restoration theory concerning this valuation, with regard to its contemporary setting in terms of changes in the way we evaluate artwork. This includes the historical conditions, the relationship with philosophical and behavioural concepts and also the socio-economic role of such objects of heritage. This dissertation refers to changes in attitudes over time to the care of heritage and the influence of the classic theory of conservation of the eighteenth century on the latest understanding of cultural heritage. Thus, the modern theory of conservation and restoration of cultural heritage is attempting to keep up with these changing trends and this involves many new and complex methodological issues, for example the RCE Dutch model. Among them is the basis of the author’s valuation of visual art legacy within the theory of the care of cultural heritage. Synergy is necessary at every stage of the research and the identification of the artwork. The process of collecting, care and conservation of modern and contemporary art begins with the recognition of its values, which includes identifying the values of each individual object which should be properly defined at the outset1. 1 This paper is based on the SMART Values Project by the Joint Programming Innitiative- Cultural Heritage-EU, for more, see http://www.heritageportal.eu/Browse-Topics/GUIDELINESSTANDARDS/ Factsheet-7-SMARTValue-Values-and-valuation-as-key-factors-in-protectionconservation- and-contemporary-use-of-heritage.
Keywords
Year
Issue
13
Pages
34-44
Physical description
Contributors
References
  • Assessing Museum Collections: Collection valuation in six steps. Red. Anne Versloot. Amersfoort: Cultural Heritage Agency, 2014. Augé, Marc. „Przyszłość kultury.” Tłum. Adam Pomieciński. W Francuska antropologia kulturowa wobec problemów współczesnego świata, red. Adam Pomieciński i Agnieszka Chwieduk, 61-75. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008. Brandi, Cesare. Teoria restauracji. Red. Giuseppe Basile i Iwona Szmelter. Tłum. Magda Kijanko. Warszawa: MIK ASP w Warszawie, 2006. Bűrger, Peter. Theory Of the Avant-Garde. Minneapolis, MN: University of Minnesota Press, 1984. Cielątkowska, Zofia M. „O czym nie można mówić. Damien Hirst w Łaźni.” Obieg. Dostęp 9.09.2015. http://www.obieg.pl/ recenzje/36164. Clark, Austen. „Feature-Placing and Proto-Objects.” Philosophical Psychology 17 (2004): 443-469. D’Alleva, Anne. Metody i teorie historii sztuki. Tłum. Eleonora Jedlińska i Jakub Jedliński. Kraków: Universitas, 2008. Danto, Arthur C. „The Artworld.” The Journal of Philosophy 61 (1964): 571-584 Danto, Arthur C. „Świat sztuki.” W Świat sztuki: pisma z filozofii sztuki, tłum. Leszek Sosnowski, 7-35. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2006. Dickie, George. Aesthetics: An Introduction. New York: Pegasus, 1971. Dickie, George. Art and Value. Oxford, MA: Blackwell Publishers, 2001. Dvořák, Max. „Katechizm opieki nad zabytkami.” Tłum. Ryszard Kasperowicz. W Zabytek i historia, red. Piotr Kosiewski i Jarosław Krawczyk, 225-233. Warszawa: Oficyna Mówią Wieki, 2002. The Future of Values; 21st-century Talks. Red. Jérôme Bindé. Paris: UNESCO Publishing, 2004. Gillman, Derek. The Idea of Cultural Heritage. Cambridge, MA: Cambridge University Press, 2010. Guzek, Łukasz. „Co stanowi kontekst sztuki?” Obieg. Dostęp 10.08.2015. http://www.obieg.pl/teksty/17671. Huntington, Samuel. Zderzenie cywilizacji. Kuhn, Thomas S. Struktura rewolucji naukowych. Tłum. Helena Ostromęcka. Warszawa: Wydawnictwo Fundacji Aletheia, 2009. Malraux, André. Przemiana Bogów. Ponadczasowe. 3 tom. Tłum. Jerzy Lisowski. Warszawa: KAW, 1985. Muñoz-Viñas, Salvatore. Contemporary Theory of Conservation. Oxford/Burlington, MA: Elsevier Butterworth Heinemann, 2005. Porębski, Mieczysław. „Badania nad sztuką nowoczesną.” W Wstęp do historii sztuki; przedmiot, metodologia, zawód, praca zbiorowa, 439-453. Warszawa: PWN, 1973. Raising Frankenstein: Curatorial Education and Its Discontents. Red. Kitty Scott. Cologne: Koenig Books, 2011. Real, William A. „Toward guidelines for practices in the preservation and documentation of technology-based installation art.“ Journal of the American Institute for Conservation 40, no. 3 (2001): 211-231. Rensink, Ronald A. „The Dynamic Representation of Scenes.” Visual Cognition 7 (2000): 17-42. Riegl, Alois. „Der moderne Denkmalkultus. Sein Wesen und seine Entstehung.“ W Tenże, Gesammelte Aufsätze, 144–93. Augsburg/ Vienna: Filser, 1929. Szmelter, Iwona. „New Values of Cultural Heritage and the Need for a New Paradigm Regarding its Care.” Dostęp 20.07.2014. CeROArt. http://ceroart.revues.org/3647. Szmelter, Iwona, red. Innovative Approach to the Complex Care of Contemporary Art, series Knowledge Tree. London/Warszawa: Archetype/ASP Warszawa, 2012. Szmelter, Iwona. „An Equilibrium Towards ‘Less-More’ problems? The Innovative Preservation of the Modern and Contemporary Heritage in Architectural Space.” e-book. Fabbrica della Conoscenza, no 16 (2012). Szmelter, Iwona. „Sztuka totalna czy dychotomia. Klasyczna i nowoczesna sztuka w dokumentacji i opiece.” Sztuka i Dokumentacja, nr 5 (2011): 16-20. Szmelter, Iwona. Arbeitsplatz: Mirosław Bałka. Warszawa: Salon Akademii ASP Warszawa, 2011. Szmelter, Iwona. „Ochrona zbiorów – wspólnota działań ekonomicznych i etycznych” = “Collection’s protection – a synergy between ethical and economic activities.” W Ekonomia Muzeum, red. Dorota Folga-Januszewska i Bartłomiej Gutowski. DVD. Kraków: Universitas, 2011. Szmelter, Iwona. „Evolutionary Character of The Care of Cultural Heritage; The Role of Pre-Acquisition”. Dostęp 20.07.2014. http:// www.iias.edu/pdf_11/Conf/08032011_Art_and_Science.pdf. Szmelter, Iwona. „Rethinking a New Complex Science and Care of the Heritage of Visual Art.” W Symposium Art and Science. International Conference on System Research, Informatics and Cybernetics, IIAS, 2010, 65-71. Szmelter, Iwona. „New Frame for the Preservation of Modern Art and Culture Heritage.” W Theory and Practice of the Preservation of Modern and Contemporary Art, red. Ursula Schädler-Saub i Angela Weyer, 33-50. London: Archetype Publications, 2010. Tatarkiewicz, Władysław. „O pojęciu wartości, co historyk filozofii ma do zakomunikowania historykowi sztuki.” W O wartości dzieła sztuki. Materiały II Seminarium Metodologicznego SHS, Radziejowice 1966, 14. Warszawa: SHS, 1968. Tatarkiewicz, Władysław. Dzieje Sześciu Pojęć. Warszawa, PWN, 1988. Thomas, Julia, red. Reading images. New York: Palgrave Macmillan, 2000. Tomaszewski, Andrzej. „Ewolucja podejścia do dziedzictwa kultury na forum międzynarodowym.” W Kultura a zrównoważony rozwój. Środowisko, ład przestrzenny, dziedzictwo, 101-116. Warszawa: Polski Komitet ds. UNESCO, 2009. de la Torre, Martha, red. “Assessing the Values of Cultural Heritage: Research Report.” Los Angeles: The Getty Conservation Institute, 2002. Dostęp: 22.08.2015. http://www.getty.edu/ conservation/our_projects/field_projects/values/values_ publications.html. Zboralska, Kama i Piotr Cegłowski. „Sukces artystyczny i komercyjny.” KOMPAS SZTUKI 2013, sekcja Moje Pieniądze. Rzeczpospolita, nr 90 (9817), 17 kwietnia 2014, 1-8. http://www.unesco.pl/instrumentarium-prawne/ http://www.unesco.org/culture/ich/en/1COM http://www.unesco.pl/fileadmin/user_upload/pdf/Konwencje__ deklaracje_raporty/Konwencja_o_ochronie_roznorodnosci_ form_wyrazu_kulturowego.pdf http://www.icomos.org/charters/nara-e.pdf http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20111721018
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-ce698a4e-e46e-4153-8f66-a0f4f5299830
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.