Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 23 | 105-113

Article title

“FAMILY – POLITICS – GLOBALIZATION” FAMILY INTIMACY

Content

Title variants

PL
„Rodzina – Polityka – Globalizacja” Intymność rodzinna

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
Intimacy is a key component of relational bonds, associated not only with sex but with every aspect of what each member of a family expresses in the way he or she can do so. How does it take place? What are the existing approaches towards the family to weigh intimacy? How is inti­macy construed, and how can it be widely understood? Intimacy is not static: it changes over time and is different throughout the family life cycle, as well as through the various stages of each of the family members. Why is intimacy relevant? Intimacy is a value, and its nature goes beyond what is often expected: it constructs or deconstructs the family. Because it is deeply connected to feelings, thoughts, beliefs, traditions, and culture, working with intimacy in each member may lead to the armor-plating of the family. Now, the construction of each person as a human individual does not just happen; it requires time, techniques, love, respect, and intimacy, which directly leads to self--fidelity. In turn, self-fidelity in each member of the family can produce what is known as a family coat of arms. While broken intimacy can destroy a person’s self-esteem and, consequently, meaning­ful, long-lasting relationships, armor-plating intimacy can develop deeply enriched human individ­uals who bring who they are and what they possess to ultimately weave a strong society. As a result, a society that protects and fosters intimacy not only pays attention to what damages exist and should be prevented but to what makes people live in generous self-donation. Intimacy lets a person know his/her value; therefore, intimacy is the strongest value and technique to assess what we are, what we need, and what we want.
PL
Intymność jest kluczowym składnikiem więzi relacyjnych, kojarzonych nie tylko z pożyciem seksualnym, ale z każdym sposobem wyrażenia siebie przez członka rodziny. Jak to się dzieje? Jakie są istniejące podejścia do kwestii rodzinnych, aby ocenić intymność? Jak rozumiana jest intymność i jak można ją szeroko rozumieć? Intymność nie jest statyczna: zmienia się w czasie i jest inna w całym cyklu życia rodziny, a także na różnych etapach każdego z członków rodziny. Dlaczego intymność jest istotna? Intymność jest wartością, a jej natura wykracza poza to, czego często się oczekuje: konstruuje lub dekonstruuje rodzinę. Ponieważ jest głęboko związana z uczu­ciami, myślami, przekonaniami, tradycjami, kulturą, praca z intymnością u każdego członka może prowadzić do wytworzenia czegoś w rodzaju zbroi w kontaktach rodzinnych. Konstrukcja każdej osoby jako jednostki ludzkiej nie powstaje tak po prostu; wymaga czasu, technik, miłości, szacunku i intymności, co bezpośrednio prowadzi do wierności sobie. Z kolei wierność własna u każdego członka rodziny może wytworzyć tzw. herb rodzinny. Podczas gdy zerwana intymność może znisz­czyć poczucie własnej wartości osoby, a co za tym idzie, znaczące, długotrwałe relacje, intymność poszycia pancerza może rozwinąć głęboko wzbogacone jednostki ludzkie, które wnoszą to, kim są i co mają, aby ostatecznie utkać silne społeczeństwo. W rezultacie społeczeństwo, które chroni i sprzyja intymności, nie tylko zwraca uwagę na to, jakie szkody istnieją i którym należy zapobie­gać, ale także na to, co sprawia, że ludzie żyją w hojnej darowiźnie. Intymność pozwala osobie po­znać swoją wartość; intymność jest najsilniejszą wartością i techniką oceny tego, kim jesteśmy, czego potrzebujemy, czego chcemy.

Year

Volume

23

Pages

105-113

Physical description

Dates

published
2022-11-30

Contributors

  • Pontifical John Paul II for Studies on Marriage and Family, Mexico (Mexico)

References

  • Bauman Zygmunt, 2015, Vida líquida, Paidós, España. Bowlby John, 1998, El apego y la pérdida: El apego. Tomo 1 de la Trilogía, Paidós, Barcelona. Bronfenbrenner Urie, 1987, La ecología del desarrollo humano: experimentos en entornos natura­les y diseñados, trad. Alejandra Devoto, Paidós, España. Erikson Erik H., 1950, Childhood and Society, W. W. Norton – Co, United States of America. Estrada Inda Lauro, 2014, El Ciclo Vital de la Familia, Penguin Random House, México. Foley Megan K. – Duck Steve, 2006, “That Dear Octopus”: A Family-Based Model of Intimacy, in: Turner Lynn H. – West Richard (eds), The family communication sourcebook, Sage Publications, Inc., p. 183–199 [online], access: 03.07.2022, <https://doi.org/10.4135/9781452233024.n10>. Gottman John – Silver Nan, 2013, What makes love last? How to Build Trust and Avoid Betrayal, Simon –Schuster, United States of America.Hirschberger, Florian, – Mikulincer, 2003, Intimacy is a term that, despite its widespread use, remains relatively ambiguous. P. 676. Isaacs Jones David, 2015, La educación de las virtudes humanas y su evaluación, EUNSA Edi­ciones Universidad de Navarra, España. Marrone Mario, 2001, La Teoría del Apego. Un enfoque actual, Psimática [online], access: 03.07.2022, <http://www.aperturas.org/articulo.php?articulo=198>. Watzlawick P., Beavin Bavelas J., Jackson D.D., 1967, Pragmatics of Human Communication A Study of Interactional Patterns, Pathologies and Paradoxes, Norton – Co Inc., New York, 1967.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-ce8384fb-600c-4f18-8907-1cdcad35c477
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.