Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 5 | 28-38

Article title

Creating an image of people with disabilities in formal education. Analysis of the textbooks used in the chosen European countries

Content

Title variants

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
Creating an image of people with disabilities in formal education is an important element of educating young people into a full and unbiased understanding of the needs and reality of these people. Consequently, it is an element of creating a social climate around people with disabilities and influencing state policy in this area. Therefore, I find it extremely important to analyse and compare ideas worked out in different countries in order to correctly assess our own situation and find inspiring and applicable solutions. In the text, I focused on one component of the system of formal education, i.e. selected textbooks used in Poland and Sweden in which I highlighted their disability-related content. The starting point for the analysis was the definition of disability and explanation of the social identity theory which provided the framework for the research questions. The presented analysis and comparison of the chosen teaching material, fragmentary as it, might form the basis for further investigation in this area.

Year

Issue

5

Pages

28-38

Physical description

Dates

published
2016-08-25

Contributors

  • Institute of Pedagogical Sciences, Opole University,

References

  • Anti-Defamation League (2005). Evaluating Children's Books that Address Disability. Achieved from:
  • http://archive.adl.org/education/curriculum_connections/fall_2005/fall_2005_sb_disability.htm (29.05.2014).
  • Blackman, M. (2007). Noughts and Crosses. In: J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, What’s up. Textbook 9. Stockholm: Bonnier Utbildning AB.
  • Bourdieu, P., Passeron, J.C. (1990). Reprodukcja. Elementy Teorii Systemu Nauczania. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • Chomczyńska-Rubacha, M., Pankowska, D. (2011). Władza, ideologia, socjalizacja. Polityczność podręczników szkolnych. In: M. Chomczyńska-Rubacha (ed.), Podręczniki i poradniki. Konteksty. Dyskursy. Perspektywy. (p. 17-30). Kraków: Oficyna Wydawnicza “Impuls”.
  • Grzymała-Moszczyńska, J. (2013). Nie ma nic bardziej praktycznego niż dobra teoria, czyli o niektórych teoriach psychologicznych stosowanych w edukacji antydyskryminacyjnej. In: M. Branka, D. Cieślikowska, Latkowska, J. (ed.), (Nie) warto się różnić? Dylematy i wyzwania metodologiczne edukacji antydyskryminacyjnej. (p. 63-78). Warszawa: Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej.
  • Gustafsson, J., Osterberg, E., Cowle, A. (2006a). What’s up. Textbook 8. Stockholm: Bonnier Utbildning AB.
  • Gustafsson, J., Osterberg, E., Cowle, A. (2007a). What’s up. Textbook 9. Stockholm: Bonnier Utbildning AB.
  • Gustafsson, J., Osterberg, E., Cowle, A. (2007b). What’s up. Workbook 9. Stockholm: Bonnier Utbildning AB.
  • Fricker, R., Gaszewski, J., Siuta, T., Uminska, M., Barker, Ch., Kirati, G. (2008). Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego. Podręcznik i repetytorium z testami. Warszawa: Pearson.
  • Garside, T., Spencer-Kępczyńska, J. (2011). New Exam Connections. Elementary 2. Student’s Book. Oxford: Oxford University Press.
  • Haddon, M. (2006). The curious incident of the dog in the night-time. In: J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, What’s up. Textbook 8. (37-39). Stockholm: Bonnier Utbildning AB
  • Hardin, M., Preston, A. (2001). Inclusion of disability issues in news reporting textbook. Journalism and Mass communication Educator, June 1, 43-54.
  • Janowski, A. (1989). Uczeń w teatrze życia szkolnego. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
  • Jonczy-Adamska, M. (2011). Analiza i podstawy programowej – przedmiot wiedza o społeczeństwie. In: M. Abramowicz (ed.), Wielka nieobecna – o edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. (p. 188-226). Warszawa: Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej.
  • McIntyre, S. (2006). The year I loved him best. In: J. Gustafsson, E. Osterberg, A. Cowle, What’s up. Textbook 8. (35-36). Stockholm: Bonnier Utbildning AB.
  • McKinlay, S., Hastings, B., Trapnell, B., Siuta, T., Bright, C. (2012). My matura success. PreIntermediate. Students’ Book. Warszawa: Pearson.
  • Meighan, R. (1993). Socjologia edukacji. Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernia.
  • Nelson, T. D. (2003). Psychologia uprzedzeń. Gdańsk: GWP.
  • Pawlęga, M., Chustecka, M. (2011). Analiza podręczników i podstawy programowej – przedmiot język polski. In: M. Abramowicz (ed.), Wielka nieobecna – o edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. (p. 116-158). Warszawa: Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej.
  • Sadker, D. (n.d.). Some Practical Ideas for Confronting Curricular Bias. Achieved from: http://www.sadker.org/curricularbias.html (03.06. 2014).
  • World Health Organization (2014). Health topics. Disabilities. Achieved from: http://www.who.int/topics/disabilities/en/ (29.05. 2014).
  • Gustafsson, J., Osterberg, E., Cowle, A. (2005). What’s up. Textbook 7. Stockholm: Bonnier Utbildning AB.
  • Gustafsson, J., Osterberg, E., Cowle, A. (2006b). What’s up. Workbook 8. Stockholm: Bonnier Utbildning AB.
  • Pye, D., McKeegan, D. (2011). New Exam Connections. Elementary 2. Workbook. Oxford: Oxford University Press.
  • Garside, T., McKeegan, D. (2011). New Exam Connections. Pre-Intermediate 3. Workbook. Oxford: Oxford University Press.

Notes

PL
DOI: 10.5604/23920890.1215486

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-ce9b0c04-71f8-46c9-bf33-adddc1857f33
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.