Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2023 | 4 | 103-115

Article title

E-learning in logistics of production – business process management perspective

Selected contents from this journal

Title variants

PL
E-learning w zakresie logistyki produkcji – perspektywa zarządzania procesowego

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
Progressive digitization and dynamic development of ICT technologies generate new opportunities for industry, logistics, society and education. Education in Science, Technology, Engineering, Mathematics (STEM), also called ‘the education of the future’, has become of great importance, because we are experiencing a shortage of STEM workers in various sectors. The effectiveness of STEM e-learning as a teaching method should be a key principle in management of this process. The main goal of the paper is to present a process approach to e-learning of automated transportation used in production logistics. The framework allows one to identify and optimise processes, and it may contribute to efficient management of distance learning. Moreover, it could improve the process of software development and software design skills. Desk research analyses were carried out to describe the state of art in the field of STEM education and potential of process management for remote teaching. In the empirical part of the paper, the modelling was based on the main assumptions of process management and BPMN (Business Process Modelling Notation), and dedicated process mapping software was used. The article examines the potential of the process approach and confirms that it can contribute to increasing the effectiveness of distance learning in the field of STEM. As a result of modelling, the optimization concepts regarding designing the e-learning course and the possibility of expanding the existing model towards acquiring more skills, for instance in programming PLC controllers were indicated. The developed model is a starting point for improving teaching of STEM for production, logistics, engineering and other domains.
PL
Postępująca digitalizacja i dynamiczny rozwój technologii teleinformatycznych generuje nowe możliwości dla przemysłu, logistyki, społeczeństwa, a w szczególności edukacji STEM (ang. Science, Technology, Engineering, Mathematics) nazywanej edukacją przyszłości. Efektywność e-learningu jako metody nauczania z wykorzystaniem technik komputerowych i Internetu w zakresie STEM należy doskonalić zarówno od strony technologicznej, jak i w aspekcie zarządzania tym procesem. Głównym celem artykułu jest przedstawienie e-learningu w zakresie transportu technologicznego w ujęciu procesowym, ponieważ właśnie takie podejście pozwala jednoznacznie identyfikować i optymalizować procesy, a zatem przyczynia się do efektywniejszego zarządzania nie tylko samym nauczaniem na odległość, ale także projektowaniem i doskonaleniem oprogramowania. Do analizy stanu wiedzy w zakresie edukacji STEM oraz zarządzania procesowego na potrzeby edukacji procesów logistycznych przeprowadzono analizy desk research. W części empirycznej badań obejmujących modelowanie, bazowano na głównych założeniach zarządzania procesowego i notacji BPMN (ang. Business Process Modelling Notation) oraz zastosowano dedykowane oprogramowanie do mapowania procesów. Przeprowadzone testy empiryczne potwierdziły, że podejście procesowe może przyczyniać się do zwiększania efektywności nauczania zdalnego w zakresie STEM. W wyniku modelowania wskazano możliwości optymalizacji procesu e-learningu od strony programowej oraz potencjał rozbudowy modelu w kierunku nabywania większej liczby umiejętności w zakresie programowania sterowników PLC. Opracowany model stanowi punkt wyjścia do doskonalenia procesu nauczania na potrzeby m.in. logistyki produkcji zarówno od strony informatycznej, jak i organizacyjnej.

Year

Issue

4

Pages

103-115

Physical description

Dates

published
2023-12-20

Contributors

  • Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
  • Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Technologii Eksploatacji, Radom

References

  • Al Rawashdeh, A. Z., Mohammed, E. Y., Al Arab, A. R., Alara, M. & Al-Rawashdeh, B. (2021). Advantages and Disadvantages of Using e-Learning in University Education: Analyzing Students’ Perspectives. The Electronic Journal of e-Learning, 19(2).
  • Błaszczuk, E., Siczek, M., Wojutyński, J. (2015). Modułowa aparatura badawcza dla innowacyjnych metod kształcenia w obszarze zaawansowanych technologii zrównoważonego rozwoju. W: Aparatura badawcza oraz unikatowe urządzenia techniczne dla zaawansowanych technologii zrównoważonego rozwoju pod red. Mazurkiewicz A., Majcher A. Radom. ITeE – PIB.
  • Bolhuis, S. (2003). Towards process-oriented teaching for selfdirected lifelong learning: a multidimensional perspective. Learning and Instruction, vol 13, nr 3, pp. 327–347.
  • Burganova, N., Grznár, P., Gregor, M. & Mozol Š. (2021). Optimalisation of Internal Logistics Transport Time Through Warehouse Management: Case Study. Transportation Research Procedia, no 55. pp. 553–560.
  • Choudhary, R., Riaz, N. (2023). A business process re-engineering approach to transform business process simulation to BPMN model. PLOS ONE, no 18(3).
  • Farshidi, S., Kwantes, I.B., Jansen, S. (2023). Business process modeling language selection for research modelers. Software and Systems Modeling, Springer.
  • Kasprzyk, J., (2006). Podstawy programowania sterowników. Warszawa: WNT.
  • Łabędzka, J. (2022). Modelling of validation process with BPMN notation. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, No. 2 (117).
  • Levina, E., Kamasheva, Y., Gazizova, F., Almira, K., Salpykova, I., Yusupova, G. & Kuzmin, N. (2015). A Process Approach to Management of an Educational Organization. Review of European Studies, Vol. 7, No. 4.
  • Lopes, T., Guerreiro, S. (2022). Assessing business process models: a literature review on techniques for BPMN testing and formal verification. Business Process Management Journal, Vol. 29, No. 8.
  • Matusiak, K. B., Kuciński, J., Gryzik, A. (red.) (2009). Foresight kadr nowoczesnej gospodarki. Warszawa: PARP.
  • OECD (2020). A roadmap toward a common framework for measuring the digital economy. Report for the G20 Digital Economy Task Force, Saudi Arabia.
  • Papulova, E. (2020). Promoting process approach to management, Current Problems of the Corporate Sector, SHS Web of Conferences 83, 01050, doi:10.1051/shsconf/20208301050.
  • Reijers, H. A. (2021). Business Process Management: The evolution of a discipline. Computers in Industry, Volume 126.
  • Robinson, J. D., Persky, A. M. (2020). Developing Self-Directed Learners. American Journal of Pharmaceutical Education, no 84(3).
  • Rodriguez, J. G., Hunter, K. H., Scharlott, L. J., Becker, N. M. (2020). A Review of Research on Process Oriented Guided Inquiry Learning: Implications for Research and Practice. Journal of Chemical Education, 97 (10), pp. 3506–3520.
  • Rosário, A.T., Dias, J.C. (2023). The New Digital Economy and Sustainability: Challenges and Opportunities. Sustainability, no 15(14).
  • Saida, E. & Taibi, N. (2021). ISO 9001 Quality Approach and Performance Literature Review. European Scientific Journal, 17(1), pp. 128
  • Xu, X., Shen, W., Islam Atiqui, Y. M. l & Zhou Y. (2023). A whole learning process-oriented formative assessment framework to cultivate complex skills. Humanities and Social Sciences Communications, no 10. pp.-15.
  • Process Oriented Guided Inquiry Learning, https://pogil.org/, access 13.11.2023.
  • Statistics Poland, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/szkolnictwo- -wyzsze-w-roku-akademickim-20212022-wyniki-wstepne,8,8.html, access 11.11.2023.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1507-6563
EISSN
2391-8020

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-cf1b0e55-18e9-4564-b233-823db05c1545
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.