Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2013 | Wydanie specjalne 2013 | 131-138

Article title

Ślady obecności arabskiej w sztuce Półwyspu Iberyjskiego

Authors

Content

Title variants

EN
The Traces of Arabian Presence in the Iberian Peninsula’s Fine Arts

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Artykuł prezentuje zarys spuścizny artystycznej muzułmanów pozostawionej na obszarze Półwyspu Iberyjskiego w okresie ekspansji i rozwoju kolejnych kalifatów (VIII-XV wiek). Wskazuje, jak na podłożu zróżnicowania kulturowego ówczesnego społeczeństwa następowało przenikanie się stylów (m.in. sztuka taifas, mudejar). Omawia nurty w architekturze sakralnej, świeckiej czy militarnej, przybliżając projekty, wzornictwo i metody zdobnicze. W opisie uwzględniono najbardziej spektakularne dokonania (La Giralda, Torre del Oro, Alhambra – Generalife), jak i mniej znane zabytki (Alfajeria w Saragossie, Casa de Mesa w Toledo, forteca Conventual w Meridzie). Przedstawienie wielości dziedzin stosowanego rzemiosła – od medalionów po kobierce – obrazuje, ile sztuka hiszpańska zawdzięcza wpływom arabskim. Dodane fotografie mają na celu pomóc uzmysłowić skalę osiągnięć budowniczych i kunszt dekoratorski. Przekrój ten opisuje zwięźle jedynie artefakty, sygnalizując tylko dorobek duchowy.
EN
The present article describes the Muslims’ artistic heritage left in the area of the Iberian Peninsula in the period of expansion and development of subsequent caliphates (from 8th to 15th century). It indicates how, on the foundation of cultural diversification of the society of those times, the infiltration of styles (the art of taifas, mudéjar – among others) occurred. It describes the particular trends in the sacral, secular or military architecture, accustoming the reader with the designs, patterns and ornamenting methods. The present article also takes into consideration the most spectacular achievements (La Giralda, Torre del Oro, Alhambra – Generalife) as well as those less renowned monuments (Alfajeria in Saragossa, Casa de Mesa in Toledo, the Conventual Fortress in Merida). The presented multitude of the fields of applied craftsmanship – from the medallions to the carpets – indicates how much Spanish art owes to the Arabian influences. The included pictures aim to make the reader realise the scale of the architectural achievements and the decorating artistry. The overview describes only the artefacts – while only giving hints to the spiritual accomplishments.

Journal

Year

Pages

131-138

Physical description

Dates

published
2013

Contributors

References

  • G. Marçais, Sztuka islamu, Warszawa 1979
  • J. Pijoan, Sztuka islamu, [w:] I. Kunińska (red.), Sztuka świata, t. 4, Warszawa 1990
  • www.destinosblog.es [dostęp: 12.01.2012]
  • www.e-ogrody.pl [dostęp: 12.01.2012]
  • www.es.wikipedia.org [dostęp: 12.01.2012]
  • www.fotos-paisajes.net [dostęp: 12.01.2012]
  • www.historiasztuki.com.pl [dostęp: 12.01.2012]
  • www.national-geographic.pl [dostęp: 12.01.2012]
  • www.sevillaonline.es [dostęp: 12.01.2012]
  • www.spainonline.com [dostęp: 12.01.2012]
  • www.thedora.com [dostęp: 12.01.2012]
  • www.trekexchange.com [dostęp: 12.01.2012]

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1233-9717

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-d15857ba-3abd-4900-8a66-365a57cfb777
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.