PL
Procesy restrukturyzacji naprawczej przedsiębiorstw w UE będą zyskiwać na znaczeniu; m.in. wytyczne Komisji Europejskiej w sprawie „drugiej szansy dla przedsiębiorstw” wymagają reformy dotychczasowych rozwiązań instytucjonalnych, wspierających procesy naprawcze w Polsce. Brakuje w naszym kraju publicznego funduszu restrukturyzacyjnego (lub funduszu złych długów), który wspólnie z bankiem finansującym zapewniałby tzw. kapitał przetrwania. System podatkowy nie sprzyja procesom naprawczym. Trudno też przedsiębiorcom uzyskać wsparcie z innych instytucji państwowych. Nie jest oczywiście uzasadnione wspieranie każdego procesu naprawczego. Podstawą uruchamiania dźwigni finansowej procesu naprawczego powinna być analiza efektywności pomocy dla przedsiębiorstwa i kryterium niezawinionych strat. W artykule przedstawiono podstawowe modele i mierniki analizy efektywności dźwigni finansowej, służące podejmowaniu decyzji o naprawie lub upadłości przedsiębiorstwa.