Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 4(268) | 87-112

Article title

Wizerunki równoległe Stanisława Augusta podczas inauguracji Teatru Królewskiego w Starej Oranżerii 6 września 1788

Selected contents from this journal

Title variants

EN
Parallel Representations of King Stanisław August at the Opening of the Royal Theatre in the Old Orangery on 6 September 1788

Languages of publication

Abstracts

EN
The article discusses the inauguration of the Royal Theatre in the Old Orangery that took place on 6 September 1788 and was an impressive spectacle with a well thought out composition. The author analyses closely the opening of the king’s private theatre stage, which greatly added to the cultural life at the Royal Łazienki. The analysis includes parallel representations of Stanisław August that were part of the theatre hall’s decoration as well as the portrayals discernable in the comedies performed on that occasion: La Partie de chasse d’Henri Quatre by Charles Collé and George Dandin by Molière, and the performance of Rybaki (‘Fishermen’), a ballet choreographed by Daniel Kurtz. The author argues that the painted plafond featuring the king as Apollo surrounded by four playwrights (Sophocles, Shakespeare, Racine, and Molière), the curtain decoration with “The Nine Muses on the Parnassus” and the comedies and ballet performed at the opening told a coherent story about Stanisław August. The analysis shows that the aesthetic message conveyed at the inauguration was identical with the political one, and the interplay of the king’s representations helped the monarch build his identity.

Year

Issue

Pages

87-112

Physical description

Contributors

  • Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk

References

  • Bernacki Ludwik, Teatr, dramat i muzyka za Stanisława Augusta, t. 1, Lwów 1925.
  • Branner Clarence D., Henri IV on the French Stage in the Eighteen Century, „PMLA” 46, 1931, nr 2, s. 540-553.
  • Butterwick Richard, Stanisław August a kultura angielska, Warszawa 2000.
  • Hernik Spalińska Jagoda, Anty-Ifigenia, Warszawa 2014.
  • Hernik Spalińska Jagoda, Sofokles i antyczny teatr grecki, artykuł na stronie Muzeum Łazienki Królewskie,
  • Juszczak Dorota, Małachowicz Hanna, Galeria obrazów Stanisława Augusta w Łazienkach Królewskich: katalog, Warszawa 2015.
  • Kencki Patryk, Czterej dramatopisarze w Teatrze Królewskim w Starej Oranżerii, artykuł na stronie Muzeum Łazienki Królewskie, https://www.lazienki-krolewskie.pl/pl/edukacja/baza-wiedzy/czterej-dramatopisarze-w-teatrze-krolewskim-w-starej-oranzer
  • Komorowski Jarosław, Nie tylko Shakespeare, Warszawa 2011.
  • Król-Kaczorowska, Budynek teatru, Wrocław, Warszawa, Kraków, Gdańsk 1975.
  • Lorenc Iwona, Minima aesthetica, Szkice o estetyce późnej nowoczesności, Warszawa 2010.
  • Merleau-Ponty Maurice, Fenomenologia percepcji, przekł. M. Kowalska, J. Migasiński, Warszawa 2001.
  • Nietzsche Friedrich, Narodziny tragedii, zestawił, przełożył i wstępem opatrzył G. Sowinski, Kraków 2011.
  • Rottermud Andrzej, Zamek Warszawski w epoce oświecenia, Warszawa 1989.
  • Zabdyr-Jamróz Michał, Czy doktryna Dwóch Ciał Króla jest zaprzeczeniem demokracji? Dwa ciała króla w karnawale demokracji, „Myśl Polityczna”, Politeja 6(45)/2016.
  • Żórawska-Witkowska Alina, Muzyka na dworze i w teatrze Stanisława Augusta, Warszawa 1995.
  • Wolter, Henryada w Dziesięciu Pieśniach Pana de Voltaire, przeł. E. Słowacki, Warszawa 1802

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-d28026d7-f39c-479c-ae1c-12583a895356
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.