Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2020 | 2 | 213-229

Article title

Teologiczny ruch Radykalnej Ortodoksji o protestantyzmie i scholastyce. Wprowadzenie w refleksję

Authors

Content

Title variants

EN
Theological Movement of Radical Orthodoxy on Protestantism and Scholasticism. Introduction into Reflection

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Radykalna Ortodoksja (ekumeniczna, ponadwyznaniowa) coraz mocniej zaznacza swą obecność we współczesnej akademickiej teologii zachodniej. Jej trzon tworzą teolodzy anglikańscy. Główny kierunek Radykalnej Ortodoksji stanowi ostra krytyka nowoczesności i jej inherentnych przejawów (sekularyzm, paradygmat oświeceniowy, kulturowy nihilizm, scjentyzm, kapitalizm). Ważna jest również refleksja na temat skutków reformacji i miejsca protestantyzmu we współczesnym chrześcijaństwie. Reformacja jest rozumiana jako jeden z najważniejszych faktów historycznych cywilizacji zachodniej – integralny element zespołu zjawisk, inicjujących nowożytność. Artykuł ma na celu omówienie poglądów szkoły Radykalnej Ortodoksji dotyczących protestantyzmu oraz teologiczno-kulturowych i społecznych konsekwencji reformacji. Teolodzy tego ruchu zakładają, że scholastyka i protestantyzm stanowią teologiczną ciągłość, o czym świadczy wspólny obszar teologicznych dociekań zaobserwowany u liderów teologii scholastycznej, jak i ojców reformacji.
EN
Radical Orthodoxy (ecumenical, supra-denominational) emphasizes its presence in contemporary academic Western theology; its core are Anglican theologians. The main direction of Radical Orthodoxy is a severe criticism of modernity and its inherent manifestations (secularism, the enlightenment paradigm, cultural nihilism, scientism and capitalism). It is also important to reflect on the effects of the Reformation and the place of Protestantism in contemporary Christianity. The Reformation is understood as one of the most important historical facts in Western civilization – an integral element of the set of phenomena initiating modernity. The article aims to discuss the views of the Radical Orthodoxy School regarding Protestantism as well as theological, cultural and social consequences of the Reformation. Theologians of this movement assume that scholasticism and Protestantism constitute a theological continuity, as evidenced by the common area of theological inquiry observed among leaders of scholastic theology and the fathers of the Reformation.

Journal

Year

Issue

2

Pages

213-229

Physical description

Dates

published
2020-12-31

Contributors

author

References

  • Brittain Ch.C., 2016, What If: Duns Scotus had not been a Theologian? [on-line], https://www.reformation21.org/articles/what-if-duns-scotushad-not-been-a-theologian-1.php [access: 29.08.2020].
  • Fogleman A.S., 1996, Hopeful Journeys: German Immigration, Settlement, and Political Culture in Colonial America 1717-1775, University of Pennsylvania Press, Philadelphia.
  • Horton M., 2009, Introducing Covenant Theology, Baker Books, Grand Rapids.
  • Luter M., 2009, O wolności chrześcijanina (1520), tłum. Czyż M., w: Luter M., Pisma etyczne, seria Biblioteki Klasyki Ewangelickiej, t. 6, Wydawnictwo Augustana, Bielsko-Biała, s. 28-53.
  • Milbank J., 2005, Alternative Protestantism. Radical Orthodoxy and the Reformed Tradition, w: Smith J. i Olthuis J.H., Radical Orthodoxy and the Reformed Tradition. Creation, Covenant, and Participation, Baker Academic, Grand Rapids, p. 25-42.
  • Milbank J., 2013, Beyond Secular Order: The Representation of Being and the Representation of the People, Wiley Blackwell, Oxford.
  • Milbank J., 2017, Radical Orthodoxy and Protestantism Today: John Milbank in Conversation, Acta Teologica, No. 37, p. 43-72.
  • Milbank J., Ward G., Pickstock C., 1999, Radical Orthodoxy: A New Theology, Routledge, London.
  • Napiórkowski S.C., 2003, Wierzę w jeden Kościół, BIBLOS, Tarnów.
  • Sprunger K.L., 1966, Ames, Ramus, and the Method of Puritan Theology, The Harvard Theological Review, No. 59, p. 133-151.
  • Weber M., 1994, Etyka protestancka a duch kapitalizmu, tłum. Miziński J., TEST, Lublin.
  • Zdybicka Z., 2005, Analogia i partycypacja w wyjaśnianiu rzeczywistości, w: Maryniarczyk A., Stępień K. i Skrzydlewski P. (red.), Analogia w filozofii, Polskie Towarzystwo św. Tomasza z Akwinu, Lublin, s. 87-104.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1233-9717

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-d2e29919-b731-420c-bda8-985073476501
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.