Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | 3 (24) | 69-79

Article title

Model biznesu jako narzędzie planowania i opisu projektu na przykładzie Electrolux Poland Sp. z o.o.

Content

Title variants

EN
Business model as a tool of planning and describing the project – case of Electrolux Poland Ltd

Languages of publication

PL EN

Abstracts

EN
The aim of the article is to present the concept of business model (based on A. Osterwalder’s business model framework) as an outsourcing project planning and description tool in Electrolux Poland Ltd. The article opens with a synthetic overview of the business model proposed by A. Osterwalder as well as justification for the selection of this particular concept as a tool for project planning and description. Next, the company`s outsourcing projects are briefly presented. The paper closes the description of the business model as a tool of the project management in Electrolux Poland Ltd. The case shows the potential of this Business Model Canvas in the management of not only the company as a whole (level of ownership and board of directors), but also project management within the organization. It proves that the concept can be very useful in particular in the planning stage of the project; it also serves more precise (more understandable, coherent) project description.

Year

Issue

Pages

69-79

Physical description

Contributors

References

  • Bossidy L., Charan L., Szósty zmysł w zarządzaniu firmą. Tworzenie wykonalnych planów i modeli biznesowych, MT Biznes, Warszawa 2010.
  • Drzewiecki J., Model biznesu jako narzędzie zarządzania strategicznego: zastosowanie, dylematy i wyzwania, „Przedsiębiorczość i zarządzanie. Modele biznesowe”, tom XIV, zeszyt 13, Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk, Łódź 2013a.
  • Drzewiecki J., Outsourcing jako narzędzie modyfikacji modelu biznesu, „Marketing i Rynek” 2014, nr 5.
  • Drzewiecki J., Relations between outsourcing decisions, business model and organizational boundaries: theoretical framework, Kwartalnik Naukowy „Organizacja i Zarządzanie” 2013b, nr 4(24), Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice.
  • Drzewiecki J., Zmienność modelu biznesowego w kontekście innowacyjności organizacji, Prace Naukowe UE we Wrocławiu, Wrocław (w trakcie publikacji), 2015.
  • Falencikowski T., Spójność modeli biznesu. Koncepcja i pomiar, CeDeWu, Warszawa 2013.
  • IBM, Expanding the Innovation Horizon: The Global CEO Study, 2006, http://www935.ibm.com/services/us/gbs/bus/pdf/ceostudy.pdf.
  • Niemczyk J., Wyróżniki, budowa i zachowania strategiczne układów outsourcingowych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2006.
  • Osterwalder A., Pigneur Y., Tucci C.L., Clarifying business models: Origins, present and future of the concept, “Communications of AIS” 2005, vol. 15.
  • Osterwalder A., Pigneur Y., Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera, Helion, Gliwice 2013.
  • Shafer S.M., Smith H.J., Linder J.C., The Power of Business Models, Indiana University, “Business Horizons” 2005, vol. 48.
  • Wirtz B.W., Pistoia A., Ullrich S., Göttel V., Business models: Origin, development and future research perspectives, “Long Range Planning” 2015 (w trakcie publikacji).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-d3364a31-0ded-4df8-ac38-aad73c6cb859
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.