Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2014 | Tom 21 | 157-172

Article title

Zdrowie – społeczeństwo – edukacja. Koncepcje Ericha Fromma i Theodore’a Bramelda

Authors

Content

Title variants

EN
Health – society – education. The concepts of Erich Fromm and Theodore Brameld

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Celem artykułu jest pokazanie wpływu procesów kulturowych na stan zdrowia społeczeństwa. Tekst zawiera przegląd definicji zdrowia, ujawniając ich rosnącą złożoność, wynikającą z włączania do nich coraz większej liczby czynników pozacielesnych. Na podstawie analiz przeprowadzonych przez Ericha Fromma i Theodore’a Bramelda przedstawiona jest diagnoza stanu zdrowia współczesnego rozwiniętego społeczeństwa zachodniego. Podsumowaniem całości jest kilka postulatów pod adresem edukacji. Edukacja, aby mogła wspierać harmonijne funkcjonowanie społeczeństwa, musi mieć wpływ na kształtowanie standardów zdrowotnych obowiązujących w tymże społeczeństwie.
EN
This paper attempts to show the impact of cultural processes on the state of society’s health. The text contains an overview of health definitions, revealing their increasing complexity resulting from the inclusion of growing number of extra-bodily factors. On the basis of the analyses carried out by Erich Fromm and Theodore Brameld, diagnosis of health state of developed modern Western society is presented. By way of summary, some proposals regarding education are drawn. Education, in order to support harmonious functioning of society, must have an impact on establishing health standards operating in that particular society.

Year

Volume

Pages

157-172

Physical description

Contributors

  • Collegium Medicum UMK

References

  • AFMC Primer on Population Health. A virtual textbook on Public Health concepts for clinicians, http://phprimer.afmc.ca/inner/primer_contents (dostęp: 25.01.2015).
  • Brameld T. (1971), Patterns of Educational Philosophy: A Democratic Interpretation, New York.
  • Fromm E. (2012), Zdrowe społeczeństwo, Kraków.
  • Health promotion: a discussion document on the concept and principles summary report of the Working Group on Concept and Principles of Health Promotion, Copenhagen, 9–13 July 1984. http://apps.who.int/iris/handle/10665/107835#sthash.zd9L07Lx.dpuf (dostęp: 20.01.2015).
  • Heszen I. (2008), Zasoby duchowe człowieka a zdrowie somatyczne, [w:] J. Brzeziński, L. Cierpiałkowska (red.), Zdrowie i choroba. Problemy teorii, diagnozy i praktyki, Gdańsk.
  • Heszen I., Sęk H. (2007), Psychologia zdrowia, Warszawa.
  • Stokes J., Noren J., Shindell S. (1982), Definition of terms and concepts applicable to clinical preventive medicine, “Journal of Community Health”, vol. 8, no 1, p. 33–41.
  • Zielińska-Kostyło H. (2005), Rekonstrukcjonistyczne koncepcje zmiany społecznej poprzez edukację. Antropologia pedagogiczna T. Bramelda, Toruń.

Document Type

Publication order reference

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-d366f2b3-a8fe-4df1-8f59-04d559ba898c
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.