Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2010 | 1 | 1 | 139-150

Article title

Education for ethical tourism and business ethics

Content

Title variants

PL
Edukacja przygotowująca do etycznych usług turystycznych

Languages of publication

PL EN

Abstracts

PL
Znaczenie etyki ogólnej jest zbieżne z dążeniem do większej władzy ludzi i ich zdolności, tak aby można było opanować różne rodzaje technologii. Etyka ogólna obejmuje pewną liczbę dyscyplin specyficznych, wśród których ostatnio pojawiła się etyka biznesu. Etyka biznesu staje się coraz bardziej ważna w teorii i ćwiczą się w optymalizowaniu ludzkich działań. Bazuje na założeniach etyki ogólnej, etyki biznesu i reguluje ludzką działalność, szczególnie w zakresie produkowania dóbr dla użytku publicznego. Punktem wyjścia dla etyki biznesu były obawy przed działaniami powodującymi szkody dla innych w wyniku pomnażania dochodów i zysku, powiększając bogactwo. Mottem etyki biznesu jest „w biznesie w zasadzie nikt nie przegrywa, ale każdy wygrywa”. W turystyce etyka biznesu coraz więcej zyskuje na sile jako droga ratująca przed upadkiem (namacalnym i nieuchwytnym) służbowej jakości, zmniejsza liczbę oszukanych turystów i hamuje inne deformacje etycznego postępowania pod zasadą: nie rób innym tego, czego nie chciałbyś, aby inni robili dla ciebie. Ponieważ rozwijający się rynek może doprowadzić do różnych deformacji, szczególnie w sferze moralności i relacji interpersonalnych, to zadaniem etyki biznesu jest podnoszenie świadomość faktu, że w dłuższym czasie sukces nie może zostać osiągnięty przez rozbijanie podstawowych zasad moralnych. Cele tego artykułu skupiają się na potrzebie ulepszania całego procesu edukacyjnego w sferze etyki biznesu, ze specjalnym naciskiem na turystykę jako przemysł czasu wolnego i przemysł, którego skutki stanowią podstawę bezpieczeństwa ekonomicznego wielu krajów.
EN
The importance of general ethics is growing parallel to the ever-greater power of people and their ability to master different types of technologies. General ethics includes a number of special and individual disciplines, among which business ethics has recently emerged. Business ethics is becoming increasingly important in the theory and practise of optimising human activities. Based on the premises of general ethics, business ethics deals with and regulates human activities, particularly in the field of producing goods for public exchanges. The major issue with which business ethics is concerned revolves around not causing harm to others, while being successful, gaining a profit and increasing wealth. The motto of business ethics is „Do business in a way that nobody loses but everybody wins”. In the tourism trade, business ethics is increasingly gaining strength as a way of combating the decline of (tangible and intangible) service quality, reducing the number of cheated tourists, and stopping other deformations of true ethical creation under the principle „Do not do to others what you would not have others do to you”. Because an erratic market may lead to various deformations, particularly in the sphere of morality and interpersonal relationships, it is the task of business ethics to raise awareness of the fact that, in the long run, success cannot be achieved by breaking basic moral principles. This paper’s objectives focus on the need for improving the overall educational process in the field of business ethics, with special emphasis on tourism, as a leisure industry and an industry whose effects represent a platform of economic security in many countries.

Year

Volume

1

Issue

1

Pages

139-150

Physical description

Dates

published
2010

Contributors

References

  • Avelini Holjevac I. (2002), Upravljanje kvalitetom u turizmu i hotelskoj industriji, Sveučilište u Rijeci, Fakultet za turistički i hotelski menadžment, Opatija.
  • Bebek B., Kolumbić A. (2000), Poslovna etika, Sinergija, Zagreb.
  • Brčić Stipčević V. (2002), Zaštita potrošača – gospodarski aspekti, Zagreb.
  • Buble M. (2000), Management, Ekonomski fakultet Split, Split.
  • Cerović Z. (2003), Hotelski menadžment, Sveučilište u Rijeci, Fakultet za turistički i hotelski menadžment, Opatija.
  • Čehok I. (1997), Etika, Školska knjiga, Zagreb. Ethics On The Job (1992), article published in „Hotels”, professional journal for tourism and the hotel industry, No. 3, IH &RA, Paris
  • Frederic C.W., Davis K., Post J.E. (1998), Business and Society: Corporate Strategy, Public Policy Ethics, McGraw Hill, New York.
  • Hoffman M.W., Moore J.M. (1990), Business ethics: Readings and cases in corporate morality, McGraw Hill, New York.
  • Klaić B. (1987), Rječnik stranih riječi, Nakladni zavod Matice Hrvatske, Zagreb.
  • Klose A. (1996), Poduzetnička etika, Školska knjiga, Zagreb.
  • Plenković J. (1998), Pedagogija u pomoći stradalnicima, Technology and Social Development, Sveučilište u Rijeci, Građevinski fakultet i Hrvatsko komunikološko društvo, Rijeka.
  • Plenković M., Plenković J., Kučiš V. (2001), Mežkuljturnaja kommunikacija: žurnalizm i različija, „Problemi psihologii i ergonomiki”, No. 3.
  • Stevens B., Brownell J. (2000), Ethics: Communicating Standards and Influencing Behaviour, „The Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly”, vol. 41, No. 2.
  • Stevens M. (2001), Vrhunski menadžment, Naklada Zadro, Zagreb.
  • Talanga J. (1994), Uvod u etiku, Sveučilište u Zagrebu, Hrvatski studiji – Studia Croatica, Zagreb.
  • Upchurch R.S. (1998), Ethics in Hospitality Industry: An Applied Model, in „International Journal of Contemporary Hospitality Management”, vol. 10, No. 6.
  • Weihrich H., Koontz H. (1994), Menedžment, Mate, Zagreb.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2080-9069

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-d378b96b-a019-444b-b885-8ea7ab147d75
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.