Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | 114 Zanieczyszczenie, brud, skaza | 88-103

Article title

Pasażerka. Obraz wyrwany z błota

Authors

Title variants

EN
The Passenger: An Image Extracted from Mud

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W 50. rocznicę premiery Pasażerki Andrzeja Munka, Tadeusz Lubelski stwierdził, że dla Je-an-Luc Godarda był to najlepszy film o wojnie jaki kiedykolwiek nakręcono. Mimo że trudno znaleźć potwierdzenie tych słów w źródłach, autor postanawia podjąć ową tezę i odpowie-dzieć na pytanie, dlaczego Pasażerka mogłaby zyskać taki status. Tym samym stara się wy-konać pracę wyobraźni, którą Georges Didi-Huberman zalecał jako metodę pozwalającą „mi-mo wszystko” mierzyć się z „niewyobrażalnym”. Jej założenia, a także te właściwe Benjami-nowskiemu materializmowi historycznemu, zostają w niniejszym artykule użyte do przemy-ślenia metod montażowych, które zastosowano w Pasażerce. Jest to bowiem wyjątkowy przykład filmu dokończonego po śmierci jego reżysera. Sposób jego zmontowania pozwala podjąć namysł nad traumą, a jednocześnie daje niezwykłe świadectwo obrazu wydobytego z błota „niewyobrażanego”.
EN
At the fiftieth anniversary of the premiere of Andrzej Munk’s Passenger, Tadeusz Lubelski said that for Jean-Luc Godard, this was the best war film ever directed. Although it would be difficult to find documents confirming these words, the author of the article decided to re-think this statement and answer the question why Passenger could be considered as the best war film. In so doing, the author attempts to perform the “work of imagination” which Didi-Huberman proposed as a method of fight against “the unimaginable”, a fight which is always undertaken “in spite of all”. In this article, the premises of Didi-Huberman’s method and Ben-jamin’s historical materialism are used to rethink montage in Passenger. This work is a unique example of a film finished after the death of its author. The unusual montage used in Passen-ger invites reflection about the trauma of image. At the same time, it is an exceptional testi-mony of image extracted from the mud of “the unimaginable”, an image saved from oblivion.

Year

Pages

88-103

Physical description

Contributors

author
  • Uniwersytet Warszawski

References

  • Adorno, T. W. (2003). Kulturkritik und Gesellschaft. Frankfurt: Suhrkamp.
  • Agamben, G. (2008). Co zostaje z Auschwitz? (tłum. S. Królak). Warszawa: Sic!
  • Barthes, R. (1996). Światło obrazu: uwagi o fotografii (tłum. J. Trznadel). Warszawa: Wydawnictwo KR.
  • Benjamin, W. (2012). Konstelacje (tłum. A. Lipszyc, A. Wołkowicz). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Deleuze, G. (2008). Kino I: obraz-ruch (tłum. J. Margański). Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
  • Derrida, J. (2000). Szibbolet dla Paula Celana (tłum. A. Dziadek). Bytom: FA-art.
  • Didi-Huberman, G. (1982). Invention de l’Hystérie: Charcot et l’Iconographie Photographique de la Salpêtrière. Paryż: Macula.
  • Didi-Huberman, G. (2008). Obrazy mimo wszystko (tłum. M. Kubiak Ho-Chi). Kraków: Universitas .
  • Didi-Huberman, G. (2011). Przed obrazem: pytanie o cele historii sztuki (tłum. B. Brzezicka). Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
  • Eberhardt, K. (1974). Film jest snem. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
  • Freud, S. (2005). Poza zasadą przyjemności (tłum. J. Prokopiuk). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Hendrykowski, M. (2007). Andrzej Munk. Warszawa: Towarzystwo Więź.
  • Kwiatkowska, P. (2003). Struktury pamięci. Obrazy czasoprzestrzeni w filmie Pasażerka Andrzeja Munka. Kwartalnik filmowy, 43, ss. 22-47.
  • Sebald, G. W. (2012). Wojna powietrzna i literatura (tłum. M. Łukasiewicz). Warszawa: W.A.B.
  • Woroszylski, W. (1964). Andrzej Munk. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
  • Wróbel, S. (2017). Obrazy mimo woli. Wokół obrazu myśli Georges’a Didi-Hubermana, Kalisz: Galeria Sztuki im. Jana Tarasina.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-d39fd866-13c5-41fc-a721-d88629f2a1f4
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.