Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2024 | 140-152

Article title

Powstanie zepsutych melodii – oto jest źródło zagrożenia. Starożytna muzyka chińska na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej MEN

Authors

Content

Title variants

EN
When Deviant Tunes Arise, this is the Root Cause for Disgrace. Ancient Chinese Music on the Integrated Educational Platform of the Polish Ministry of Education

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
The paper analyzes an online lesson on Chinese music provided by the Polish Ministry of Education for use in secondary schools within the context of the Ministry’s official school program. It also briefly discusses the state of academic Chinese studies in Poland. A detailed examination of the lesson reveals factual errors, a mix of historical and legendary facts, misattribution of classical texts, and chaotic transcription of Chinese words, among other issues. Academic sources were not consulted; instead, the lesson is based on a 19th-century book, Britannica, and Wikipedia articles (including mistakes that had been corrected years ago on Wikipedia). The use of the text and illustrations is also questioned. None of the sources are referenced, possibly violating the moral rights of the authors, even if they waived their financial rights (e.g., by using a CC-BY-SA 3.0 license). The authorship of the main illustrations is attributed to “Online-skills” (the company responsible for creating the lesson), and the files have had their EXIF data erased. These illustrations are virtually identical to those from the Wikimedia Commons repository, where the authorship and EXIF data are preserved. The findings raise serious concerns not only about the factual quality of officially sanctioned online resources but also about the moral lessons inadvertently conveyed to the students.

Year

Pages

140-152

Physical description

Contributors

  • Uniwersytet Jagielloński

References

  • Bagley, Robert. The Prehistory of Chinese Music Theory. „Proceedings of the British Academy”, t. 131, 2005, s. 41–90.
  • Conew i in. „Osiem trygramów.” Wikipedia, wolna encyklopedia. Wikipedia, https://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Osiem_trygram%C3%B3w&oldid=58525099 [13.01.2020].
  • Dialogi konfucjańskie, tłum. Krystyna Czyżewska-Madajewicz i in., Ossolineum, 1976.
  • CC BY-SA 3.0 – ‘Creative Commons – Uznanie Autorstwa-Na Tych Samych Warunkach 3.0 Unported–CC BY-SA 3.0’. Creative Commons, https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.pl [14.11.2024].
  • DU 467, Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia, Dziennik Ustaw Poz. 467, url=https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180000467/O/D20180467.pdf.
  • Ebrey Buckley, Patricia. Ilustrowana historia Chin. Muza, 2002.
  • E-Materiały…. „E-Materiały Dydaktyczne Do Kształcenia Ogólnego w Zakresie Edukacji Artystycznej: Muzyki i Plastyki (Grupa 2)”. Online Skills, http://www.online-skills.com/projekt_edukacja--artystyczna.html [13.08.2023].
  • Falkenhausen, Lothar von. Suspended Music: Chime Bells in the Culture of Bronze Age China. University of California Press, 2008.
  • Feng, Youlan. Krótka historia filozofii chińskiej. PWN, 2001.
  • Han, Kuo-huang, J. A. Van Aalst and His Chinese Music. „Asian Music”, t. 19, nr 2, 1988, s. 127–130.
  • Higgins, Kathleen. Confucius’ Opposition to the „New Music”. „Dao”, t. 16, nr 3, 2017, s. 309–23, https://doi.org/10.1007/s11712-017-9558-6.
  • Hoa binh i in. „Bianzhong”. Wikipedia, wolna encyklopedia, Wikipedia, https://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Bianzhong&oldid=63020251 [16.04.2021].
  • Kaufmann, Walter. Musical References in the Chinese Classics. Information Coordinators, 1976.
  • Krysztofiak, Anna. „Kręgi sztuki: egzotyczna podróż przez Quanzhou do Cieszyna”. Konteksty: Polska Sztuka Ludowa, nr 2 (305), 2014, s 179–184.
  • Kupś, Hanna. „W poszukiwaniu źródeł muzyki: rozwój archeologii muzycznej w Chinach w XX i XXI wieku”, w: Hanna Kupś. W 70 lat Chińskiej Republiki Ludowej w ujęciu interdyscyplinarnym, 2021.
  • Loewe, Michael. „Shih Ching 詩經”. Early Chinese Texts: A Bibliographical Guide, red. M. Loewe, Society for the Study of Early China: Institute of East Asian Studies, 1993, s. 415–24.
  • Loewe, Michael i Shaughnessy, Edward L. (red.). The Cambridge History of Ancient China: From the Origins of Civilization to 221 B.C. Cambridge University Press, 1999.
  • Muzyka… Majewska-Mocek, Maria. „Muzyka w Starożytnych Chinach”. Zintegrowana Platforma Edukacyjna Ministerstwa Edukacji Narodowej, https://zpe.gov.pl/a/muzyka-w-starozytnych-chinach/Dp3vsusjv [14.11.2025].
  • Malm, William P. „Chinese Music”. Encyclopedia Britannica, 2019, https://www.britannica.com/art/Chinese-music [25.04.2024].
  • Marchwica, Wojciech Maria. Słownik muzyki. Wydawnictwo Zielona Sowa, 2006.
  • Mazur, Rafał. Wielki Dźwięk nie brzmi: daoistyczna praktyka dźwiękowa w kontekście wybranych nurtów współczesnej sztuki i filozofii. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2018.
  • Online Skills… Online Skills – Szkolenia e-Learning, Platformy LMS, Portale Kompetencji. http://www.online-skills.com/index.html [25.04.2024].
  • Rodziński, Witold. Historia Chin. Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1974.
  • Sonjaaa i in. „Xun (Instrument)”. Wikipedia, https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Xun_(instrument)&oldid=1026839838 [4.06.2021].
  • Spetsedisa i inni. „Huang Di”. Wikipedia, wolna encyklopedia, https://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Huang_Di&oldid=63804266 [24.06.2021].
  • Temple, Robert K. G. The Genius of China: 3000 Years of Science, Discovery & Invention. Andre Deutsch, 2013.
  • „Lü Pipes”. Encyclopedia Britannica, https://www.britannica.com/art/lu-pipes, 2007 [14.11.2023].
  • Thrasher, Alan R. Chinese Musical Instruments. Oxford University Press, 2000.
  • Tong, Kin-Woon. Shang Musical Instruments: Part One. „Asian Music”, t. 14, nr 2, 1983, s. 17–182, https://doi.org/10.2307/833936.
  • Van Aalst, J. A. Chinese Music. Statistical Dept. of the Inspectorate General of Customs, 1884, https://archive.org/details/ChineseMusic_993 (skan ze zbiorów Ohio State University).
  • „Wielka Przedmowa”. W. Jabłoński (tłum.). Estetyka chińska: antologia, red. A. Zemanek, Universitas, 2007, s. 63–64. Przekład pierwotnie ukazał się w Antologii literatury chińskiej, PWN, 1956.
  • Wilkinson, Endymion Porter. Chinese History: A Manual. Harvard University Asia Center for the Harvard-Yenching Institute, 2000.
  • „Xun.” Encyclopedia Britannica, https://www.britannica.com/art/xun [25.04.2024].
  • Xun Kuang. „Xunzi. O muzyce”, tłum. M. Religa, Estetyka chińska: antologia, red. A. Zemanek, Universitas, 2007, s. 55–62.
  • Zhang, Juzhong i in. Oldest Playable Musical Instruments Found at Jiahu Early Neolithic Site in China. „Nature”, t. 401, nr 6751, 1999, s. 366–68, https://doi.org/10.1038/43865.
  • Zemanek, Adina. Estetyka chińska: antologia. Universitas, 2007.
  • Żerańska-Kominek, Sławomira. Muzyka w kulturze: wprowadzenie do etnomuzykologii. Wyd. 1. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 1995.

Document Type

Publication order reference

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-d3c629a3-e2e1-45c2-a1f6-bce560e895ce
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.