PL EN


2012 | 20 | 1(75) | 91-98
Article title

CADERNOS NEGROS – AFROBRAZYLIJSKIE ZESZYTY LITERACKIE W PROCESIE EMANCYPACJI I BUDOWANIA TOŻSAMOŚCI CZARNOSKÓREJ CZĘŚCI SPOŁECZEŃSTWA BRAZYLIJSKIEGO

Content
Title variants
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
Cadernos Negros to zeszyty literackie, na łamach których publikowana jest proza i poezja autorów afrobrazylijskiego pochodzenia i które wydawane są cyklicznie od 1978 roku. Powstały one jako swego rodzaju znak protestu, głos w większej dyskusji mającej wówczas miejsce w Brazylii i na świecie, dotyczącej pełniejszego i równoprawnego udziału ludności murzyńskiej w życiu społecznym. Była to jak gdyby próba przemówienia czarnoskórych własnym głosem, ukazania brazylijskiej rzeczywistości przez ich własny pryzmat. Autorzy zeszytów chcieli mówić o sobie, swoim życiu i doświadczeniach odbiegających od tego, co można było znaleźć w ówczesnej literaturze brazylijskiej, tworzonej dotychczas głównie przez białe elity i odzwierciedlającej ich postrzeganie rzeczywistości. Cadernos Negros stały się też ważnym narzędziem w procesie budowania tożsamości Afrobrazylijczyków, między innymi poprzez odwołania do ich korzeni kulturowych, specyficznych tradycji etnicznych, czy wreszcie – będąc jednym z elementów budowania przez tę grupę poczucia własnej wartości.
Keywords
Year
Volume
20
Issue
Pages
91-98
Physical description
Contributors
References
  • Cadernos Negros: três décadas. (ensaios, poemas, contos) (2008), E. Ribeiro, M. Barbosa (red.), São Paulo, Brasília: Quilombhoje; SEPPIR.
  • Cadernos Negros: os melhores contos (1998), Quilombhoje, São Paulo: Ed. Quilombhoje.
  • Diégues Junior, Manuel (1997), „A África na vida e na cultura do Brasil”, Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional: O negro brasileiro, nº 25, Brasília: IPHAN.
  • Fernandes, Florestan (1972), „O negro no mundo dos brancos”, w: Coleção Corpo e Alma do Brasil, nº 36. São Paulo: Difusão Européia do Livro.
  • Ferreira, Ricardo Franklin (2004), Afro-descendente: identidade em construção, São Paulo: EDUC; Rio de Janeiro: Pallas.
  • Fonseca, Maria Nazareth Soares (2000), „Visibilidade e ocultação da diferença: imagens do negro na cultura brasileira”, w: Brasil afro-brasileiro, Maria Nazareth Soares Fonseca (red.), Belo Horizonte: Editora Autêntica.
  • Freyre, Gilberto (1946) Casa-grande & Senzala, Rio de Janeiro: José Olympio.
  • Lopes, Nei (2006), Bantos, malês e identidade negra, Belo Horizonte: Autêntica.
  • Nascimento, Abdias (1997), „Teatro Experimental do Negro: trajetória e reflexões”, Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional: O negro brasileiro, nº 25, Brasília: IPHAN.
  • Proença filho, Domício (1997) „A trajetória do negro na literatura brasileira”, Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional: O negro brasileiro, nº 25, Brasília: IPHAN.
  • Salgueiro, Maria Aparecida Andrade (2004), Escritoras Negras Contemporâneas: estudo de narrativas – Estados Unidos e Brasil, Rio de Janeiro: Ed. Caetés.
  • Schwarcz, Lilia K. Moritz (1998), „Nem preto nem branco, muito pelo contrário: cor e raça na intimidade”, w: História da vida privada no Brasil – contrastes da intimidade contemporânea, São Paulo: Companhia das Letras.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-d41e17b3-ddc0-4689-9a4b-c59a49df5ded
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.