Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 4(62) | 70-88

Article title

NOWE TRENDY W REKRUTACJI PRACOWNIKÓW

Content

Title variants

EN
New Trends in Employee Recruitment

Languages of publication

PL EN

Abstracts

PL
Przedmiotem rozważań jest problematyka związana z rekrutacją i jej nowymi trendami Artykuł rozpoczyna się od analizy oczekiwań pracowników z pokoleń X, Y, Z na rynku pracy, który od pewnego czasu staje się rynkiem pracownika. Wymuszają one przez pracodawcę stosowanie nowych narzędzi (np. content branding) zmierzających do zachęcenia i pozyskania kandydata spełniającego oczekiwania. W dalszej części omówiono outsourcing funkcji personalnej coraz częściej stosowany przez firmy. Outsourcing funkcji personalnej przedsiębiorstw jest najczęściej zauważalny w małych firmach oraz dużych przedsiębiorstwach. Outsourcing procesów selekcji i rekrutacji pozwala na zniwelowanie kosztów związanych z zatrudnieniem niewłaściwych pracowników, a także zniesieniem znacznych kosztów związanych z utrzymaniem własnych działów HR i ich bieżącym szkoleniem. Końcowa część artykułu poświęcona jest analizie kosztów i korzyści wynikających z powierzania firmom zewnętrznym procedury doboru kadr. W konkluzji autor stwierdza, że outsourcing procesu rekrutacji i selekcji może pomóc firmie uzyskać przewagę konkurencyjną i ugruntować pozycję rynkową, aczkolwiek niewłaściwie nawiązana współpraca może przysporzyć zleceniodawcy usługi outsourcingowej dodatkowych kosztów, a także narazić na utratę kontroli nad firmą i zachodzącymi w niej zmianami.
EN
The subject of this article is the issues related to the recruitment and its new trends. The article begins with the analysis of the expectations of employees from X, Y, Z generations on the labor market, which has been becoming an employee’s market for some time. They force employers to use new tools (e.g. content branding) to encourage and win a candidate who meets organization expectations. In the further part, the phenomenon of outsourcing of personnel functions increasingly used by companies is discussed. Outsourcing of the personnel function of enterprises is most often noticed in small enterprises and large enterprises. Outsourcing of selection and recruitment processes allows to reduce costs related to employing inappropriate employees as well as to abolish significant costs related to maintaining own HR departments and their ongoing training. The final part of the article is devoted to the analysis of costs and benefits resulting from entrusting external selection procedures to external companies. In conclusion, the author states that outsourcing of the recruitment and selection process can help the company gain a competitive advantage and consolidate the market position, although improper cooperation can give the outsourcing service provider additional costs and also expose the company to a loss of control and changes.

Year

Issue

Pages

70-88

Physical description

Contributors

References

  • AC/DC jako narzędzie rekrutacji i rozwoju pracowników (2019), https://www.findict.pl/academy/zarzadzanie-zasobami-ludzkimi/acdc-jako-narzedzie-rekrutacjirozwoju-pracownikow [dostęp: 08.01.2019].
  • Bendor-Samuel P. (2009), What is outsourcing?, (w:) Bołkunow W., Derkacz A., Privatesourcing, czyli partnerstwo publiczno-prywatne jako forma globalnego sourcing, „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów SGH, Zeszyt Naukowy”, nr 96.
  • Bravard J.I., Morgan R. (2006), Inteligentny outsourcing. Sztuka współczesnej współpracy, MT Biznes, Warszawa.
  • Brewer B., Ashenbaum B., Ogden J.A. (2013). Connecting strategy-linked outsourcing approaches and expected performance, “International Journal of Physical Distribution & Logistic Management”, Vol. 43, Iss. 3.
  • Cook M.F., (2003), Outsourcing funkcji personalnej, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  • Dale M., (2006), Skuteczna rekrutacja i selekcja pracowników, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  • Drzewiecki J., Krasiński M. (2014), Mapowanie strumienia wartości jako narzędzie implementacji outsourcingu, (w:) Sopińska A., Gregorczyk S. (red.), Granice strukturalnej złożoności organizacj, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
  • Fazlagic J. (2008), Charakterystyka pokolenia Y, „e-mentor”, nr 3(25).
  • Gay Ch.L., Essinger J. (2002), Outsourcing strategiczny. Koncepcja, modele, wdrażanie, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  • Greaver M.F. (1999), Strategic Outsourcing. A Structured Approach to Outsourcing Decisions and Initiatives, AMACOM, New York.
  • Grecco J. (1997), Outsourcing: The New Partnership, “Journal of Business Strategy”, No. 18.
  • GUS (2018), Stopa bezrobocia rejestrowanego w latach 1990-2018, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-pracy/bezrobocie-rejestrowane/stopa-bezrobocia-rejestrowanego-w-latach-1990-2018,4,1.html [dostęp: 15.01.2019].
  • Jankowski T. (2014), Assessment Center jako metoda rozwojowa – zastosowanie Assessment Center w procesie doradztwa kariery osób planujących wejście na rynek pracy,”e-mentor”, nr 1(53).
  • Kalinowska K. (2010), Outsourcing jako metoda zarządzania przedsiębiorstwem, „Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie ,Polityki Europejskie, Finanse i Marketing”, nr 3(52).
  • Kroenke A. (2015), Pokolenie X,Y,Z w organizacji, „Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej”, nr 1202, z. 61.
  • Louart P. (1995), Kierowanie Personelem w przedsiębiorstwie, Poltext, Warszawa.
  • Ludwiczyński A., (2006), Analiza pracy i planowanie zatrudnienia, (w:) Król H., Ludwiczyński A. (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi- tworzenie kapitału ludzkiego organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Maciołek D. (2018), Turkusowe zarządzanie dla turkusowych liderów, http://brief.pl/turkusowe-zarzadzanie-dla-turkusowych-liderow/ [dostęp: 08.01.2019].
  • Nowicka K. (2016b), Outsourcing w zarządzaniu zasobami przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa.
  • Nowicka K. (2016a), Outsourcing w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Difin, Warszawa.
  • Oshiri I., Kotlarsky J., Willicocks L.P. (2015), The Handbook of Global Outsourcing and Offshorin, Palgrave McMillan, Basingstoke.
  • Outsourcing Portal (2018), Rok 2018 – dalszy rozwój rynku pracownika i nowe wyzwania dla pracodawców, http://www.outsourcingportal.eu/pl/rok-2018-dalszy-rozwojrynku-pracownika-i-nowe-wyzwania-dla-pracodawcow [dostęp: 17.12.2018].
  • Outsourcingportal (2017), http://www.outsourcingportal.eu/pl/rpo-recruitment-process-outsourcing [dostęp: 15.12.2017].
  • Piechnik-Kurdziel A. (2010), Rekrutacja jako element outsourcingu funkcji personalnej, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie”, nr 807.
  • Pięć największych problemów polskiego rynku pracy (2018), „Personel & Zarządzanie”, nr 12(345).
  • Pocztowski A. (2008), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategie – procesy – metody, PWE, Warszawa.
  • Power M.J., Desuoza K.C., Bonifazji C. (2006), The Outsourcing Handbook: How to implement a successful Outsourcing Process, Kogan Page Ltd, London.
  • Pyrek, R. (2004), Proces rekrutacji pracowników w małych i średnich przedsiębiorstwach, „Zeszyty Naukowe MWSE w Tarnowie”, Zeszyt 5.
  • Rajasekhar D., Pratyush B., Abhilash P. (2017), Risks perceived regarding recruitment process outsourcing: stakeholder concerns “Journal of Global Operations and Strategic Sourcing”, Vol. 10, Iss. 1.
  • Rao V.D., Bresman, H., (2019), Badanie przeprowadzone w 19 krajach pokazuje podobieństwa i różnice pomiędzy pokoleniami X, Y i Z, https://www.hbrp.pl/b/badanie-przeprowadzone-w-19-krajach-pokazuje-podobienstwa-i-roznice-pomiedzy-pokoleniami-x-y-i-z/PMDOEgSyj [dostęp: 16.01.2019].
  • Rojewska K. (2017), Content marketing w rekrutacji. https://nofluffjobs.com/blog/marketing-w-rekrutacji/ [dostęp: 10.01.2019].
  • Sapeta T. (2006), Zastosowanie koncepcji outsourcingu w zarządzaniu zasobami ludzkimi. „Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie”, nr 719.
  • Sedlak K. (1996), Jak poszukiwać i zjednywać najlepszych pracowników, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków.
  • Steinmann H., Schreyöegg G. (2001), Zarządzanie. Podstawy kierowania przedsiębiorstwem, Politechnika Wrocławska, Wrocław.
  • Szukalski S.M., Wodnicka M. (2016), Outsourcing. Metodyka Przygotowania Procesów i ocena efektywności, Difin, Warszawa.
  • Szymczak J. (2018), Pokolenie Z na rynku pracy – charakterystyka, https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-pokolenia-w-pracy-cz-4-pokolenie-z [dostęp: 16.01.2019].
  • Trocki M., (2001), Outsourcing: metoda restrukturyzacji działalności gospodarczej. PWE, Warszawa.
  • Wieczorek J. (2008), Efektywne zarządzanie kompetencjami- tworzenie przewagi konkurencyjnej firmy, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr Sp. z o.o., Gdańsk.
  • Zbiegień-Maciąg L. (1996), Marketing personalny, Business Press, Warszawa.
  • Ziółkowski S. (2006), Alternatywne formy zatrudnienia pracowników, (w:) Zbiegień-Maciąg, L. (red.) Nowe tendencje i wyzwania w zarządzaniu personelem, Wolters Kluwer, Warszawa.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-d4cce31c-cafa-4b51-b99a-f509d8a2dae4
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.