PL EN


2008 | 1(3) | 69-90
Article title

Europeizacja a lokalne uwarunkowania administracyjne (przykład agencji wdrażających politykę rolną i rozwoju obszarów wiejskich w trzech nowych krajach członkowskich)

Content
Title variants
EN
Europeanization and Local Administration Resistance. The Case of Executive Agencies Implementing CAP and the Rural Development Policy in New EU Countries
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
Celem niniejszego artykułu jest analiza procesów europeizacji agencji zajmujących się implementacją unijnej polityki rolnej i rozwoju obszarów wiejskich w nowych krajach członkowskich: na Litwie, w Słowacji i Polsce. Chodziło o zbadanie zmian instytucjonalnych pod wpływem realizowania polityk unijnych i implementacji prawa UE. W szczególności przedmiotem zainteresowania było to, czy procesy europeizacji wprowadzają do praktyki administracyjnej nowe metody zarządzania, tj. opierające się na sieciowych (niehierarchicznych) mechanizmach współpracy i otwarciu administracji na dialog obywatelski. Jedno z głównych pytań stawianych w niniejszym artykule dotyczy tego, w jaki sposób procesy europeizacji wchodzą w relacje z krajowymi czynnikami kształtującymi sposób funkcjonowania administracji publicznej. Chodzi przede wszystkim o rolę miejscowej kultury politycznej i administracyjnej, w tym także tradycji wywodzącej się z okresu socjalistycznego.
EN
This paper is aimed at analyzing the process of Europeanization of executive agencies implementing Common Agricultural Policy (CAP) and the rural area development policy in new EU members: Lithuania, Slovakia and Poland. In other words, the paper analyzes changes in institutions occurred as a result of the execution of EU policies and implementation of EU laws. I also wanted to find out if Europeanization processes introduced new modes of governance into the administrative practice, related to non-hierarchical modes of governance, social participation and activity in European agency networks. Consequently, one of the main questions asked in the study was how Europeanization of executive agencies related to domestic factors that shaped the functioning of public administration. What role was played in these relations by the local political and administrative culture, including the tradition rooted in the socialist period? How was the impact of Europeanization modified by that tradition?
Contributors
  • Instytut Spraw Publicznych
References
  • Alesina A., Angeloni L, Schuknecht L. (2005). hat does the European Union do?", Public Choice, 23, nr 3-4,s.275-319.
  • Andre R. (1985). "On Beyond Quango: The Evolution of Business-Government Cooperation in Norrthern Ireland", Journal of General Management, nr 11.
  • Bache I. (1999). "The extended gatekeeper: central government and the implementation of EC regional policy in the UK", Journal of European Public Policy, t. 6, nr 1.
  • Bartelli A.M. (2006). "Delegating to the Quango: : Ante and Ex Post Ministerial Constrains", Governance, 1.19, nr 2.
  • Beblavy M. (2006). "Case Study: The Agricultural Paying Agency, Slovakia", NewGov, nr ref.: 17/D15, http://www.eunewgov.org/datalists/deliverables_usters_detail.asp?Cluster_ID=3.
  • Börzel T.A. (2005). "Europeanization: How the European Union Interacts with its Member States", w: S. Bulmer, Ch. Lequesne (red.), The Member States f the European Union. Oxford-New York: Oxford University Press.
  • Börzel T. A., Risse T. (2007). "Europeanization: The Domestic Impact of EU Politics", w: K.E. Jørgensen, M.A. Pollack, B.J. Rosamond (red.), Handbook of European Union Politics, London: Sage.
  • Börzel T.A., Guttenbrunner S., Seper S. (2005). Conceptualizing New Modes of Governance in EU enlargement", NewGov, projekt nr CIT1-CT-2004-506392, nr réf.: 12/D1, http://www.eu-newgov.org/datalists/deliverables_clusters_detail.asp?Cluster_ID=3.
  • Börzel T.A., Sedelmeier U. (2006). "The EU Dimension in European Politics", w: P.M. Heywood i in. (red.), Developments in European Politics. New York: Palgrave Macmillan, Houndmills, Basingstoke.
  • Bulmer S., Lequesne Ch. (2002). "New Perspectives on EU-Member State Relationships, Centre d'études et de recherches internationals", Research in Question, nr 4, styczeń.
  • Bulmer S., Lequesne Ch. (2005). "Introduction", "Conclusion", w: S. Bulmer, Ch. Lequesne (red.), The Member States of the European Union. Oxford-New York: Oxford University Press.
  • Bulmer S., Padgett S. (2005). "Policy Transfer in the European Union: An Institutionalist Perspective", British Journal of Political Science, t. 35, nr 1, s. 103-126.
  • Coen D., Héritier A. (red.) (2005). Redefining Regulatory Regimes: Utilities in Europe. Cheltenham: Edward Elgar.
  • Cowles M.G., Caporaso J.A., Risse T. (red.) (2001). Transforming Europe: Europeanization and Domestic Change. Ithaca: Cornell University Press.
  • Di Maggio P.J., Powell W.W. (2004). "The Iron Cage Revisited: Institutional Isomorphism and Collective Rationality in Organizational Fields", w: F. Dobbin (red.) The New Economic Sociology. A Reader. Princeton-Oxford: Princeton University Press.
  • Everson M. (1995). "Independent Agencies: Hierarchy Beaters?", European Law Journal, 1.1, nr 2, s. 180-204.
  • Fałkowski M., Grosse T.G., Skwarczyńska E. (2006). "Case Study of an Executive Agency in Poland: Between Political Culture, Europeanization and Modernization Challenges", NewGov, ref.: 17/ D13, http://www.eunewgov.org/datalists/deliverables_clusters_detail.asp?Cluster_ID=3.
  • Featherstone K., Radaelli C.M. (red.) (2003). The Politics of Europeanization. Oxford-New York: Oxford University Press.
  • Flinders M. (2004). "Distributed public governance in the European Union", Journal of European Public Policy, 1.11, nr 3, s. 520-544.
  • Gains F (2003). "Executive Agencies in Government: The Impact of Bureaucratic Networks on Policy Outcomes", Journal of Public Policy, t. 23, nr 1.
  • Grosse T.G. (2004). "Challenges for European Union cohesion and innovation policies Conclusions for Poland", EMERGO Journal of Transforming Economies and Societies, t.11, nr 3 (41).
  • Grosse T.G. (2006). "Agencies and Agency Systems. Background paper to Phase Two of the IPA study". NewGov, nr réf.: 17/D10, http://www.eunewgov.org/datalists/deliverables_clusters_detail.asp?Cluster_ID=3.
  • Grosse TG. (2006a). "Euro-Commentary: An Evaluation of the Regional Policy System in Poland: Challenges and Threats Emerging from Participation in the EU's Cohesion Policy", European Urban and Regional Studies, kwiecień, t.13, nr 2, s. 151-165.
  • Grosse T.G. (2006b). "New Modes of Governance in New European Union Member States. A report on social dialogue in selected European Union countries", NewGov, nr ref.: 17/D08, http://www.eu-newgov.org/datalists/deliverables_clusters_detail.asp?Cluster_ID=3.
  • Grosse T. G. (2006с). "Regionalisierung und Regionalpolitik in Polen", w: F. Merli, G. Wagner (red.), I Das neue Polen in Europa. Politik, Recht, Wirtschaft, l Gesellschaft. Innsbruck-Wien-Bozen: Studien Verlag, s. 115-130.
  • Grosse T.G. (2007). Innowacyjna gospodarka na peryferiach? Wybrane koncepcje teoretyczne oraz doświadczenia rozwoju regionów peryferyjnych. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych, s. 36-38.
  • Grosse T.G. (2007a). "Koncepcja state capacity i jej odniesienie do współczesnej praktyki politycznej", Studia Polityczne, nr 20, s. 35-62.
  • Grosse T.G. (2007b). "Od czego zależy jakość dialogu społecznego? Koncepcja modelu państwa administracyjnego i państwa sieciowego na przykładzie instytucji dialogu społecznego", Civitas, nr 10, s. 121-152.
  • Grosse T.G. (2007c). Save Public Assets. Monitoring Corruption Threats in the Distribution of Structural Funds, The Case of Integrated Regional Operational Programme in Poland. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych, http://www.isp.org.pl/files/20445278050803130001176716743.pdf.
  • Hellman J. (1998). "Winners Take All: Tue Politics of Partial Reforms in Post-Communist Transitions", World Politics, nr 50, styczeń.
  • Héritier A. (2002). "New Modes of Governance in Europe: Policy-Making without Legislating?", w: A. Héritier (red.), Common Goods: Reinventing European and International Governance. Lanham: Rowman and Littlefield.
  • Héritier A. (2003). "New Modes of Governance in Europe: Increasing political efficiency and policy effectiveness", w: T. Börzel, R. A. Cichowski, (red.), The State of the European Union, 6 - Law, Politics, and Society. Oxford: Oxford University Press, s. 105-126.
  • Kadelbach S. (2002). European administrative law and the law of a Europeanized administration, w: Joerges C., Dehousse R. (red), Good Governance in Europe's Integrated Market. Oxford: Oxford University Press.
  • Koutalakis Ch. (2004). ""Smoothing" Eastern Enlargement through New Modes of Governance? Conceptualising the Role of Independent Regulatory Agencies and Non-Hierarchical Steering in Pre--accession Negotiations", NewGov, nr ref.: 14/D01, http://www.eu-newgov.org/datalists/deliverables_clusters_detail.asp?Cluster_ID=3.
  • Lægreid P., Steinthorsson R.S., Thorhallsson B. (2004). "Europeanization of Central Government Administration in the Nordic States", Journal of Common Market Studies, t. 42, nr 2.
  • Mair P. (2004). "The Europeanization dimension (Review)", Journal of European Public Policy, 11(2), s. 337-348.
  • Majone G. (2000). "The Credibility Crisis of Community Regulation", Journal of Common Market Studies, t. 38, nr 2.
  • Majone G., Everson M. (2001). "Institutional reform: independent agencies, oversight, coordination and procedural control", w: O. De Schutter, N. Lebessis, J. Paterson (red.), Governance in the European Union. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities.
  • Marks G., Hooghe L, Blank K. (1996). "European Integration from the 1980s: State-Centric v. Multilevel Governance", Journal of Common Market Studies, t. 34, nr 3.
  • Marsh D., Rhodes R.A.W. (1992). Policy Networks in British Government, Oxford: Clarendon Press, s.251.
  • McConnell G. (1967). Private Power and American Democracy. New York: Alfred A. Knopf.
  • Menon A. (2003). "Member States and International Institutions: Institutionalizing Intergovernmentalism in the European Union", Comparative European Politics, nr 1, s. 171-201.
  • Moravcsik A., Vachudovâ M.A. (2003). "National Interests, State Power, and EU Enlargement", East European Politics and Societies, 1.17, nr 1, s. 42-57.
  • Nicolaides P. (2004). "The Political Economy of Multi-tiered Regulation in Europe", Journal of Common Market Studies, t. 42, nr 3, s. 599-618.
  • NIK (2005). Informacja o wynikach kontroli działalności Agencji Rozwoju Przemysłu SA na rzecz wspierania wybranych podmiotów gospodarczych. Warszawa: Najwyższa Izba Kontroli.
  • NIK (2005A). Informacja o wynikach kontroli wykonywania zadań ustawowych przez Wojskową Agencję Mieszkaniową w latach 2001-2004. Warszawa: Najwyższa Izba Kontroli.
  • NIK (2005B). Informacja o wynikach kontroli wykorzystania środków finansowych Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację programów dotyczących rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych. Warszawa: Najwyższa Izba Kontroli.
  • Olsen J.P. (2002). "The many faces of Europeanization", Journal of Common Market Studies, nr 40 (5).
  • Olsen J.P. (2003). "Towards a European administrative space?", Journal of European Public Policy, nr 10 (4), sierpień.
  • Pollack M. (1997). "Delegation, agency and agenda setting in the European Community", International Organization, t. 51, nr 1, s. 99-134.
  • Pomajda W (red.) (2004). Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Dokonania i Zamierzenia. Warszawa: AMRiR, s. 91.
  • Radaelli C.M. (2000). "Policy Transfer in the European Union", Governance, t.13, nr l, s. 25-43.
  • Radaelli C.M. (2003). The Europeanization of Public Policy, w: K. Featherstone, C.M. Radaelli (red.), The Politics of Europeanization. Oxford-New York: Oxford University Press.
  • Raymond L. (2002). "Localism in environmental policy: New insights from an old case", Policy Sciences, nr35.
  • Rhodes R.A.W. (1997). Understanding Governance. Buckingham: Open University Press, s. 32.
  • Rogoff K. (1985). "The Optimal Degree of Commitment to an Intermediate Monetary Target", Quarterly journal of Economics, t.100, nr 4.
  • Schimmelfennig F., Sedelmeier U. (2005). "Introduction: Conceptualizing the Europeanization of Central and Eastern Europe",w: F. Schimmelfennig, U. Sedelmeier (red.), The Europeanization of Central and Eastern Europe. Ithaca: Cornell University Press, s.20.
  • Schwellnus G. (2005). "The Adoption of Nondiscrimination and Minority Protection Rules in Romania, Hungary, and Poland", w: F. Schimmelfennig, U. Sedelmeier (red.), The Europeanization of Central and Eastern Europe. Ithaca: Cornell University Press.
  • Sedelmeier U. (2006). "Europeanisation in new member and candidate states", Living Reviews in European Governance, lreg-2006-3, http://european-governance.livingreviews.org/Articles/index.html.
  • Smismans S. (2006). "New Modes of Governance and the Participatory Myth", European Governance Papers, Eurogov, nr N-06-01.
  • Stafejeva R. (2006). "Case Study: The National Paying Agency in Lithuania", NewGov, nr ref.: 17/ D14, http://www.eunewgov.org/datalists/deliverables_clusters_detail.asp?Cluster_ID=3.
  • Steunenberg B. (2007). "A Policy Solution to the European Unions Transposition Puzzle: Interaction of Interests in Different Domestic Arenas", West European Politics, t. 30, nr 1, s. 23-49.
  • Risse T. (2004). "Global Governance and Communicative Action", Government and Opposition, t. 39, nr 2.
  • Thatcher M. (2002). "Delegation to Independent Regulatory Agencies: Pressures, Functions and Contextual Mediation", West European Politics, t. 25, nr 1,8.125-147.
  • Thatcher M, Stone Sweet A. (2002). "Theory and Practice of Delegation to Non-Majoritarian Institutions", West European Politics, t. 25, nr 1, s. 1-22.
  • Treib O., Bahr H., Falkner G. (2005). "Modes of Governance: A Note Towards Conceptual Clarification, European Governance Papers", Eurogov, nr N-05-02.
  • Trubek D.M., Cottrell P., Nance M. (2005). <>,<>" and European Integration: Toward a Theory of Hybridity", Jean Monnet Working Paper, nr 2, New York: NYU School of Law.
  • Weber M. (1985). "Obiektywność poznania w naukach społecznych", w: A. Chmielecki i in. (red.), Problemy socjologii wiedzy. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, s. 76-100.
  • Wieliczko B. (2006). "Challenges of the Common Agricultural Policy Management. The Role of Agencies. Conditions of Implementing CAP in Poland", NewGov,nr ref.: 17/D12, http://www.eu-newgov.org/datalists/deliverables_clusters_detail.asp?Cluster_ ID=3.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-d50095cf-6e06-4605-aa55-dbaea53d4714
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.