Title variants
Formation of phonological competence of child in polish language and literature education in early school education
Languages of publication
Abstracts
Artykuł dotyczy kluczowej roli edukacji polonistycznej w nauczaniu zintegrowanym, czyli kształtowania kompetencji językowych jako efektu rozwojowej zdolności poznawczej dziecka do odzwierciedlenia i manipulowania dźwiękami mowy. Oczekiwane rezultaty kształcenia to: zdolność do słuchowego rozróżniania fonemów (słuch fonemowy); umiejętność dokonywania operacji na sylabach (analiza i synteza sylabowa), fonemach (analiza i synteza fonemowa) oraz elementach śródsylabowych (identyfikowanie rymów i aliteracji).
The article concerns the central role of elementary education polish studies, or formation of language competence of child; it means a developmental activity to reflect and manipulate the speech sounds. Its main objective is: the ability to distinguish phonemes by ear (phonemic hearing); the ability to perform operations on syllables (syllabic analysis and synthesis), phonemes (phonemic analysis and synthesis) and midsyllable elements (identifying the rhymes and alliteration)
Keywords
Publisher
Year
Issue
Pages
55-61
Physical description
Dates
published
2012
Contributors
author
- Katedra Filologii Polskiej, Instytut Nauk o Wychowaniu, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie, bkucharska@yahoo.p
References
- Dźwięki mowy. Program kształtowania świadomości fonologicznej dla dzieci przedszkolnych i szkolnych, red. A. Maurer, Kraków 2006.
- Herzyk A., Ledwoch B., Mózgowa organizacja funkcji językowych. Przegląd badań i teorii neuropsychologicznych, „Logopedia” 1991, nr 13.
- Kielar-Turska M., Rozwój człowieka w pełnym cyklu życia, [w:] Psychologia. Podręcznik akademicki, cz. 1, Podstawy psychologii, pod red. J. Strelaua, Gdańsk 2000.
- Kowalski S., Rozwój mowy i myślenia dziecka, Warszawa 1962.
- Kurkowski Z.M., Kształtowanie się zdolności słuchowych a rozwój mowy, [w:] Zaburzenia mowy. Mowa – teoria – praktyka, pod red. S. Grabiasa, Lublin 2001.
- Łobacz P., Polska fonologia dziecięca: Studia fonetyczno-akustyczne, Warszawa 1996.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-d65b2cbf-ab9d-470a-b35f-9df6a1a8121b