PL EN


2017 | 17 | 42 | 399-413
Article title

Does the Package Really Sell? – Pilotage Study

Content
Title variants
PL
Czy opakowanie faktycznie sprzedaje?
Languages of publication
EN
Abstracts
EN
Packaging is a significant marketing tool. It plays a vital role in product strategy, but also remains a tool for brand communication with a consumer. Effective packaging should encourage to buy the product, but whether consumers actually pay attention to them? The article presents the results of author's own research (ethnography) on young consumers (18-26 years) living in Lublin (Eastern Poland) completed in July 2016. In the study, the process of food products purchasing was followed and carried out in the usual manner by a participant (in a shop chosen by him/her) and then approximately a 40-minute interview about his/her shopping habits was conducted. The study showed a number of factors that limits the promotional function of a single unit product package. These include: shopping routine, some shopping habits, the specificity of commercial space in a store and an increase of consumer awareness.
PL
Opakowanie jest bardzo ważnym instrumentem marketingowym. Pełni bardzo ważną rolę w strategii produktu, ale również jako narzędzie komunikacji marki z konsumentem. Dobre opakowanie powinno zachęcać do zakupu produktu, ale czy rzeczywiście konsumenci zwracają na nie uwagę w procesie zakupowym? Artykuł prezentuje wyniki autorskich badań (etnografia) zrealizowanych w lipcu 2016 roku na młodych konsumentach (18-26 lat) mieszkających w Lublinie (Polska). W badaniu poddano obserwacji proces zakupowy produktów spożywczych realizowanych w typowy przez uczestnika sposób, w wybranym przez niego sklepie a następnie zrealizowano ok 40 minutowy wywiad na temat jego zwyczajów zakupowych. Badanie pokazało szereg czynników, które ograniczają promocyjną funkcję jednostkowego opakowania produktu. Są to: zakupy rutynowe, niektóre zwyczaje zakupowe, specyfika przestrzeni handlowej danego sklepu oraz wzrost świadomości konsumenckiej.
Year
Volume
17
Issue
42
Pages
399-413
Physical description
Dates
online
2017-07-15
Contributors
References
  • Bandera-Sikorska, J. (no date). Reklamy coraz bardziej irytują Polaków. Available at: http://hbrp.pl/b/reklamy-coraz-bardziej-irytuja-polakow/CMHPAVJa. Accessed 14 July 2016.
  • DS SMITH (2016). Opakowanie w marketingu mix. 9 błędów na drodze do większej sprzedaży. Available at: http://www.dssmith.com/contentassets/d82ff1c0048d409f823e4a01d4cfe4b0/9-bdow-na-drodze-do-wikszej-sprzeday.pdf:. Accessed 27 July 2016.
  • KPMG (2015). Na rozdrożu. Available at: https://www.kpmg.com/PL/pl/IssuesAndInsights/ArticlesPublications/Documents/2015/Raport-KPMG-Na-rozdrozu-Wyzwania-i-priorytety-sieci-spo%C5%BCywczych-w-Polsce.pdf. Accessed 11 July 2016.
  • Nalewajek, M. (2015). Innowacyjność opakowania w percepcji konsumentów. Logistyka 2(2): 1294-1301.
  • Nowogródzka, T.; Pieniak-Lendzion, K.; Nyszk, W. (2014). Wzrost znaczenia opakowań w procesie komunikacji rynkowej przedsiębiorstw, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach No 103. Series Administracja i Zarządzanie: 67-85.
  • Packaging Polska (no date). Szary potencjał. Opakowania zbiorcze w sprzedaży detalicznej. Available at: http://www.packaging-polska.pl/pg/pl/content/transport_logistyka/szary_potencjal_opakowania_zbiorcze
  • .html. Accessed 14 July 2016.
  • Pelc, M. (2016). Sklepowe emocje – opakowanie opowiada historię. OOH Magazine April-July: 40-41.
  • PBS (2015). Spożywcze sieci handlowe, Available at: http://pbs.pl/repository/files/Wyniki/2015/PBS_Loyalty_Benchmark_sieci_spozywcze_2015_teaser_20150819.pdf. Accessed 18 July 2016.
  • PMR (2015). Handel detaliczny artykułami spożywczymi w Polsce 2015. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2015–2020. Rynek spożywczy w Polsce wart w tym roku 243 mld zł – raport PMR. Available at: http://www.marketing-news.pl/message.php?art=45222. Accessed 12 July 2016.
  • Procontent Communication (2016). Sieci handlowe oczami Polaków – Raport Procontent. Available at: http://www.procontent.pl/wp-content/uploads/2016/07/Sieci-handlowe-oczami-Polakow_Procontent_31-05-16.compressed.pdf. Accessed 7 July 2016.
  • Reisenwitz, T.H.; Iyer, R. (2009). Differences in generation X and generation Y: implications for the organization and marketers. Marketing Management Journal 19(2): 91-103.
  • AHMED RIZWAN RAHEEM
  • 1
  • , PARMAR VISHNU
  • 2
  • AND AMIN MUHAMMAD AHMED
  • AHMED RIZWAN RAHEEM
  • 1
  • , PARMAR VISHNU
  • 2
  • AND AMIN MUHAMMAD AHMED
  • AHMED RIZWAN RAHEEM
  • 1
  • , PARMAR VISHNU
  • 2
  • AND AMIN MUHAMMAD AHMED
  • Rizwan, R.A.; Vishnu, P.; Muhammad, A. A. (2014). Impact of product packaging on consumer’s buying behaviour. European Journal of Scientific Research 122(2):145-157.
  • Salesforce (2016). Connected Consumer Goods Report. Available at: https://www.salesforce.com/assets/pdf/industries/connected-consumer-goods.pdf. Accessed 20 July 2016.
  • Siemieniako, D. (2010). Lojalność klientów – historia czy rzeczywistość marketingu? Marketing i Rynek 2010:15-21.
Document Type
Publication order reference
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-d7644266-6577-4758-9123-972df51cb4a2
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.