PL EN


2017 | 2 | 9-16
Article title

Typologie von Angeboten non-formaler Bildung. Polen und Deutschland mit Verweisen auf die Europäische Union

Selected contents from this journal
Title variants
Typologia ofert edukacji pozaformalnej. Polska i Niemcy ze wskazaniem na Unię Europejską
Languages of publication
DE
Abstracts
PL
Autorzy artykułu dokonują analizy sektora edukacji pozaformalnej (non-formal education), w której uczestniczy w wielu krajach Europy większa liczba obywateli niż w edukacji formalnej (formal education) (np. szkoły, szkolnictwo wyższe). Edukacja pozaformalna, podobnie jak edukacja formalna, ma charakter instytucjonalny; jest w mniejszym lub większym stopniu uregulowana prawnie; stanowi przestrzeń dla tych osób, które świadomie chcą podnosić swoją wiedzę i/lub umiejętności, w odróżnieniu od edukacji nieformalnej (informal education)); obejmuje z reguły krótkoterminowe kursy i umożliwia zdobycie certyfikatu. W perspektywie porównawczej analizowane są kwestie: adresaci ofert, organizatorzy, treści ofert, dostęp do ofert, finansowanie, podstawy prawne oraz certyfikaty. Na podstawie powyższych kryteriów autorzy opracowali typologię ofert edukacji pozaformalnej, ze szczególnym uwzględnieniem rozwiązań, tendencji i praktyk obserwowanych w Polsce i Niemczech.
References
  • Aleksander T. (2009), Andragogika. Podręcznik akademicki. Radom – Kraków: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB.
  • Arnold R., Nuissl E., Rohs M. (2017), Erwachsenenbildung. Eine Einführung in die Grundlagen, Probleme und Perspektiven. Balltmansweiler: Schneider Verlag Hohengeheren.
  • Bundesministerium für Bildung und Forschung (2015), Weiterbildungsverhalten in Deutschland 2014. Ergebnisse des Adult Education Survey – AES Trendbericht. Bonn.
  • Dietrich, S. (2007), Institutionalstruktur von allgemeiner und beruflicher Weiterbildung in Deutschland. REPORT (30), H. 4., S. 32–41.
  • Dobischat, R., Düsseldorff Ch., Nuissl E., Stuhldreier J. (2008), Lernende Regionen – begriffliche Grundlagen, in: E. Nuissl, R. Dobischat, K. Hagen, R. Tippelt (Hrsg.), Regionale Bildungsnetze. Hamburg: W. Bertelsmann Verlag, S. 23-33.
  • European Communites (2005), Task force report on adult education survey. Luxmbourg: Office of Official European Communities.
  • Faulstich P. (2001), Einrichtungen, in: R. Arnold, S. Nolda, E. Nuissl (Hrsg.), Wörterbuch Erwachsenenpädagogik. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, S. 80–81.
  • Greger N, Przybylska E. (2001), Erwachsenenbildung in Polen. Bonn: Institut für Internationale Zusammenarbeit des Deutschen-Volkshochschul-Verbandes e.V.
  • Hippel A. v., Tippelt R. (2010), Adressaten-, Teilnehmer- und Zielgruppenforschung, in: R. Tippelt, A. v. Hippel (Hrsg.), Handbuch Erwachsenen/Weiterbildung, 4., durchgesehene Auflage. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, S. 801–812.
  • Kargul J. (2001), Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji.
  • Leschinsky A., Cortina K.S. (2005), Zur sozialen Einbettung bildungspolitischer Trends in der Bundesrepublik, in: K.S. Cortina, J. Baumert, A. Leschinsky, K.U. Mayer, L. Trommer (Hrsg.), Das Bildungswesen in der Bundesrepublik Deutschland. Strukturen und Entwicklungen im Überblick. Reinbek bei Hamburg: Rowohlt Taschenbuch Verlag, S. 20–51.
  • Nuissl E. (2010), Ordnungsgrundsätze der Erwachsenenbildung in Deutschland, in: R. Tippelt, A. v. Hippel (Hrsg.), Handbuch Erwachsenen/Weiterbildung, 4, durchgesehene Auflage. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, S. 329–346.
  • Przybylska E. (2016), Zusammenarbeit von Einrichtungen: eine theoretische Perspektive für die Forschung zum Lebenslangen Lernen. Rocznik Andragogiczny, S. 117–132.
  • Tietgens H. (1983), Institutionelle Strukturen in der Erwachsenenbildung. Recht der Jugend und des Bildungswesens, H. 31/2, S. 98–107
Document Type
Publication order reference
Identifiers
ISSN
1507-6563
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-d859f275-c11c-4ccd-b8a6-7d9c616e9e72
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.