PL EN


2019 | 110 | 4 | 225-253
Article title

„Kordian” i panoramy

Title variants
EN
Słowacki’s Drama “Kordian” and Panoramas
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
Kiedy w sierpniu 1831 Juliusz Słowacki odwiedził Londyn, w mieście działały różne formy rozrywki, które zapewniały odbywanie podróży wirtualnych. Popularnym celem takich podróży były Alpy. Słowacki mógł widzieć te góry w panoramach, dioramach i kosmoramach. Z modą na panoramy spotkał się poeta także w Paryżu, gdzie podziw wzbudzała nowa technika: łączenia obrazu z prawdziwymi przedmiotami. Technikę tę zastosował m.in. Louis Daguerre w dioramie „Widok Mont Blanc z doliny Chamonix”. W „Kordianie” monolog głównego bohatera na Mont Blanc i scena z „Przygotowania” noszą wyraźne ślady spotkań Słowackiego z malarstwem panoramicznym.
EN
In August 1831 Juliusz Słowacki visited London, the city in which various forms of entertainment that ensured virtual journeys took place. A popular destination of such journeys were the Alps. Słowacki might have seen the Alps in panoramas, dioramas, and cosmoramas. The poet met the fashion for panoramas also in Paris where admiration for new technology, namely linking images with real objects, was raised. The technique was used by, inter alia, Louis Daguerre in his diorama “Vue du Mont-Blanc, prise de la vallée de Chamouny” (“A View of Mont Blanc from Chamonix Valley”). In Kordian, the main protagonist’s monologue on Mont Blanc and the scene from the initial part of the drama, “Przygotowanie” (“Preparation”), show clear signs of Słowacki’s encounters with panoramic painting.
Year
Volume
110
Issue
4
Pages
225-253
Physical description
Dates
printed
2019-12-27
Contributors
  • Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz
References
Document Type
Publication order reference
Identifiers
ISSN
0031-0514
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-d8b4d595-88b4-449e-a107-9eb196e20d07
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.