PL EN


2016 | 6 | 159-168
Article title

GRY WIDEO A NAUCZANIE. SPECYFIKA ZJAWISKA W KONTEKŚCIE WALORÓW EDUKACYJNYCH NA PRZYKŁADZIE GRY SYMULACYJNEJ RISE OF FLIGHT

Content
Title variants
EN
Games and education process. The phenomenon in the context of education based on analysis of Rise of Flight simulation
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
Zjawisko gier wideo, przez wielu kojarzone do tej pory z bezproduktywną rozrywką, z biegiem czasu wykracza poza pojęcie „zabawy”. Nowe media są bowiem wykorzystywane w medycynie, dziennikarstwie, a także, coraz częściej – w edukacji. Celem referatu jest zaprezentowanie zjawiska gier wideo w kontekście postępującej technicyzacji, a co za tym idzie – w szerokiej panoramie wynikających z tego procesu problemów gospodarczych, ekonomicznych i społecznych. Czy młodzi ludzie, jako grupa docelowa, zasługują na wykorzystanie niestandardowych metod w nauczaniu? Czy gry wideo mogą, być nie tylko medium rozrywki, lecz także nauki? Na te i inne pytania postaram się dać odpowiedź w niniejszym artykule.
EN
Up to the present, the phenomenon of video games is associated with unproductive entertainment. However, it exceeds its ludic functions. New media are being used in medicine, journalism as well as in education. The aim of this paper is to present the video games phenomenon in the context of omnipresent technologizing and a wide spectrum of economic and social problems associated with it. What are the chances and risks resulting from using games in education? Can the Player better understand the surrounding world through experiencing various simulations? I would like to answer these and many other questions during the lecture.
Year
Issue
6
Pages
159-168
Physical description
Dates
published
2016
Contributors
  • Uniwersytet Warszawski ul. Krakowskie Przedmieście 26/28, 00-927 Warszawa
References
  • Filiciak M., Światy z pikseli, Warszawa 2010
  • Kwiatkowska A. (red.), Informatyka w edukacji. W drodze do e-nauczyciela, Toruń 2012
  • Lesz K., Materiały symulacyjne, Warszawa 1977
  • Łukasz S., Magia gier wirtualnych, Warszawa 1998
  • Mańkowski P., Cyfrowe marzenia. Historia gier komputerowych i wideo, Warszawa 2010
  • Okoń W., Zabawa a rzeczywistość, Warszawa 1987
  • Romanowski A., Sankowski D. (red.), Informatyka i edukacja. Problematyka gier komputerowych i inne zagadnienia wybrane, Łódź 2010
  • Stasieńko J., Alien vs. Predator? Gry komputerowe a badania literackie, Wrocław 2005
  • Szeja J., Gry fabularne. Nowe zjawisko kultury współczesnej, Kraków 2004
  • Taylor J. L., Walford R., Simulation in the Classroom, Harmondsworth 1972
  • Ulfik-Jaworska I., Komputerowi mordercy. Tendencje konstruktywne i destruktywne u graczy komputerowych, Lublin 2005
  • 777 Studios, New Useful Materials Page – Official Links, http://riseofflight.com/forum/topic/45373-new-useful-materials-page-official-links/, 12.12.2015
  • Klimaszewski M., Norweska szkoła korzysta z The Walking Dead w nauczaniu etyki, http://www.ppe.pl/news/26409/norweska-szkola-korzysta-z-the-walking-dead-w-nauczaniu-etyki.html, 12.12.2015
  • Valve, Strona sklepu Rise of Flight: United, http://store.steampowered.com/app/244050/?l=polish, 12.12.2015
  • Arma II, Bohemia Interactive 2009
  • Cutthroat Capitalism: The Game, Smallbore Webworks 2007
  • IL-2 Sturmovik: Battle of Stalingrad, 777 Studios 2014
  • Kerbal Space Program, Squad 2015
  • Quake II, Id Software 1999
  • Rise of Flight, 777 Studios 2009
  • September 12th, Newsgaming.com 2009
  • The Walking Dead: A Telltale Games Series, Telltale Games 2012
  • This War of Mine, 11 bit studios 2014
  • Trainz Railroad Simulator 2004, Auran 2004
Document Type
Publication order reference
Identifiers
ISSN
2084-1426
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-d9a7ff9a-19c7-4c33-8b64-725e829e2d73
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.