PL EN


2019 | 73 | 1-2 (324-325) | 147-152
Article title

Sfinks w labiryncie. Walter Benjamin i Bruno Schulz w poszukiwaniach utraconego dzieciństwa

Title variants
EN
Sphinx in a Labyrinth. Walter Benjamin and Bruno Schulz in Search of a Lost Childhood
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
Mocno różniące się dzieła dwóch wybitnych europejskich pisarzy XX wieku – artysty i prozaika języka polskiego, drohobyczanina Brunona Schulza, oraz niemieckiego filozofa i eseisty, berlińczyka i kosmopolity Waltera Benjamina, mają jednocześnie wiele namacalnych podobieństw. Te „wybiórcze pokrewieństwa” są najbardziej zauważalne w odniesieniach do materii wspomnień z dzieciństwa. Ten topos, który w literaturze wysokiego modernizmu uzyskał atrybuty odrębnej konwencji, u Schulza najwyraźniej przejawia się w Sklepach cynamonowych, u Benjamina – w Berlińskim dzieciństwie na przełomie wieków. Zestawienie tych utworów w takiej właśnie perspektywie jest głównym zainteresowaniem tego eseju.
EN
The vividly diverse works by two outstanding twentieth-century European men of letters: Bruno Schulz – Polish artist and author of prose from Drohobycz, and Walter Benjamin – German philosopher, essayist, resident of Berlin and a cosmopolitan, contain numerous tangible similarities. Those “selected affiliations” are discernible primarily in reference to childhood recollections. In the case of Schulz the topos in question, which in the literature of high modernism achieved the attributes of a separate convention, revealed itself most clearly in Sklepy cynamonowe (The Cinnamon Shops) and in the case of Benjamin – in Berliner Kindheit um 1900. A comparison of these works from this vantage point is the prime interest of the presented essay.
Keywords
Year
Volume
73
Pages
147-152
Physical description
Contributors
References
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-db5f9434-a068-4668-858e-888dc1491c3a
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.