Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2013 | 2 | 33-41

Article title

Kary cielesne w kontekście paradygmatycznego przejścia w ujęciu celu wychowania

Content

Title variants

EN
Corporal punishment in the context of paradigmatic transition in view of the aim of education

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Celem podjętych rozważań będzie próba przeprowadzenia teoretycznej analizy uzasadnienia zakazu stosowania kar cielesnych wobec dziecka w praktyce wychowawczej rodziny. Z perspektywy teorii wychowania punktem wyjścia rozważań są humanistyczne i behawioralne źródła definiowania wychowania oraz ich metodologiczne konsekwencje. Prezentacja problemu służy zwiększeniu pedagogicznej świadomości społecznej oraz wzbudzeniu refleksji i wywołaniu dyskusji w środowisku pedagogicznym, podkreślając tym samym znaczenie formułowania celów działań podejmowanych w środowisku rodzinnym przez profesjonalistów w kierunku pedagogizacji.

Year

Issue

2

Pages

33-41

Physical description

Contributors

  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

References

  • Arendt H. (1993). Korzenie totalitaryzmu. Warszawa: Niezależna Oficyna Wydawnicza.
  • Combs A. W., Popham W. J., Hosford Ph. L. (1977). Behaviorism and humanism. A synthesis?, Educational leadership, October, vol. 35 (1).
  • Górniewicz J. (2008). Teoria wychowania (wybrane problemy). Olsztyn: Olsztyńska Szkoła Wyższa im. Józefa Rusieckiego.
  • Jarosz E. (2010). Wstęp. Chowanna, t. 1 (34).
  • Kamińska M. (2012). Kocham, nie biję? — o zagrożeniu praw dziecka w rodzinie. Nowa Szkoła, nr 10, 3-4.
  • Konarzewski K., Szymańczak M. (red.) (1988). Kiedy dziecko mówi nie. Warszawa: Nasza Księgarnia.
  • Konarzewski K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A.
  • Kosiorek M. (2007). Pedagogika autorytarna. Geneza, modele, przemiany. Kraków: Impuls.
  • Kuczok W. (2003). Gnój. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
  • Miller A. (2007). Zniewolone dzieciństwo: ukryte źródło tyranii. Poznań: Media Rodzina, Harbor Point Sp. z o. o.
  • Palka S. (2000). Humanistyczne podejście w badaniach pedagogicznych i praktyce pedagogicznej. W: D. Kubinowski, M. Nowak (red.) Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie. Kraków: Impuls.
  • Paulston R. G. (2000). Pedagogika porównawcza jako pole nakreślania konceptualnych map teorii paradygmatów. W: Z. Kwieciński (red.) Alternatywy myślenia o/dla edukacji. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
  • Sajkowska M. (2010). Myślałam, że mi serce pęknie. Chowanna, t. 1 (34).
  • Sikorska M. (2009). Nowy ojciec, nowa matka, nowe dziecko. O nowym układzie sił w polskich rodzinach. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  • Sławiński S. (1991). Spór o wychowanie w posłuszeństwie. Warszawa: Agencja Wydawnicza TFD.
  • Śliwerski B. (2000). Antypedagogika. W: T. Szkudlarek, B. Śliwerski (red.) Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
  • Tyszkowa M. (1985). Rozwój dziecka w rodzinie i poza nią. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
  • Urbaniak-Zając D. (2013). Konsekwencje podporządkowania się nauk społecznych pozytywistycznemu modelowi nauki. W: E. Kos, D. Urbaniak-Zając (red.) Badania jakościowe w pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-db78a78c-c4fd-4d87-995d-ca740ce8f4b7
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.