Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 2 | 19-38

Article title

Uwarunkowania kreatywności i innowacyjności w regionie północno-wschodniej Polski

Content

Title variants

EN
Determinants of creativity and innovation in the north-eastern region of Poland

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Podstawowym celem pracy jest usystematyzowanie wiedzy w zakresie uwarunkowań rozwoju kreatywności i innowacyjności oraz przedstawienie badanego zagadnienia w odniesieniu do regionu północno-wschodniej Polski. Referat ma charakter analizy teoriopoznawczej, wzbogaconej o prezentację wyników z wybranych publikacji i raportów badawczych. W opracowaniu przedstawiono pojęcie i formy kreatywności oraz zwrócono uwagę na różnicę w postrzeganiu terminów kreatywność i innowacyjność. Zasadniczą część pracy stanowi szczegółowa prezentacja uwarunkowań kreatywności i innowacyjności, które stanowią podstawę do oceny analizowanego zagadnienia z perspektywy regionu północno-wschodniej Polski.
EN
The primary aim of the paper is to systematise knowledge in the area of conditions determining development of creativity and innovation and present the examined issue with reference to the north-eastern region of Poland. The paper has the character of epistemological analysis enriched with a presentation of results from selected publications and research reports. The study presents the concept and forms of creativity, moreover, the author draws attention to the difference in perception of the terms of creativity and innovation. The essential part of the paper constitutes the detailed presentation of the determinants of creativity and innovation, which form the basis for the assessment of the analyzed issue from the perspective of the north-eastern region of Poland.

Keywords

Year

Issue

2

Pages

19-38

Physical description

Dates

published
2018-06-30

References

  • 1. Adams K., The Sources of Creativity and Innovations, National Center of Education and the Economy, Washington 2006.
  • 2. Baruk J., Zarządzanie wiedzą i innowacjami. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2006.
  • 3. Cempel C., Inżynieria kreatywności w projektowaniu innowacji, wyd. PIB, Radom-Poznań 2013.
  • 4. Chybicka A., Psychologia twórczości grupowej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2006.
  • 5. Clegg B., Creativity and Innovatoins for Managers, Butterwotrh-Heinemann, Oxford 1999.
  • 6. Didier J., Słownik filozofii, Książnica, Katowice 2006.
  • 7. Drozdowski R. (i inni), Wspieranie postaw proinnowacyjnych przez wzmacnianie kreatywności jednostki, PARP, Warszawa 2010.
  • 8. Ekonomia kreatywności. Jakość kapitału ludzkiego jako stymulator wzrostu społeczno-gospodarczego, red. A. Lipka, S. Waszczak, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katowice 2012.
  • 9. Fadaee A., Abd Alzahrh H. O., Explaining the Relationship between Creativity, Innovation and Entrepreneurship, „International Journal of Economy, Management and Social Sciences” nr 12/2014.
  • 10. Gmitrowicz D., Jędrzejczak J., Od kreatywności do innowacji, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2014.
  • 11. http://brief.pl/wyniki-7-edycji-rankingu-50-najbardziej-kreatywnych-w-biznesie, (stan na dzień 22.02.2018).
  • 12. http://www.nauka.gov.pl/, (stan na dzień 21.02.2018).
  • 13. http://www.platformystartowe.gov.pl/program-inkubacji/hub-of-talents, (stan na dzień 21.02.2018).
  • 14. https://sjp.pwn.pl/szukaj/kreatywno%C5%9B%C4%87.html, (stan na dzień 30.01.2018).
  • 15. Kaliszczak L., Kreatywność i innowacyjność w kształtowaniu wartości rynkowej oraz przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw, „Przedsiębiorstwo i Region” nr 5/2013.
  • 16. Karwowski M., Zgłębianie kreatywności. Studia nad pomiarem poziomu stylu twórczości, Wy¬dawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2009.
  • 17. Kreatywność, innowacyjność, przedsiębiorczość, red. L. Kowalczyk, F. Mroczko, Wałbrzyska Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wałbrzych 2014.
  • 18. Krajewska-Nieckarz M., Uwarunkowania kreatywności pracowników i twórczości organizacyjnej w kontekście zmian, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 457, Wrocław 2016.
  • 19. Lauks R., Psychologiczne podstawy kreatywnego myślenia, http://twojbiznes.byd.pl/, data dostępu: 13.02.2018.
  • 20. Maliszewski G. (i inni), Potencjał innowacyjności regionów. Indeks Millennium 2017, Bank Millennium, Warszawa 2017.
  • 21. Nęcka E., Psychologia twórczości. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.
  • 22. Paulus P. B., Nijstad B. A., Group Creativity. Innovatoin Throuhg Collaboration, Oxford University Press, Oxford 2003.
  • 23. Popek S., Kwestionariusz twórczego zachowania, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2000.
  • 24. Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie Innowacyjne miejsce pracy źródłem wydajności i jakości zatrudnienia, opracowanie EKE-S, SC/034, Bruksela, 18 marca 2011.
  • 25. Plan rozwoju przedsiębiorczości w oparciu o inteligentne specjalizacje województwa podlaskiego na lata 2015-2020+, Zarząd Województwa Podlaskiego, Białystok 2015.
  • 26. Plawgo B., Kornecki J., Wykształcenie pracowników a pozycja konkurencyjna przedsiębiorstw, PARP, Warszawa 2010.
  • 27. Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, PARP, Warszawa 2017.
  • 28. Regionalna strategia innowacyjności województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2020, Fundacja im. A. Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2015.
  • 29. Richard L., Zarządzanie kreatywnością i innowacją. Techniki twórczego myślenia, Harvard Business Essentials, MT Biznes, Warszawa 2005.
  • 30. Schultz D. P., Schultz S. E. Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, PWN, Warszawa 2002
  • 31. Schumpeter J. A., Kapitalizm, socjalizm, demokracja, PWN, Warszawa 2009.
  • 32. West M. A., Rozwijanie kreatywności wewnątrz organizacji, PWN, Warszawa 2000.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-dc38f6a5-4a3a-498d-9a7b-db6bedc69a9b
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.