Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 2(37) | 319-326

Article title

Kompetencje menedżerskie spójne z procesem organizacyjnego uczenia się we współczesnych przedsiębiorstwach

Authors

Content

Title variants

EN
Managerial Competences, coherent with the process of Organisational Learning in contemporary companions

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Współczesne przedsiębiorstwa działają w warunkach nieustającej zmiany, adaptując się lub wyprzedzając zmiany, dążą do stanu idealnego. Na poziomie organizacyjnym zapewniając nie tylko przetrwanie, ale także niezakłócony rozwój. Modelem funkcjonowania, który w największym stopniu odzwierciedla takie dążenie, jest organizacja, w której przenikają się takie koncepcje jak: organizacja ucząca się, organizacyjne uczenie się czy zarządzanie wiedzą. Na poziomie grupy dążenie to zależne jest w dużej mierze od kompetencji menedżerskich, które obrazują skuteczność w zarządzaniu zespołem. Jest to silnie powiązane z sumą posiadanych przez menedżera zdolności, umiejętności i wiedzy, wspartej na odpowiednich cechach osobowości, jak również z doświadczeniem i wypracowanymi sposobami zachowania. Natomiast rozwój na poziomie jednostki, dla której podstawą jest otwartość na doświadczenie i autorefleksja, nie jest zorientowany wyłącznie na osiągane przez nią rezultaty. Celem artykułu jest określenie uwarunkowań rozwoju przedsiębiorstwa jako organizacji żywej, przekształcającej się, ze szczególnym uwzględnieniem kompetencji menedżerskich spójnych z procesem organizacyjnego uczenia się.
EN
Contemporary companies operate in a state of perpetual changes, adopting to them or exceeding them, striving for the ideal state. At the organisational level, they ensure not only survival, but also undisturbed development. The model of functioning that is most closely reflected in such an endeavour is an organisation in which such scientific disciplines as a learning organisation, organisational learning or knowledge management are permeated. At the group level, this pursuit depends largely on managerial competence, which illustrates the effectiveness of team management. This is strongly correlated with the amount of talent, skills and knowledge held by the manager, supported by appropriate personality traits, experience and the developed behaviours. Development at the individual level, on the other hand, as based on openness to experience and self-reflection, is not oriented solely on the results it achieves. The aim of this article is to detail the determinants of the development of an enterprise as a Metanoic Organisation, with a particular emphasis on the managerial competences consistent with the process of organisational learning

Year

Issue

Pages

319-326

Physical description

Dates

issued
2018

Contributors

author
  • Uniwersytet Gdański

References

  • Czerska, M., Nogalski, B. (2001). Kierowanie zmianą w organizacji. W: A. Czermiński i in. (red.), Zarządzanie organizacjami, Toruń: Wydawnictwo Dom Organizatora. ISBN 8372850526.
  • Czubasiewicz, H. (2001). Zarządzanie zasobami ludzkimi, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie. ISBN 8391617319.
  • Drucker, P.F. (2004). Menedżer skuteczny, Warszawa: MT Biznes Ltd. ISBN 8388970062.
  • Laloux, F. (2015). Pracować inaczej, Warszawa: Wydawnictwo Studio EMKA. ISBN 9788364437939.
  • Mikuła, B. (2001). Elementy nowoczesnego zarządzania – w kierunku organizacji inteligentnych, Kluczbork–Kraków: Oficyna Wydawnicza Drukarnia Antykwa s.c. ISBN 838749366X.
  • Morgan, G. (1998). Images of Organization, San Francisco: Sage Publications. ISBN 1412939798.
  • Senge, P.M. (2011). Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się, Kraków: Wolters Kluwer Polska. ISBN 9788326416514.
  • Śliwa, K.R. (2001). O organizacjach inteligentnych i rozwiązywaniu złożonych problemów zarządzania nim, Warszawa: Oficyna Wydawnicza WSM SIG.
  • Sułkowski, Ł. (2011). Metafory, archetypy i paradoksy organizacji, „Organizacja i Kierowanie” nr 2(145). ISSN 0137-5466.
  • Szczepańska-Woszczyna, K. (2016). Kompetencje menedżerskie w kontekście innowacyjności przedsiębiorstwa, Warszawa: Wydawnictwo naukowe PWN. ISBN 9788301188382.
  • Szejniuk, A. (2015). Coaching – narzędzie rozwoju kompetencji zawodowych, „Journal of Modern Science” 3/26. ISSN 1734-2031.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1734-2031

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-dd5edd24-e391-4434-8a8a-48653d98b1de
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.